Gå til innhold

Mulig å bli kvitt lupiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hyttetomta mi er i ferd med å bli overgrodd av lupiner, de sprer seg noe helt inni granskauen, bokstavelig talt. Er det mulig å bli kvitt dem eller begrense spredningen på noen måte? Røsker opp de nye jeg finner men de popper bare opp igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hyttetomta mi er i ferd med å bli overgrodd av lupiner, de sprer seg noe helt inni granskauen, bokstavelig talt. Er det mulig å bli kvitt dem eller begrense spredningen på noen måte? Røsker opp de nye jeg finner men de popper bare opp igjen.

For å bli kvitt dem kan du prøve Round-up. Det er et ugressmiddel som du sprayer på, og det gjør at planten blir sort og dør. Du må bruke hansker, vernebriller og maske. Det jeg ofte har gjort er å koke opp vann i en stor kjele og heller oppi rikelig med havsalt (store poser får man billig på Rema), det har blant annet tatt livet av noen syriner, og de er så og si umulig å bli kvitt.

For at de ikke skal spre seg må du klippe av alle blomstene (det er der frøene sitter og dette må gjøres så tidlig som mulig) og kvitte deg med dem på en måte slik at de ikke sprer seg et annet sted på tomten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...