Gå til innhold

Når er det lurest å trene?

Midnattsol

Anbefalte innlegg

Lurer litt på når på dagen det er lurest/mest effektivt å trene.

På morgenen før man gjør noe annet?

Etter jobb?

På kvelden?

Vi har nå skaffet oss treningsapparat hjemme (Orbitrek :rodme: ) siden det er så dyrt å være medlem på et treningsstudio. Legen min sa en gang til meg at trening burde gjøres før klokka 17.00, for om man trente sent på kvelden kunne det gå ut over nattesøvnen. Nå er jeg som regel ikke hjemme før 16.00.- 17.00 og da vil jeg jo helst slappe av og spise middag.

Hvis jeg f.eks skal trene litt hver dag før jeg går på jobb, hvor mange minutter bør jeg beregne? Det ble anbefalt 20 minutter i alle fall 3 ganger i uka på den, er det da nok med ca. 10-15 minutter hver dag på morgenen?

Når på dagen trener dere?

Mange spørsmål på en gang her. Håper dere orker ta dere tid til å svare.

Midnattsol - som vil begynne et nytt og bedre liv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anyone? Trodde det var så mange spreke flinke treningsfolk her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

morgenen er en bra tid om du skal forbrenne og gå nedi vekt..helst før du gjør noe annet.(inkl spise)

kan du ikke ta 20-30 mins om morgenen og litt klokken 17 feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt avhengig av hva formålet med treningen er.

De sier det er smart å trene om morgenen hvis man ønsker å slanke seg.

Jeg tror man bør trene minst 30 min før det skal ha noen særlig effekt.

Mitt råd er å trene det du vil når du vil. Gå turer ganske ofte - gå i trapper osv.

SKal du være virkelig seriøs bør du lete opp info på nett om trening eller søke hjelp hos proffer - og du må tenke kosthold ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

For meg er ca 19.30 et godt tidpunkt å trene. Da har middagen sunket ned litt. På morgene er jeg litt trett og slapp, så de timene som går da er det utrolig skjelden jeg er på.

På vinteren er det sent for meg å trene fra 21 til 22 også ! Da er dagen over. Vår og sommer kan jeg godt trene så sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er vel å komme i litt bedre form pluss å få vekk noen kilo. (3 kg ca). Diabetes ligger i familien, så det er også en grunn til at jeg vil være litt mer aktiv.

Får prøve meg litt fram og se om jeg er så flink at jeg står opp så tidlig at jeg får tid til å trene. Det hadde egentlig vært det beste å få det gjort før jeg drar på jobb. Har ferie nå, så de dagene jeg er hjemme skal jeg i alle fall gjøre det når jeg står opp. (skal være bortreist 1 uke) Gjorde det i dag etterfulgt av en frokost som besto av 3 ryvita knekkebrød med hvitost, agurk og cherry-tomater + masse vann. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hva som er best, jeg. Selv trener jeg på ettermiddagstid, etter at middagen er fortært og sunket.

Er det virkelig lurt å trene før man spiser noe som helst om dagen? Hadde i alle fall ikke funka for meg. Jeg har en sånn tom følelse i magen når jeg våkner på morgenen. MÅ ha frokost før jeg tar fatt på dagen ellers føles det som jeg skal svime av. Men vet jo at mange er helt omvendt, at frokosten inntas langt utpå dagen. Men jeg synes det høres litt rart ut å sette i gang med en treningsøkt før kroppen har blitt tilført litt energi. Hva med å spise bare en banan eller en yoghurt eller noe før man går i gang?

Bare noen tanker. Som sagt, aner ikke hva som er rett og galt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Jeg tror at det som er riktig er å trene når du har mest energi. Når er det, på morgenen eller etter jobb?

Når jeg skal innføre organisert trening i hverdagen igjen, kommer jeg til å slite. :ler: Jeg har nemlig masse energi om formiddagen (når jeg er på jobb) og lavere energinivå utover kvelden.

Dermed får jeg jo ikke fullt utbytte av ettermiddagstrening, fordi jeg ikke orker å "ta i". Og det er jæklig slitsomt å "ta i" kun på vilje altså, når energien er så som så.

Tror det lureste for meg vil være å innføre mer "aktivitet i hverdagen" (gå/sykle istedetfor bil/kollektivtrafikk osv) først og fremst, og så får jeg heller se hvordan timeplanen utvikler seg til neste år.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningsmessig skal det visst være effektivt å trene før frokost. For å bygge muskler/stramme opp kroppen har jeg ikke hørt at det har noen betydning når på døgnet man trener.

Selv trener jeg på ettermiddag/kveld fordi det passer best i døgnrytmen. :wink:

Du bør trene ca 30 minutter for å få utbytte på forbrenningen din. Du kan ikke "bytte ut" 30 minutter en gang med 10 minutter 3 ganger - det gir ikke samme effekt. Kroppen må først komme i gang, brenne de karbohydratene du har tilgjengelig (som ikke er så mange før frokost) og så begynne å tære på fett-reservene. Det tar rett og slett litt tid.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg må se det an litt hver dag, jeg. hehe

Noen morgener er jeg mer opplagt enn andre, og noen kvelder er jeg mer opplagt enn andre. Hvis jeg ikke skal noe spesielt på kvelden kan jeg jo gjøre det da, og da kan jeg ta den tiden jeg trenger. Har det med å stresse litt om morgenen.

Egentlig er jo formiddagen midt i blinken for meg, men da er jeg jo på jobb så det blir vanskelig.

Takk for svar så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det er mest effektivt "slanke-messigsett" å trene før frokost, men jeg har også hørt at det er da man får mest skader fordi kroppen ikke er våken ennå.

Selv trener jeg på et tidspunkt som passer meg, synes lystprinsippet er best å følge når det gjelder trening - ellers dabber treningen ganske fort ned. Jeg har en stillesittende jobb og synes det er deilig å få beveget på meg etter jobb, så drar jeg hjem og spiser middag. For meg hadde det ikke fungert å trene etter at jeg hadde kommet hjem. Jeg har det så hyggelig hjemme med mannen min at jeg aldri hadde klart å komme meg fra sofaen :)

Jeg tror det beste er å få gode treningsvaner - så går kiloene av etter hvert uansett om du trener om morgenen eller ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Hei Midnattsol.

For å forbrenne fett kan det være smart å trene litt på morgenen, før frokost: jeg husker ikke helt hvorfor, men det er visstnok slik.

Det gjelder nok mest om du har mye fett å fjerne.

Det som man må huske på, er at på trening om morgenen klarer du ikke å yte like mye som senere på dagen, derfor blir det jo ikke like effektiv trening generelt sett, om morgenen ... Selv om du da visstnok forbrenner fettet fortere.

Spørs nok på målene dine. Jeg ville aldri trent hard styrketrening på morgenen før frokost.

Enig med den som sa at du bør se an når på dagen du har mest energi - da får du ytt (øh ... grammatikk?) mest, og får dermed best treningseffekt.

Hva gjelder trening før kl. 1700:

jeg er ikke enig med legen din.

Dette kommer jo helt an på døgnrytme (jobb osv.), men har man best mulighet på kvelden, så trener man på kvelden.

Ja - det kan virke inn på søvnen hos noen, men merker du at det fungerer dårlig, får du heller da prøve å finne en annen løsning.

Anbefaler heller at du får i deg litt ordentlig mat, venter et par timer (middag tar litt tid å fordøye), og så går for å trene.

For å få noen effekt, sies det at du bør trene 20 min. (kondisjon).

Minimum!

10 - 15 min. vil jeg si at har liten, til nesten umerkelig effekt.

Spørs selvsagt på intensitetsnivået, og hva slags form du er i fra før - men om du er veldig ung, er i alle fall dette spesielt lite. Få til 20 min.!

3 ganger i uka er jeg enig i at er OK/bra.

3 ganger i uka, med 20 min. på morgenen, samt en økt på kvelden - da blir det resultater! :kgsmil:

Når jeg trener jevnlig (litt slapp nå i ferien), så - vel, det varierer litt siden jeg jobber turnus for tiden, men en vanlig dag så trener jeg på ettermiddagen.

Av og til tar jeg en morgenøkt, gjorde det endel før.

Har egentlig ikke noe fast, når jeg tenker meg om. Tar det som det passer inn med resten av planene.

Jeg trenger ikke å noen veldig fast rutine, men om det hjelper deg å være strukturert, så kan du jo legge inn faste tider for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal holde treningsprogrammet over tid, tror jeg det er viktigst at du trener når det passer for deg. Forskjellige personer er opplagt til ulike tider på døgnet, og selv har jeg vanskelig for å trene etter 9-10 på kvelden siden jeg da begynner å bli ganske sløv.

At du skal få problemer med å sove etter å ha trent skjønner jeg ikke. Jeg sover godt etter å ha trent.

Kroppen trenger selvsagt en liten time etter treningen til å roe seg ned slik at du blir passe døsig når du legger deg. Uansett aktivitet så er det vanskelig å gå fra hardkjør til å sovne på veldig kort tid.

Altså: Tren når det passer deg. Hvis ikke kommer du uansett til å gi deg ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere PRØVD Orbitrek eller? *pust&pes* Forbrenner nok så det står etter på en sånn en. :D Takk til dere siste også for flotte svar.

Kjenner jeg meg selv rett, så blir det nok ikke så mye trening på morgenen før jeg skal på jobb. Nå som jeg har ferie går det greit, for jeg kan ta den tiden jeg trenger. Regner med det blir trening et par timer etter middag når ferien er over. Jeg får, som sagt, se det an hver dag hva som passer og hvor våken og effektiv jeg er.

Nattesøvnen har jeg egentlig ingen bekymringer for om jeg trener etter 17, bare det ikke blir FOR sent. Etter en lang dag på jobb og trening på ettermiddagen regner jeg med trøttheten siger ganske godt på.

Nå er jeg ganske slank, så det er ikke mye jeg trenger å fjerne (bare litt for min egen del :wink: ), så selv om det sies at man forbrenner mer på morgenen, så er det nok egentlig ett fett (haha) når jeg trener, om det er morgen eller ettermiddag.

Selvfølgelig er kostholdet også viktig, så det blir nok mindre snop og brus her i huset tenker jeg. Må kutte drastisk ned på gode muffinser, og det er skummelt å ha en kaffe-plass rett ved jobben. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petruska på jobb

Flott at du har bestemt deg for å komme i bedre form Midnattssol!

Jeg er enig med dem som har svart at du bør trene på den tiden av døgnet hvor det er mest lystbetont for deg. Ifølge en amerikansk studie var man mest opplagt og "våken" i kroppen tidlig på ettermiddagen (dette tror nå jeg vil variere litt fra person til person), og var derfor minst utsatt for skader o.l. på den tiden. Men det er jo ikke så mange av oss som har anledning til å trene på den tiden da! Kondisjonstrening går greit å ta om morgenen hvis man foretrekker det, men tyngre trening som vekttrening etc. ville jeg heller tatt senere på dagen da kroppen ikke er like villig til å yte max tidlig om morgenen. Treninga vil derfor mest sannsynlig føles tyngre om morgenen og også gi noe mindre uttelling. Det er riktig som noen sier her at det ikke blir det samme å trene 3x10 min. som å trene 1/2 time i strekk. Men i ukesperspektiv er det faktisk mer effektivt å trene 30-40 min. 4 ganger i uka enn 60 - 80 min. 2 ganger i uka.

Jeg ville prøvd å få til ca. 30 min. om gangen etterhvert hvis jeg var deg.

Ang. trening om morgenen har jeg også fått med meg at mange anbefaler det på tom mage. Selv tar jeg alltid en banan og en proteinshake først hvis jeg trener på morgenen. Føler meg helt "tom" ellers. Dessuten er det dessverre ikke slik at kroppen automatisk går over på fettforbrenning når karbolagrene er tomme. Kroppen trenger noe karbo til fettforbrenningen også, og er lagrene tomme tar den proteiner fra musklene og omdanner til energi som den kan bruke. Musklene er lettere tilgjengelig som energi for kroppen enn fett. Derfor er det viktig å ha langsomme karbohydrater tilgjengelig i blodet også når du skal trene fettforbrenning. Nå sies det at veldig modne bananer gir raske karbohydrater så jeg velger meg en grønn en om morgenen jeg da...

Lykke til videre med treningen Midnattsol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...