Gjest Forbauset Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men under min sønns bursdagsselskap skjedde det noe som jeg syns er litt rart. Må bare høre om dette er vanlig for jeg er litt uerfaring med å arrangere slikt. Vi var to familier som slo oss sammen for å feire barna våre som går i samme klasse, og inviterte dermed hele klassen deres. Festen foregikk utendørs og vi skulle grille + ha en del helt spesielle aktiviteter som jeg dessverre ikke vil gå inn på pga "gjenkjennelsefare". Alle kom for disse aktivitetene var kjempepopulære og vi fikk skryt av mange av foreldrene på at dette var helt "knall". Flere hadde med små og større søsken og ville se på når barna var med på dette. Men så var saken at når vi da begynte å grille osv, så slo de seg rett og slett bare sammen med oss. Ikke det at det gjør noe, men det hadde vært litt kjekt å fått en liten "forhåndsadvarsel" siden både foreldre og søsken begynte å forsyne seg av mat og kaker (flere foreldre gikk og hentet mat til søsken uten å spørre om det passet). Vi ble redd for å gå tom for mat selv om vi hadde beregnet ganske bra mengder pr. barn men hadde selvfølgelig ikke regnet med 7 voksne og 9 ekstra barn. Hadde vært ok om vi visste at mange ville være der med barna sine, men det ble litt rart og pinlig da et par av gjestene ikke fikk den kaken eller de pølsene de hadde mest lyst på (men alle fikk mat da...) Er jeg rar eller er dette slikt som er forholdsvis vanlig i barnebursdager? (Ikke helst små barn - 3 klasse).
Ce'Nedra Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Jeg syntes det var direkte uhøflig av dem. Hva hadde dere skrevet i invitasjonene? Kun navnene på klassekameratene regner jeg med?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Kjempefrekt mener jeg. Hadde blitt dritpotte sur. at det ikke går ann å tenke lenger enn som så.
Silmarill Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Kjempefrekt! De andre kom jo ubedt for å se på "morroa" og at de da"tar" maten og kakene fra de barna som faktisk var bedt går da ikke ann! Vanskelig er det jo også å si fra om dette!En ting er at småsøsknene ikke skjønte dette, men at foreldrene også bare forsynte til seg og dem er uhørt!At dere plutselig fikk 20 ekstra som skulle ha mat/kaker forstår jeg at må ha vært frustrerende. Neste gang dere skal ha noe lignende så må dere nesten spesifisere at de som vil komme å se på "aktivitetene" og bli igjen etter dette må selv ta med noe å spise på.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Vi tar det som en selvfølge at foreldre og søsken hiver seg med når vi arragnerer bursdag, sørger for å ha rikelig med mat/kaker og drikke. Alle er velkommen. Har aldri vært noe problem. Synes derimot det er frekt/flaut/pinlig å ikke invitere også søsken og besteforeldre inn i huset når de kommer med barnet sitt og gave. Vi har 4 barn, alder 0 - 12 år, og har arrangert mange bursdager opp gjennom årene. Vi legger ikke lista så høyt, og tar imot hjelp når det gjelder kakebakst og rydding etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Neste gang dere skal ha noe lignende så må dere nesten spesifisere at de som vil komme å se på "aktivitetene" og bli igjen etter dette må selv ta med noe å spise på. Eier du ikke skam i livet?
Gjest Forbauset Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Invitasjonene ble delt ut på skolen (i klassen) og var stilet med navnet til hvert enkelt barn, altså direkte og personlig til dem. Vi hadde ikke fått noen indikasjon på forhånd om at en del foreldre ville være tilstede under hele arrangementet. De var selvfølgelig hjertelig velkommen til å kikke på, men det var jo måten de utartet på som forbauset meg. Hadde det vært mitt barn, ville jeg kansje vært tilstede litt i starten og sett på noen av de spesielle aktivitetene, men jeg hadde i alle fall trukket meg tilbake da det var tid for grilling, kake osv. Godt å høre at andre også reagerer. Kansje vi får invitere til hage-/grillselskap for store og små neste gang så får hvert par med foreldre passe på sine egne barn... Det blir jo et ganske avslappende bursdagsselskap .
Gjest bambi_25 Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 Neste gang dere skal ha noe lignende så må dere nesten spesifisere at de som vil komme å se på "aktivitetene" og bli igjen etter dette må selv ta med noe å spise på. Nei det blir for frekt! Men det er fullt mulig og skrive på inbydelsene at alle er velkommne, men dere vil gjerne vite om foreldre vil være tilstedet så dere vet hvor mye mat og kaker som skal bakes. Og om det er grilling går det også ann å legge til at alle kan få plass på grillen hvis noen vil ta med sin egen mat utover det dere byr på.
Gjest Forbauset Skrevet 7. juni 2009 #9 Skrevet 7. juni 2009 Gjest; hjemme praktiserer vi gjerne "jo flere, jo bedre". Det er koselig det, men du har kansje ikke fått med hele konteksten. Dette var en litt spesiell situasjon der selskapet ble holdt hos ekstern arrangør som jeg ikke ønsker å utbrodere da det kan gjennkjennes. Forøvrig kunne jeg heller ikke tenke meg å sende ut invitasjon med oppfordring til medbrakt mat. Jeg stoler normalt på folks dømmekraft og sosiale antenner, men syns faktisk de manglet hos flere i denne sammenhengen.
Gjest Gjest_Tilde_* Skrevet 7. juni 2009 #10 Skrevet 7. juni 2009 Jeg syntes det var direkte uhøflig av dem. Hva hadde dere skrevet i invitasjonene? Kun navnene på klassekameratene regner jeg med? Signerer.Det er uhøflig av de som ikke er ivitert å bare forsyne seg.De hadde jo ikke kommet om dette var et selskap som ble holdt innendørs. Om jeg regner kake og mat på et visst antall gjester så hadde jeg nok sittet med knea på haka om det det dukket opp 16 mennsker til som skulle ha. De var frekke. Kan jo ikke be alle heller.ien klasse er vel kanskje 30 stykker og det er ikke vanlig å be foreldre og alle søsknene til de i klassen!Noen gjør nok det men alle gjør ikke det. hadde ts ment at det var greit hadde hun nok invitert alle og hatt mat deretter også.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #11 Skrevet 7. juni 2009 Invitasjonene ble delt ut på skolen (i klassen) og var stilet med navnet til hvert enkelt barn, altså direkte og personlig til dem. Vi hadde ikke fått noen indikasjon på forhånd om at en del foreldre ville være tilstede under hele arrangementet. De var selvfølgelig hjertelig velkommen til å kikke på, men det var jo måten de utartet på som forbauset meg. Hadde det vært mitt barn, ville jeg kansje vært tilstede litt i starten og sett på noen av de spesielle aktivitetene, men jeg hadde i alle fall trukket meg tilbake da det var tid for grilling, kake osv. Godt å høre at andre også reagerer. Kansje vi får invitere til hage-/grillselskap for store og små neste gang så får hvert par med foreldre passe på sine egne barn... Det blir jo et ganske avslappende bursdagsselskap . Jeg ville ha trukket meg tilbake garantert når maten skulle bli servert.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #12 Skrevet 7. juni 2009 Frekt å ikke be med søsken, foreldre og besteforeldre? OK, man inviterer 20 klassekamerater hvorav alle har et søsken = 40 personer. Halvparten møter med både mor og far, halvparten med èn forelder = 70 personer. Skal man i tillegg ha med x antall besteforeldre også så har man fort 80 personer inn dørene.... Jeg vil tro du gjerne tar i mot hjelp med kakebaking og rydda da, ja...
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 7. juni 2009 #13 Skrevet 7. juni 2009 sånne ting bør avklares på forhånd. Jeg mener, hvis det er et problem for dere, kan dere skrive i invitasjonene at maten er bare for de inviterte Jeg hadde antakelig ikke forsynt meg med mindre jeg ble invitert, med synes det blir litt dumt i forhold til små søsken. Hva skal jeg si da?? "Nå må vi gå, vennen, så at de andre barna kan spise" Sånt gjør man ikke mot barn, uansett om de er invitert eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #14 Skrevet 7. juni 2009 Nei, men lærer man barn at det er ok å delta i aktiviteter man ikke er invitert til da? Barn har da ikke vondt av å se at "bror eller søster blir invitert i sine selskap og jeg i mine"...
Silmarill Skrevet 7. juni 2009 #15 Skrevet 7. juni 2009 (endret) Eier du ikke skam i livet? Flott innspill - gratulerer! ----------------------------- Ja, jeg mener det er frekt å ikke trekke seg tilbake etter arrangementet og forsyne seg på den måten når de fleste vet at de som arangerer har beregnet til de som er bedt! Når jeg ba hjem 30 stykker på min sønns bursdagslag hadde jeg virkelig ikke likt det om alle disse hadde med seg sine søsken uten at dette var avtalt! Jeg er enig med trådstarter at det hadde vært kjempekoselig at så mange var med å så på aktivitetene, bare koselig det -men som sagt ikke blitt igjen når det var tid for mat og kaker til de som faktisk var bedt. Hadde jeg ment 60 unger og 15 voksne hadde jeg også laget mat deretter. Nei det blir for frekt! Men det er fullt mulig og skrive på inbydelsene at alle er velkommne, men dere vil gjerne vite om foreldre vil være tilstedet så dere vet hvor mye mat og kaker som skal bakes. Og om det er grilling går det også ann å legge til at alle kan få plass på grillen hvis noen vil ta med sin egen mat utover det dere byr på. Ja, det du siterte fra meg var jo satt litt på spissen Enig med din formulering der! Endret 7. juni 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #16 Skrevet 7. juni 2009 Enig med alle som sier at dette var frekt. Om jeg skal arangere konfirmasjon så forventer jeg ikke at ubudne gjester kommer.Det har jeg ikke laget mat til.Ingen forskjell fra det og barneselskap!
Gjest Gjest_Tilde_* Skrevet 7. juni 2009 #17 Skrevet 7. juni 2009 Frekt å ikke be med søsken, foreldre og besteforeldre? OK, man inviterer 20 klassekamerater hvorav alle har et søsken = 40 personer. Halvparten møter med både mor og far, halvparten med èn forelder = 70 personer. Skal man i tillegg ha med x antall besteforeldre også så har man fort 80 personer inn dørene.... Jeg vil tro du gjerne tar i mot hjelp med kakebaking og rydda da, ja... Noen folk eier ikke moral og sosiake antenner. Jeg ba 15 stykker på peppes og bowlingbursdag.Det ble dyrt men greit. Om alle søsknene og foreldrene til de barna som jeg hadde invitert hadde kommet for å se på bowlingarangemanget og forlanget gratis pizza på min regning hadde jeg fått dånedippen. Dette er i prinsipp samme sak som det trådstarter opplevde!Noen er så utrolig uvitende og korttenkte.
Silmarill Skrevet 7. juni 2009 #18 Skrevet 7. juni 2009 Frekt å ikke be med søsken, foreldre og besteforeldre? OK, man inviterer 20 klassekamerater hvorav alle har et søsken = 40 personer. Halvparten møter med både mor og far, halvparten med èn forelder = 70 personer. Skal man i tillegg ha med x antall besteforeldre også så har man fort 80 personer inn dørene.... Jeg vil tro du gjerne tar i mot hjelp med kakebaking og rydda da, ja... godt sagt...
Ce'Nedra Skrevet 7. juni 2009 #19 Skrevet 7. juni 2009 Vi tar det som en selvfølge at foreldre og søsken hiver seg med når vi arragnerer bursdag, sørger for å ha rikelig med mat/kaker og drikke. Alle er velkommen. Har aldri vært noe problem. Synes derimot det er frekt/flaut/pinlig å ikke invitere også søsken og besteforeldre inn i huset når de kommer med barnet sitt og gave. Vi har 4 barn, alder 0 - 12 år, og har arrangert mange bursdager opp gjennom årene. Vi legger ikke lista så høyt, og tar imot hjelp når det gjelder kakebakst og rydding etterpå. Hmm.. Dette har jeg aldri hørt om, og jeg har da vært i en del bursdager opp gjennom. Foreldrene mine har da aldri blitt med når jeg har vært i bursdager! Vi var omtrent 30 i klassen, og da ville det blitt snakk om mange mennesker. Om du bor på et sted der ungene dine har 7 stykker i klassen, blir det nok litt annerledes enn hva som er vanlig etikette.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 7. juni 2009 #20 Skrevet 7. juni 2009 Vi tar det som en selvfølge at foreldre og søsken hiver seg med når vi arragnerer bursdag, sørger for å ha rikelig med mat/kaker og drikke. Alle er velkommen. Har aldri vært noe problem. Synes derimot det er frekt/flaut/pinlig å ikke invitere også søsken og besteforeldre inn i huset når de kommer med barnet sitt og gave. Vi har 4 barn, alder 0 - 12 år, og har arrangert mange bursdager opp gjennom årene. Vi legger ikke lista så høyt, og tar imot hjelp når det gjelder kakebakst og rydding etterpå. Dette har jeg aldri hørt om. Dette er nok veldig uvanlig. Om barna er små og ønsker å ha med foreldrene, er selvsagt det helt greit. Men det ikke greit om små el. større søsken blir tatt med. Vi har heller aldri bedt om hjelp til kakebaking eller rydding etter en barnebursdag. Men når det gjelder familieselskap, er det alltid noen som stiller opp. Jeg hadde syntes det var rart om mitt barn ble bedt i selskap, og at jeg måtte bake med kake eller stille opp på rydding etterpå. Men som en annen nevnte her, er kanskje dette vanlig på steder der "alle kjenner alle". Ikke vet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå