Gå til innhold

Snorkie's bryllypsdagbok

Snorkie

Anbefalte innlegg

Nå har vi endelig kommet igang med bryllupsforberedelsene. Trodde vi var tidlig ute siden det er over 11 mnd til bryllupet, men ser her inne at det er mange som har startet leeenge før oss :D

Vi har nå vært sammen i litt over tre år, og har en rampunge av et sjarmtroll på 1 år sammen :D , i tillegg til at han har ei kjempegod datter på 6 1/2 som bor hos oss annenhver uke (to nydelige brudepiker som kommer til å stjele showet i kirka :briller: )

Iallefall håper vi på å gifte oss 19. juni 2004 :hjerte: Datoen avhenger litt av om vi får lokalet vi har lyst på, og det ser ut til at de har ferie nå (har ikke fått kontakt på tre uker :()

Kirken er booket, og nå er jeg i full gang med å jakte på Kjolen og planlegge små og store detaljer i forbindelse med dagen. Forloverne er også spurt, og har allerede begynt å komme med innspill :D

Vi regner med å betale mesteparten av bryllupet selv, så vi prøver å spare inn på noen områder. Heldigvis har vi mye hjelp i venner og familie:

-Mannens forlover har drevet catering byrå, så vi får maten til en billig penge

-Vi kjøper kjolen og brudepikekjolene (2 stk) i USA, hvor vi har en bekjent som sender dem over

-En venninne er frisør, og har takket ja til å ta seg av hår/sminke (betaler, men sparer en god del i forhold til frisørsalongene)

-Svigerforeldrene til forloveren min har bil (Jaguar Cabriolet) som vi kan låne

-Vi handler drikkevarene i Sverige (har allerede handlet første kvoten+++ ;))

Har begynt å se litt på hvem som skal bes, og ser at gjestelista fort kommer opp i 65-70-75 stk!

Vi gleder oss iallefall veldig til planleggingen fremover (vi= jeg :hoho: ). Skal prøve å holde dagboka oppdatert (er jo moro å se tilbake sånn i ettertid).

Snorkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby

Heisann.

Jeg er en av dem som har startet leeeeenge før deg. Vi skal ikke gifte oss før nyttårsaften 2004 vi :oops: Men det er jo greit å være tidlig ute også, mer unnagjort i god tid og vi slipper å stresse så veldig rett opp i bryllupet.

Håper du finner drømmekjolen din, håper du legger ut link til bilde av den hvis det finnes på nett. Synes det er kjempespennende å se andres kjoler.

Det ser jo ut som dere har masse klart i hodet alt, og det er der vel der man må starte om man skal få ting som man vil. Vi kommer også til å prøve å spare inn der vi kan. Har man barn så må man jo det ;)

Kos deg med planleggingen og oppdater dagboken når det skjer noe nytt da ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ca. og takk for koselig hilsen. Har enda ikke bestemt meg for kjole, men den som er foreløpig favoritt er Denne fra Christine Wu.

Uken her har vært preget av hovedsaklig en ting: lokale, lokale, lokale.

Lokalet vi hadde sett oss ut hadde ledig 19.juni, men prisen var litt vel stiv for oss: 25 000,- for leie av lokale + 3000-4000 for dekktøy :o Dette inkluderte kun vask! I tillegg fikk vi da lokalet samme dag, og måtte være ferdig med lokalet 03.30 om natten.

Ble litt skuffa samme dag, men etter å ha ringt rundt på en del andre lokaler ser det lysere ut.

Vi kommer nå antageligvis til å gifte oss på Austad gård. Vi har tidligere snakket om hvor flott det hadde vært å gifte seg der, men det var en periode hvor de ikke leide ut til bryllup. Ble derfor kjempeglad i dag da jeg ringte og fikk vite at de har begynt å leie ut igjen. Siden det er en verneverdig bygning (eid av museet) var det noen restriksjoner:

-Maten kan ikke lages der, bare anrettes (vi skal jo ha catering, så det passer for oss)

-Det er ikke lov å røyke inne (også helt greit, siden vi ikke røyker selv, og det er både stor uteplass og terrasse)

-De ser helst at festen avsluttes kl. 0200, hvis ikke må det sendes ut nabovarsel

-Det er ikke plass til mer enn 50 stk. til middag. Som jeg skrev tidligere holdt gjestelista på å komme opp i 70-75, så her måtte vi vurdere lista på nytt. Vi har bestemt oss for å kutte ut mine søskenbarn (bortsett fra et som vi har kontakt med) og tante og onkel. Dette fordi at vi i utgangspunktet ikke kom til å be tanter/onkler/søskenbarn på hans side (pga stor slekt), og nå blir det likt. Jeg har ikke god kontakt med disse , så dagen vil nok bli vellykket uansett ;)

Vi har booket inn både 19. juni og 26. juni (kirke er booket til 19. foreløpig), men vi ble litt usikker. Dette får vi tenke på i løpet av uka.

Nå er iallefall loale i boks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dere ikke tok de opprinnelige lokalene! 25 000 er drøyt..

Austad gård er jo nydelig da :P Nydelig ramme rundt middagen, dere kommer til å fa det kjempe fint ! :P

Kjolen du har sett deg ut så langt var knall fin !

Med to småjenter som brudepiker, vil dere nok få litt konkurranse, ja. Selv om ingen kan måle seg mot dere, selvfølgelig :wink:

Har ei datter på 1 selv, ho skal også være brudepike, men vi har ikke helt på det rene hvordan vi skal få det til, vi får se..

Lykke til i fortsettelsen av planleggingen, så stikker jeg vel innom med ujevne mellomrom for å snoke og lese litt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Kjolen var nydelig! Du blir nok en drømmebrud i den. :D

Skjønner godt at dere kutter ut å be så mange til middag jeg. Vi skal gjøre det samme, bare at vi ber enda færre til maten. Men til gjengjeld så ber vi nok mange flere til kaker og festen enn vi kunne gjort om vi ba tanter og onkler til mat.

At det er mulig å ta 25000 for et sted for så kort tid og atpåtil gi så dårlig service som at man bare vasker og man må pynte samme dag og dra innen halv 4 på natta. Ja greit nok at man kanskje er ferdige med festen da allerede, men om man egentlig ikke er det så skal man jages hjem?

Nei, Lykke til med Austad Gård, det høres ut som det ideelle stedet for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at dere følger med i dagboka mi Vimsevips og Ca. :)

Idag har vi vært på Austad gård og kikket på lokalet. Vi ble iallefall enige om en ting med en gang: Det er stedet vi skal gifte oss :D

Hele huset var fullt av sjel og atmosfære, spisesalen var nydelig med utskårne stoler som brudepar med foreldre kan bruke, to salonger hvor man kan ha kaffe og kaker, masse flott uteplass, og en trappehall med galleri hvor dansen gjennomføres.

Neste utfordring blir nå gjesteliste. I utgangspunktet hadde vi tenkt å be alle til middag, men nå blir det en begrensning på 50 til middag, og da blir vi enten nødt til å kutte noen, eller be resterende til kaffe etterpå. Brudgommen ønsker et barnefritt bryllup, og jeg er forsåvidt enig. Problemet er at jeg har brødre i alderen 10-13 år og hva gjør vi med de? Hvis de blir bedt ønsker han å be sin søsters barn (tvillinger på 11), og da har vi det gående (snakker av erfaring, med en vilter barndåp i minne :)).

En annen utfordring er dato. Vi har foreløpig holdt av lokale til 19. og 26. juni. Kirke har vi booket til den 19., men nå vurderer vi å bytte kirke. Tror kanskje vi prøver å gå for 26. siden bryllupsreisen også blir årets ferie, og det er kjedelig å være ferdig med ferien allerede i begynnelsen av juli... I morgen har vi begge fri, så kanskje vi kan dra til kirken og høre.

Neste skritt i planleggingen er kjoler. Mamma har sendt en brudepikekjole til minstemor kjøpt i Tyrkia. Tanken er god; men kjolen kommer ikke til å bli brukt av tre grunner:

-Søstrene skal ha liker brudepikekjoler

-Kjolen var akkurat passe nå (1 år) og kommer ikke til å passe til neste år

-Kjolen var langt fra min egen smak og kommer ikke til å passe til min kjole (og samboer nekter å kle dattera si i en "lampeskjerm" :hoho: )

Storesøster har funnet en kjole hun liker, så jeg tror jeg kommer til å bestille den. Må bare finne ut hvilken kjole jeg skal ha, så det ikke blir helt kræsj.

*surfer videre på kjolesidene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Austad gård så kjempeflott ut, hva må dere gi i leie for dette? Virker som dere har kommet i gang med det viktigste og så langt har vi jo begge godt med tid :).

Er litt misunnelig på at dere skal ha små, søte brudepiker, var i et bryllup hvor de hadde det, og det var bare nydelig med de gående foran bruden. Det er jo også en drøm for de fleste småjenter å få være brudepike.

Lykke til med videre planlegging og dagbokskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener Ringblomst og Miracl3 :D

Ringblomst: vi måtte gi 7500,- for å leie Austad gård. Dette er fra fredag til søndag. Da er vask og dekktøy inkludert + en person som hjelper til med bæring av bord etc. I tillegg må det være en person fra museet til stede under middag og fest som koster 150,-/timen (dette pga av alarmer etc. + for sikkerheten av museets gjenstander).

Siden sist har jeg prøvd å ringe til kirken vi har lyst til å endre til, men der har de ferie iallefall til neste uke.

På fredag var vi å prøvekjørte Opel Speedster (en liten batman-lignende cabriolet :lol: ) Kjærste var ganske så begeistra, og vi kunne få låne bilen fra fredag til søndag gratis :hoppe: Vi har jo en annen bil på hånden også (en jaguar cabriolet, men den befinner seg noen mil unna + at den har startproblemer innimellom :o ), så da blir det nok Opelen.

Holder fremdeles på med kjolesurfinga, men har bestemt meg å vente til etter høstsalget før jeg evt. bestiller noe. Har spurt forloveren min om hun har lyst til å bli med på salget til bryllupscompagniet og se om det dukker opp noe kult der, og det hadde hun :D

Nå skal jeg sette meg ned å sette opp en liste over alle ting som skal gjøres, sånn at jeg iallefall har noe å gå ut ifra (glemmer jo ting annenhver dag, så det er like godt å få skrevet dem opp :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått booket kirken. Vi har bestemt oss for at vi går for 26.06.2004. Vielsen ble satt til klokken 13.30 (de hadde en annen vielse kl. 15.00 og ville gjerne ha dem litt tette så det ikke ble så mye dødtid imellom).

det ble til at vi skiftet kirke, så nå må jeg ikke glemme å avbestille den andre :)

Ellers har det ikke blitt planlagt så mye, denne uka her har gått med til å konsentrere seg om lillesnuppas 1 års dag til helgen :hjerter:

Kan iallefall konkludere med at følgende er ferdig:

:briller: Dato

:briller: Lokale

:briller: Kirke

:briller: Transport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et års dagen :bursdag:

Da er ho nesten 1mnd yngre enn vesletrollet vårt.

Håper dere har en fin feiring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Takk for det Vimsevips (selv om snuppa fikk omgangssyken, og vi måtte avlyse det ene selskapet :()

På bryllupsfronten har det skjedd ganske lite den siste tiden, spesielt siden vi har kjøpt oss nytt Hus :briller:

Nå har vi bodd i oppussing så lenge, at vi litt impulsivt bestemte oss for å kjøpe ett nytt hus og pusse opp før vi flytter inn :D Så nå planlegger vi å pusse opp i 2 måneder (ca januar og februar), og så håper vi at det går greit å selge huset vårt (kjøpte først og solgte sist forrige gang også, og det kan jo være litt nervepirrende).

Siden det sikkert blir en del oppussing utendørs utover våren (det nye huset må totalrenoveres; nytt tak, ny kledning, nye vinduer etc.) har vi mer eller mindre bestemt oss for å flytte bryllupet til 21. august. Har sjekket at lokalet er ledig, også er det bekreftelse av kirke som gjenstår (igjen :-? )

Nå er vi ganske sikker på at datoen er spikret, har jo ombestemt oss to ganger allerede. Heldigvis har vi ikke sendt ut invitasjoner da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Så at det kunne vært på tide med en liten oppdatering igjen :D

Nå er vel en av de viktigste innkjøpene gjort: nemlig Kjolen

Hadde med meg forloveren og en venninne på brudekjolesalget i Oslo i slutten av september. Vi var egentlig ganske tidlig ute (1/2 time etter at det åpnet), men allikevel var de flotteste kjolene allerede på vei inn i prøverommene. Prøvde et par kjoler for å oppdage at den kjoletypen jeg hele tiden hadde tenkt meg ikke passet i det hele tatt :roll: Hadde sett for meg en stroppeløs kjole med stort skjørt, men følte at kroppen ble kjempekort :o (og jeg er ikke akkurat lang fra før!)

Plutselig så vi den flotte kjolen på hun som sto og prøvde ved siden av meg (og som også er bruker her inne på KG :D ). Hun bestemte seg for en annen (kjempefin) kjole, og til alt overmål var den andre kjolen riktig størrelse. Jeg er nødt til å legge opp litt på lengden, og sy den inn litt under armene, men ellers satt den som et skudd :briller: Kjolen er eggeskall farget med veldig lav rygg, og firkantet utrigning og stropper. Det er også ganske langt slep på den

Jeg skal se om jeg får lagt inn et bilde av den senere, iallefall var jeg veldig fornøyd med prisen også; 6000,- ink. slør, hansker og sjal (selv om jeg ikke har planer om å bruke de to sistnevnte på nåværende tidspunkt).

Har i ettertid prøvd kjolen for mamma, som sa at det var den nydeligste kjolen hun hadde sett :kysse:

Ellers hadde jeg en jentemiddag hvor vi var 7 venninner (alle kommer i bryllupet), og det ble naturlig nok masse bryllupssnakk. flere tilbød seg å bake kaker og åpne gaver etc. og det mangelt ikke på ideer til alt fra forrett til dekorasjoner til musikk osv :D

Har fremdeles ikke fått bekreftet kirken (har bare booket den hos en sekretær som ikke var 100% sikker på om det var ledig), og de som jobber der er ikke lette å få tak i ( aldri noen som tar telefonen :roll: )

Nå som kjolen er i boks, kan jeg begynne å shoppe brudepikekjoler og begynne å tenke på detaljene rundt (bordkort, gjestelister, dekorasjoner osv osv). Sambo har jo bestemt hovedretten om kommer til å bli hjortefilet :tunge1: Resten av menyen får vi jobbe videre med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Huff nå må jeg speede opp både planlegging og dagbokskriving :-? Har jo ikke vært inne på dagboka siden oktober. Skjer lite i livet mitt altså :-? :ler:

Vel iallefall ringte jeg til kirken igår for å få bekreftet dato (det var bare en menighetssekretær som noterte ned datoen i høst), og det var bra, for den var ikke registrert :o

Iallefall fikk vi det tidspunktet vi ønsket (13.30) :D

I det siste har vi holdt på å kikke på brudepikekjoler, størstejenta og jeg. Og meningene har skiftet fra dag til dag. Siste kjole hun bastant skulle ha var en mintgrønn og lyseblå kreasjon, men da måtte jeg bare sette foten ned :ler: Valget har nå tilslutt falt på kjolen () i hvit. Jeg er veldig spent på salgsprosessen for jeg kjøpte de over e-bay. Det er et ukrainsk firma som syr kjolene etter mål. Prisen var jo helt utrolig 210 kr inklusive krinoline :o Kommer jo litt toll og frakt og sånn i tillegg, men allikevel. Var iallefall mye positiv feedback på selgeren, så vi får vente spent å se.

Sambo har nå bestemt at vi skal ligge på brudesuite i 2 netter, og dra fra festen i 1-2 tiden. Vi hadde egentlig tenkt å være med på nachspielet siden det kommer mange gjester langveis fra, også ha brudesuite neste dag. Har selvfølgelig ikke noe imot å gjøre om på det :sjarmor:

I tillegg må vi vel tenke hardt på hvem vi skal spørre om å være toastmaster. Tenkte på lillebroren min (25), men er redd han kan dra den litt for langt noen ganger. Har også ei venninne som hadde passet. Uff det er vanskelig!

Gjestelista begynner nå å ta form, og det ser ut til at vi klarer å presse inn alle vi har tenkt å invitere. Siden vi skal ha hjemmelagde invitasjoner, må vi vel begynne å tenke på det snart. Kan tenke meg at det tar tid å lage 30-40 sånne (ihvertfall i mitt tempo :ler: )

Skal prøve å bli flinkere å skrive her inne, selv om det er mye oppussing og forestående flytting som har opptatt tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei Tex, og takk for hilsen :vinke:

Nå har vi flyttet inn i nytt hus, og begynt å komme litt i orden. Det har vært lite fokus på bryllup, men nå er det jo under fem måneder igjen :sjokkert: så det er på tide og sette opp farten.

Brudepikekjolene kom for ca. en måned siden, og de var kjempesøte. Jentene var så stolte da de fikk prøve dem, og de var akkurat passe store :tommelsmil: Kjolene kom på 400,- totalt inkludert underskjørt, frakt og toll, så det var jo vannvittig billig!

Broren min som har takket ja til å ta bryllupsbilder vant akkurat en fotokonkurranse i USA, så dette lover jo godt (iom at han ikke er fotograf). Han har lovet oss at vi kan ta noen ordentlige utradisjonelle bilder, så det blir spennende (ingen av oss er noe særlig fan av standard brudebilder).

Neste post på programmet er invitasjoner. Hadde tenkt å sende de ut i slutten av måneden, så vi har ikke så god tid hvis vi skal lage dem selv. Vi skal sette oss ned i kveld og finne ut hvordan vi vil ha dem, og hvor mange vi trenger. Vi ender vel opp med noen ferdigtrykkede i siste liten kjenner jeg oss rett :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi gått til innkjøp av materiale til innbydelser. De kommer til å se slik ut

Mellombrun miljøkartong som åpnes på midten med en kremfarget sløyfe

Innbydelse på forsiden i gullbokstaver (evt. noe enkel annen pynt)

Selve teksten er trykt på tynt, strukturpapir (husker ikke helt hva det heter) og festet med små, rosa hjerter.

Inni innbydelsen ligger det et transparent, kremhvitt blad.

Konvoluttene er i samme stil som kartongen.

Da er det bare å sette igang og lage dem da som gjenstår. Har regnet ut at vi kommer til å trenge rundt 29 invitasjoner.

Det beste som har skjedd i bryllupsplanleggingen denne uken er at vi har bestilt oss bryllupsreise :hoppe: Vi skal ha med barna, men til gjengjeld får vi med barnevakt. Svigermor har sagt at hun gjerne blir med, og hvis ikke svigerfar har anledning, har mamma sagt at hun har veldig lyst til å dele rom med svigermor :klappe: Blir jo ikke den mest eksotiske turen, men to uker på Kypros blir allikevel himmelrike etter to år uten ferie :Nikke:

Denne uken har vi blitt enige om at vi kanskje skal dra å kikke på klær til brudgommen. Ellers må vi jobbe med ønskelisten og bekrefte toastmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Snorkie.. :)

Takk for hilsen i dagboken min...Alltid koselig at noen stikker innom :)

Her kan du finne nedtelleren, så nå er det bare å laste den ned og få den i bruk :) Spennende å se hvor fort det egentlig går.... :)

Det ser ut til at dere er kommet langt på vei med planleggingen, dere også :)

Flott brudepikekjole, foresten! Har dere noen bilder av brudekjolen..?

Har dere fått reservert kirken ennå? Virket som det var litt vanskelig for dere også å få "registrert" datoen...

Ha en fortsatt fin dag! :)

shy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shygirl, og takk for telleren. Jeg har svart deg på det andre i dagboka di :-)

Event: Bryllup

Scheduled For 21.08.2004 13:30:00

3 months 27 days 2 hours 56 minutes 14 seconds or

17 weekends or

119 days or

2 858 hours (1 905 waking hours) or

171 536 minutes or

10 292 173 seconds

:tommelsmil:

Heldigvis har jeg kommet igang med invitasjonene. Neste uke drar vi til Trøndelag (konfirmasjon), så målet er at de skal være ferdig da, sånn at jeg kan levere de personlig til de som er bedt derfra.

Nå begynner det å bli en del ting jeg bør få på plass:

-Bestille tilpasning på kjolen

-Begynne å tenke bryllupskake

-Sette opp liste over alkohol og mineralvann som må kjøpes inn

-Finne klær til brudgommen

-Tenke på sanger/salmer i kirken + inn/utmarsj

-Musikk i bryllupet

-Bestemme meny og avtale med cateringbyrået

-Tenke på bordkort/meny/program etc.

-Ikke minst bestemme oss for hva vi ønsker oss :o

Oi, dette er vel bare begynnelsen på det vi må ta tak i.

Vel, jeg får bli ferdig med invitasjonene denne uken, og så får vi ta tak i resten etterhvert. Det som haster mest er vel kanskje å ha på plass en ønskeliste.

Det er iallefall bestemt at mødrene blir med på tur (første av to uker), så da blir det en del alenetid på oss :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ja, nå er det bare 71 dager til den store dagen!

Listen over hva som gjenstår blir bare lengre merkelig nok, så nå må vi begynne å prioritere hva som skal gjøres.

Det er nå 8 dager til svarfristen går ut. Vi mangler fremdeles svar fra 14 stykker. 40 har sagt ja, 2 har sagt kanskje (mine besteforeldre med dårlig helse) og ingen har sagt nei :)

2 av våre venninner er nå gravide, og det er kjempekoselig :kose:

Vi har ordnet klær til brudgommen, og han ble bare sååå kjekk :sjarmor: Sjakett med grå vest. Vi holdt på å leie i Drammen, men oppdaget ved en tilfeldighet at vi sparte 1100,- på å leie i Oslo i stedet.

Jeg har også vært hos sambos tante, som har tatt på seg å legge opp kjolen (og det er jo litt jobb siden det er ganske langt slep) Oppdaget at det var 3 lag underskjørt som også må legges opp :o I tillegg må to sømmer på brystpartiet legges litt inn. Vi får krysse fingrene for at det blir bra.

Noen av jentene på jobben har sagt at de gjerne kunne tenkt seg servere/stå i bar :tommelsmil: så da er enda en av oppgavene løst.

Noe av det som nå gjenstår er:

-Bestille brudebukett/blomster

-Bestemme bryllupskake og andre kaker

-Bestemme meny og bestille maten

-Utarbeide drikke/bar liste

-Kjøpe karafler til isvann som kan stå på bordet

-Bekrefte transport

-Ha samtale med kirken/ordne papirer

-Lage bordkort/meny/kirkeprogram etc.

-Gjøre klar ønskelisten

-Lage bordkart

-Kjøpe sko til brud og brudgom og brudepiker

-Kjøpe undertøy

-Bestemme morgengave

-Ordne ringer

-Pynt til lokalet (lys, duker, servietter, blomster etc.)

-Ordne gavebok/tallsystem

-Kjøpe bryllupsbok til gjestehilsener

-Ordne sminke til den store dagen

-Finne solist til kirken

-Bestemme musikk til festen

-Bekrefte kokken

Nok å ting å ta tak i iallefall, så det er vel bare å sette igang :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...