Gjest Kinalie Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Jeg sliter mye med søvnen min, jeg kan ligge å vri meg lenge og tenke og jeg merker at hjertet mitt banker enormt fort noen ganger. Så plutselig kan jeg føle for å gråte. Ikke kan jeg sove alene på leiligheten, straks samboer er borte, drar jeg hjem til foreldre eller venninner. Jeg føler jeg sovner best med lyset på. Dette sliter enormt på meg. Her om dagen etter en svært urolig natt, da jeg endelig fikk sove i 4 tiden, og sto opp for å dra på jobb i 9 tiden, så menst jeg sto på badet å sminket meg, ble jeg plutselig svimmel og enormt varm, så kom kvalmen, jeg måtte trekke frisk luft. Til slutt måtte jeg bare brekke meg... Jeg er mye deprimert pga. en voldtekt som skjedde nå i år, menst vi var på ferie. Jeg vet ikke, jeg trodde bare jeg skulle klare å legge det bak meg nå som han sitter i fengsel og snart blir dømt. Kan dette være noe av de psykiske plagene som kommer etter en sånn grusom hendelse? Jeg klarer ikke helt å få kontroll over det. Noen råd over hva jeg kan gjøre?
kristian82 Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Jeg sliter mye med søvnen min, jeg kan ligge å vri meg lenge og tenke og jeg merker at hjertet mitt banker enormt fort noen ganger. Så plutselig kan jeg føle for å gråte. Ikke kan jeg sove alene på leiligheten, straks samboer er borte, drar jeg hjem til foreldre eller venninner. Jeg føler jeg sovner best med lyset på. Dette sliter enormt på meg. Her om dagen etter en svært urolig natt, da jeg endelig fikk sove i 4 tiden, og sto opp for å dra på jobb i 9 tiden, så menst jeg sto på badet å sminket meg, ble jeg plutselig svimmel og enormt varm, så kom kvalmen, jeg måtte trekke frisk luft. Til slutt måtte jeg bare brekke meg... Jeg er mye deprimert pga. en voldtekt som skjedde nå i år, menst vi var på ferie. Jeg vet ikke, jeg trodde bare jeg skulle klare å legge det bak meg nå som han sitter i fengsel og snart blir dømt. Kan dette være noe av de psykiske plagene som kommer etter en sånn grusom hendelse? Jeg klarer ikke helt å få kontroll over det. Noen råd over hva jeg kan gjøre? Psykiske plager som angst osv. kan jo i utgangspunktet komme selv om man ikke har noen "grunn" for å få psykiske plager..Blir jo samme som med fysiske sykdommer, brått ble men bare syk... MEN du har jo vært utsatt for noe svært traumatisk (all min medfølelse til deg as!) så at det kan være psykiske senvirkning av voldtekten er helt klart! Det du beskriver med at du ikke vil sove alene, må ha lyset på, ikke får sove, og sånne plutselige "anfall" med svimmelhet og enormt varme i kropp/hode, høres veldig ut som angst. Er jo mange typer angst, å det å ikke få sove/lyset på osv, tyder vel mer på litt generell uro/angst, mens den episoden på badet høres mer ut som typen panikkangst, altså at man får "helt ut av det blå, uten noen foranledning" svimmelhet, varme, kroppslig ubehag, føler en skal svime av, føler seg helt utenfor seg selv osv... Jeg hadde absolutt kontaktet fastlegen min, så kan du jo få en henvisning til psykolog som da mer nøyaktig finner ut hva problemet er, og kan hjelpe deg med å bearbeide de vonde opplevelsene/mestre angsten og depresjonen, eventuelt kanskje medisiner i en periode... Lykke til i alle fall
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Jeg synes det høres ut som angst. I sammenheng med det du har opplevd kan det også hende legen vil diagnosisere det som posttraumatisk stress - men uansett, dette er noe jeg synes du bør snakke med legen om. Jo før du får hjelp, jo lettere er det å unngå å utvikle verre angst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå