Gå til innhold

hvordan ser dette ut?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

er 18 år, jente, vil ha en stabil vekt altså ikke opp ikke ned. veier 45 kg nå og er 163 høy.

hvordan høres dette ut(ikke tenk på sunnheten, men kaloriene):

frokost: ganske stor bolle cherrios eller cornflakes med melk

lunch: 3 skiver med f.eks leverpostei, philadelphia light, syltetøy osv.

mellom(etter skolen): alt i fra et rundstykke med en banan i, daim is, mr lee nudler osv.

middag: her variere det veldig, har av og til stekt fisk, pølser og potetstappe, gryterett, ris og kjøtt i saus...

kvelds: "french toast" av 2 skiver, 1 egg og syltetøy på toppen,eller 1 micropopcorn pose, eller mr lee nudler, eller risgrøt, eller middagsrester, eller suppe med rundstykke osv.

er ikke dette ganske normalt til å være 18 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er 18 år, jente, vil ha en stabil vekt altså ikke opp ikke ned. veier 45 kg nå og er 163 høy.

hvordan høres dette ut(ikke tenk på sunnheten, men kaloriene):

frokost: ganske stor bolle cherrios eller cornflakes med melk

lunch: 3 skiver med f.eks leverpostei, philadelphia light, syltetøy osv.

mellom(etter skolen): alt i fra et rundstykke med en banan i, daim is, mr lee nudler osv.

middag: her variere det veldig, har av og til stekt fisk, pølser og potetstappe, gryterett, ris og kjøtt i saus...

kvelds: "french toast" av 2 skiver, 1 egg og syltetøy på toppen,eller 1 micropopcorn pose, eller mr lee nudler, eller risgrøt, eller middagsrester, eller suppe med rundstykke osv.

er ikke dette ganske normalt til å være 18 år?

Vekten din er på ingen måte normal til å være 18 år. Du har en BMI på 16,9, som tilsier at du er ganske så undervektig. Det kan kanskje delvis forklares med at du fremdeles har litt igjen å utvikler deg kroppslig. Selv om jenter i den alderen som regel ikke vokser i høyden utvikles gjerne kroppen i et år eller to til, og ja, det vil normalt bety at du legger på deg en del. Akkurat nå kvalifiserer du på ingen måte til "kvinnelige former".

Spørsmålet er om din nåværende vekt er et resultat av du konstant sulter deg, eller om du bare er så spinkelt bygd. Hvis du hadde vært 13-14 år kunne det siste kanskje vært sant, men for ei på 18 år så har jeg vondt for å tro at det kan være naturlig å være så radmager. Klinisk sett er det å anbefale at du går opp en 4-5 kg for å ikke stå i fare for å pådra deg kroniske skader som følge av for lite næring over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

men spiser jeg ikke normalt da?

kroppen min ser faktisk helt normal og frisk ut. er spinkel bygd og har alltid vært litt tynn, men ser ihvertfall ikke syk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vanessa_*
men spiser jeg ikke normalt da?

kroppen min ser faktisk helt normal og frisk ut. er spinkel bygd og har alltid vært litt tynn, men ser ihvertfall ikke syk ut.

Har samme problemet her. Jeg har samme vekt som deg og er 21. Skal innrømme at jeg er ganske lei denne BMI'en. Har så mye med benbygningen osv å gjøre. Ikke bare vekt+høyde=riktig/galt. Så lenge du spiser som du gjør og ikke går inn for å "veie så lite" så synes jeg det er helt ok.

Selv prøver jeg å gå opp i vekt, men har man en syk forbrenning så vil ting rett og slett ikke "normal" mat sitte skikkelig på kroppen. Evt kan du slenge inn noen flere sunne mellommåltider.

Og som jeg alltid må tilføye: jeg ser heller ikke SYKELIG ut. Alltid viktig å påpeke:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men spiser jeg ikke normalt da?

kroppen min ser faktisk helt normal og frisk ut. er spinkel bygd og har alltid vært litt tynn, men ser ihvertfall ikke syk ut.

Du er kanskje naturlig spinkelt bygd, men du bør ikke ha noe målsetning om å holde deg slik du er nå. Spis normal sunn mat på hverdagene, kanskje med noe ekstra godt i helgene, og spis til du er passe mett, så vil du normalt sett ha den vekten som er riktig for kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har samme problemet her. Jeg har samme vekt som deg og er 21. Skal innrømme at jeg er ganske lei denne BMI'en. Har så mye med benbygningen osv å gjøre. Ikke bare vekt+høyde=riktig/galt. Så lenge du spiser som du gjør og ikke går inn for å "veie så lite" så synes jeg det er helt ok.

Selv prøver jeg å gå opp i vekt, men har man en syk forbrenning så vil ting rett og slett ikke "normal" mat sitte skikkelig på kroppen. Evt kan du slenge inn noen flere sunne mellommåltider.

Og som jeg alltid må tilføye: jeg ser heller ikke SYKELIG ut. Alltid viktig å påpeke:p

hva pleier du å spise gjennom en hel dag da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Vanessa_*
hva pleier du å spise gjennom en hel dag da? :)

Regner med at du er den som begynte dette temaet? Føler jeg kjenner et lite press på meg her nå :sjenert:

Altså. Jeg har en travel hverdag og har en liten ulempe som går ut på at jeg glemmer å spise. Derfor har jeg satt på alarm på tlf min som minner meg på disse måltidene, så godt det er mulig.

Frokost: 2-3 skiver (helst grovt) med en eller annen form for fisk eller hvitt kjøtt. Stort glass appelsinjuice uten tilsatt sukker og en banan om jeg orker. Dette måltidet er tvangspising, for er aldri sulten på morgenen.

Mellommåltid 1: Her er det snakk om enda en banan og en neve med nøtter. En sjelden gang kan jeg få i meg en brødskive til, om det er en god stund siden frokost.

Lunsj: Dette foregår som regel på jobb, der utvalget er håpløst. (Velger å spise på jobb, da jeg rett og slett ikke har råd til tusen måltider om dagen, på egenhånd). Her er det alt fra brødskive, frokostblandinger, fiskepinner til supper. Vann.

Mellommåltid 2: (Om jeg har lang arbeidsdag og ikke er hjemme til 16) blir det enda et par bananer eller annen frukt + hjemmelagd matpakke som inneholder noen (igjen) enkle brødskiver med syltetøy f.eks. og vann.

Middag: Middag er jeg RÆM på. Her kan det gå i en hel pakke kjøttdeig og flere never med pasta. Eller "pytt i panne" med poteter, løk og pølsebiter som jeg blander sammen med brokkoli eller andre grønnsaker. Jeg spiser også mange kyllingretter med store mengder ris ved siden av. Jeg redder meg veldig inn på dette måltidet da jeg er glad i å lage mat som både er sundt og godt. Vann/Juice.

Kvelds: Veldig lite. Etter en stor middag klarer jeg rett og slett ikke mer. Evt blir det noe "kos".

Etter 2 år i sofaen (et lite ekspriment for å se om det skjedde noe med vekta - skjedde ikke en dritt) så har jeg begynt å trene mye igjen. Og etter hver trening orker jeg plutselig ekstremt mye mat. Denne hverdagen jeg nå har beskrevet følges nesten aldri til punkt og prikke, men jeg prøver så godt jeg kan. Mellommåltidene blir fort glemt til tider.

Og, NEI. Dette har jeg ikke ALLTID spist. Dette er noe jeg har startet med etter at jeg begynte å trene igjen. Hadde samme matrutiner som deg igjennom hele ungdomskole og vgs. De to siste årene hvor jeg ikke har trent har jeg fått i meg alt.. -ALT for lite pga dårlig appetitt fordi jeg ikke har vært i bevegelse. Vekten rørte seg uansett ikke.

Noen er bare mindre enn andre. Jeg har alltid vært litt spe. Og tro meg; jeg har fått høre det alt for mange ganger. Ikke spesielt koselig.

Fikk tildelt en "diett" en gang i tiden, men klarte ikke følge den pga allergier. Men om du er interessert, så deler jeg den gjerne med deg..? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

synes du spiste lite jeg.

hva med å drikke mer kalorier?

og ikke kveldsmat? :O

unner du deg ikke is, boller, kaker og snop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanessa:

Jeg vil si du er sped på grunn av kostholdet ditt, ikke bare på grunn av gener.

Du sier du ofte dropper mellommåltider, og det varierer hva du får i deg til lunsj. Ingen kveldsmat. Bare fordi du spiser en stor middag betyr ikke det at det totale kaloriinnholdet er nok. Jeg skal ikke legge meg opp i kostholdet ditt eller tvinge deg til å endre det, jeg vil bare si at du ikke spiser så mye som du tror du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vanessa_*
Vanessa:

Jeg vil si du er sped på grunn av kostholdet ditt, ikke bare på grunn av gener.

Du sier du ofte dropper mellommåltider, og det varierer hva du får i deg til lunsj. Ingen kveldsmat. Bare fordi du spiser en stor middag betyr ikke det at det totale kaloriinnholdet er nok. Jeg skal ikke legge meg opp i kostholdet ditt eller tvinge deg til å endre det, jeg vil bare si at du ikke spiser så mye som du tror du gjør.

Oh, nei. Ingen store geneproblemer i bildet her. Mye snakk om dette med for tidlig fødsel og greier, faktisk. Kjenner en i 40 års alderen, født 3 barn -og vi låner klær av hverandre. Hun sliter på samme måte.

Mener også jeg kunne spist mye mer. Men med dette innlegget mener jeg bare at jeg spiser mye mer enn jeg pleide. Jeg tvinger i meg mat fordi jeg sjeldent blir sulten og det er en veldig stor overgang for meg. Bo alene og penger spiller også inn på hva jeg ønsker, -men ikke får spise.

Btw; allergiene går på melk, sukker og proteinshaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gener mener jeg at du sier du har en 'syk forbrenning'.

Jeg tror ikke du har en syk forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vanessa_*
Med gener mener jeg at du sier du har en 'syk forbrenning'.

Jeg tror ikke du har en syk forbrenning.

Den er god :)

Back to topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...