Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg spiser kjøtt til vanlig, jeg kunne gjerne tenke meg å begynne å spise litt mer vegetarretter. Selv om jeg ikke ønsker å bli vegetarianer så tror jeg det kan gjøre godt.

Har dere alltid vært vegetarianere? For meg blir vegetarmat litt smakløst, det finnes sikkert utrolig mye jeg ikke har prøvd. Jeg er jo litt redd for å prøve også. Jeg har prøvd noen supper, for eksempel persillerotsuppe og det var jo kjempegodt. Ellers går det jo litt i grønnsakssupper og frosne grønnsaker med hvit saus gratinert i ovn.

Har dere noen andre forslag til vegetarmat for meg? Jeg trenger mer smak (uten å nødvendigvis tilsette mye salt, det har vi jo ikke godt av).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet utrolig mange gode oppskrifter på Frosk sin blogg her. :) Har du opplevd smakløs vegatarmat har du fått servert mat på feil plass. ;) Har aldri spist så mye spennende mat som etter at jeg sluttet å spise kjøtt, for snart ti år siden (har hatt et par små perioder etter det hvor jeg har spist fisk fordi "mamma sa jeg burde", men har kjapt gått over til vegetarisk igjen.

Nå tester jeg ut veganisme, mer utfordrende, men veldig spennende.

Eksperimenter mye med forkjellig krydder og urter, og jeg er hekta på alt som har kikerter i seg. :)

Skrevet (endret)

Vegetarlasagne. Du kan putte all slags grønnsaker oppi, og mengder av hvitløk, krydder og urter er et must.

Ellers kan du bytte ut kjøttdeig med belgfrukter i tacoretter, gryter og pastaretter.

Jeg liker kikerter i tomatsaus med grønnsaker til pasta. I indiske retter bruker jeg kikerter og blomkål, og tacokrydrede kidneybønner i wraps foretrekker jeg fremfor kjøttdeig.

Og ja, alt dette smaker masse.

Endret av Glynis
Gjest Frosk
Skrevet

Takker, Ambivalent - så kjekt å bli anbefalt! :)

Sier meg definitivt enig i at hvis du syns vegetarmat er smakløst så har du spist på feil plass! Jeg bruker mye friske urter, hvitløk og annet krydder, og syns så absolutt ikke maten jeg lager er smakløs ;) Veldig glad i kikertcurry, kikertkaker / burgere, chili sin carne, suppe av ovnsbakt paprika / tomat, burgere av svarte bønner... Du finner alle oppskriftene på bloggen min, det er et par drop-down menyer nede i høyre marg, så forhåpentligvis skal det gå greit å finne fram.

Jeg har vært vegetarianer temmelig lenge, ja - kjøpte min første vegetarkokebok når jeg var sånn omtrent femten, og det begynner jo å bli en stund siden ;) Spiser mer vegansk nå enn før, men er ikke veganer - lager bare veldig mye vegansk mat hjemme (og de fleste - men ikke alle - oppskriftene på bloggen min er veganske).

Gjest Elfrida
Skrevet
For meg blir vegetarmat litt smakløst, det finnes sikkert utrolig mye jeg ikke har prøvd.
Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at vegetarmat er smakløs. Absolutt alt av krydder er jo vegetarisk, og kjøtt i seg selv smaker ikke spesielt mye syns jeg.

Jeg ser du har fått gode tips allerede, så jeg skal ikke begynne å komme med oppskrifter, men tenker at du kanskje bør legge av deg den tanken at det smaker mindre av vegetarmat. Indisk mat f.eks. er jo veldig ofte vegetarisk (utenom på indiske restauranter...) og den er ikke akkurat smakløs!

Hilsen kjøtt- og grønnsakselsker.

Skrevet
Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at vegetarmat er smakløs. Absolutt alt av krydder er jo vegetarisk, og kjøtt i seg selv smaker ikke spesielt mye syns jeg.

Jeg ser du har fått gode tips allerede, så jeg skal ikke begynne å komme med oppskrifter, men tenker at du kanskje bør legge av deg den tanken at det smaker mindre av vegetarmat. Indisk mat f.eks. er jo veldig ofte vegetarisk (utenom på indiske restauranter...) og den er ikke akkurat smakløs!

Hilsen kjøtt- og grønnsakselsker.

Det er ikke det at jeg _tror_ at vegetarmat er smakløst, det jeg har smakt av vegetarmat har vært litt smakløst. Men da har jeg vel vært maks uheldig da :)

Ja, jeg håper jo at dere kan hjelpe meg med å legge av meg tanken at det smaker mindre av vegetarmat, det er jo ikke noe jeg kan gjøre uten å få det motbevist. Det var jo akkurat derfor jeg startet denne tråden :)

Gjest Frosk
Skrevet
... Ellers går det jo litt i grønnsakssupper og frosne grønnsaker med hvit saus gratinert i ovn.

Frosne grønnsaker med hvit saus gratinert i ovn høres unektelig temmelig kjedelig og smakløst ut, ja.... ;) Omtrent like kjedelig som fiskeboller, spør du meg :lur: Nei men altså, bønner og linser og sånt bør jo, i likhet med kjøtt, krydres.

Hva slags mat liker du, da - så kanskje vi kan foreslå noen retter?

Skrevet

Jeg så på bloggen din og fant oppskrift på taco calzone, så den skal jeg definitivt prøve.

Jeg er glad i:

- squash, paprika, hodekål, ulike salater, agurk, brokkoli, avokado (men ikke for mye), erter (ikke det beste, men det går ann :)), krydderurter, kålrot, kål, løk (purre, rødløk, gul løk, sjalottenløk, gressløk, vårløk), reddiker, tomater (litt går ann, men ikke en tomatsalat liksom)

- pizza, supper (men kjæresten min synes det blir for lite mat), salater (men det går liksom i den vanlige kyllingsalaten/ost og skinkesalaten), pasta, ris, mat som er bakt i ovn.

Har ikke smakt så mye av:

- bønner og linser (er vel redd for å prøve), det jeg har smakt har vært godt men det har ikke vært så mye av det.

- asparges (redd for å prøve her også)

- spirer (nok en gang redd for å prøve)

:sukk:

Ikke sånn kjempeglad i: hvitløk (det er godt, men jeg tørr ikke spise mye av det), blomkål, sopp

Problemet mitt er liksom at skal jeg bare kutte ut kjøttet blir det fort: Spaghetti og potetstappe (uten pølse), salat og ris (uten kylling), potet og salat (uten kjøtt). Da blir det fort litt ensidig og trist. (Nå kaller jeg ikke det vegetarisk mat altså - he he)

De vegetariske matrettene jeg har smakt som har vært smaksrike har stort sett vært supper. Ellers har jeg smakt noen risretter (som har vært veeldig smakløse)

Supert at dere tar dere tid til å hjelpe meg :)

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg er egentlig interessert i det samme, har lyst å få meg et litt mer spennende (og ikke minst sunt) studentkosthold, og har absolutt ikke behov for kjøtt hver eneste dag, og vil gjerne prøve vegetarmat.

Men så stopper det der, for det er jo så mange ingredienser jeg ikke aaaner hvor jeg får tak i eller hva er.

Når jeg nå f.eks ser på oppskriften på hummus i Frosks blogg, så lurer jeg på hva i all verden tahini er? Hvem, hva, hvor? Hva er spisskummen da? Og kikerter, hvor får man tak i de?

Tror jeg trenger en vegetar-ordbok...;)

Skrevet

Jeg er selv student så maten kan jo ikke koste en formue, men uten kjøtt så har jo prisen kommet ned mye allerede :gjeiper:

Gjest Frosk
Skrevet
Når jeg nå f.eks ser på oppskriften på hummus i Frosks blogg, så lurer jeg på hva i all verden tahini er? Hvem, hva, hvor? Hva er spisskummen da? Og kikerter, hvor får man tak i de?

:fnise: Skal vi se... tahini er sesamfrøpasta / puré. Det får du tak i i de aller fleste helsekostbutikker, og i "innvandrerbutikker". Godt mulig de har tahini i store supermarkeder med bra utvalg, også. Fins forresten både lys og mørk tahini, jeg bruker lys (står på glasset!) i hummus. Spisskummen er et krydder, det skal du finne i vanlige matbutikker. Kikerter har de i de fleste matbutikker, i grunnen - og selvfølgelig i helsekostbutikker. ICA har et eget kikertmerke, som er litt billigere enn andre. Har forresten skrevet litt om kikerter her (inkl om koking og sånt, hvis du ikke vil kjøpe ferdigkokte på boks) - jeg syns kikerter er fryktelig godt, og bruker veldig mye kikerter!!

Hvis du finner oppskrifter på bloggen min som inneholder ingredienser du ikke helt vet hva er, så er det bare å legge igjen en kommentar, altså - så skal jeg svare så godt jeg kan ;)

(Kommer tilbake til oppskriftsforslag til TS etterhvert - nå skal jeg ut og rusle litt i Tallinn :P )

Skrevet

Enkelt og godt;

Skrell mandelpotet og del dem i båter. Hell en god skvett med rapsolje i en kaserolle/bolle, ha i godt med estragon, pepper og litt salt. Ha i potetbåtene, sett på lokk og rist til krampa tar deg. Hell potetene (som nå skal være dekket i olje og krydder) over på bakepapir og stek dem i ovnen til de er gyldne.

Skjær passe skiver av aubergine og squash og grovhakk løk, stek i olje sammen med halve cherrytomater, paprika og andre grønnsaker du liker (jeg ville feks også brukt frisk asparges og ananasringer). Skjær store skiver av ferskt brød, legg grønnsakene lagvis på og avslutt med en brødskive til på toppen. Servereres med potetbåtene og aïoli.

Veldig enkel vegetartaco:

Terne squash, aubergine, ananas, paprika, tomat, hakk løk og stek alt sammen i olje (start med squash, aubergine og løk, deretter paprika og til slutt ananas og tomat). Bland med ønsket tacokrydder (lag evt en egen blanding). Serveres i tortillas med feks matyoghurt, ruccola, oliven, salsa, guacamole og ost.

Asparges er ikke så veldig skummelt, det er bare kjempekjempekjempegodt =) Men sørg for at du får vekk den delen av stilken som er tørr og treete, det er her traumene sitter for de fleste. Det gjør du enkelt ved å ta lett tak i hver ende av aspargesen og bøy den forsiktig til den knekker - den vil selv knekke av på det punktet hvor den begynner å bli tørr. (Brenn gjerne den nederste delen på stake på rituelt vis mens du danser rundt bålet.) Den øverste, spiselige delen kan med fordel grilles, stekes, kokes i olje eller dampes. Grillet asparges er perfekt som dipgrønnsak også :)

Gjest Frosk
Skrevet
Problemet mitt er liksom at skal jeg bare kutte ut kjøttet blir det fort: Spaghetti og potetstappe (uten pølse), salat og ris (uten kylling), potet og salat (uten kjøtt). Da blir det fort litt ensidig og trist. (Nå kaller jeg ikke det vegetarisk mat altså - he he)

De vegetariske matrettene jeg har smakt som har vært smaksrike har stort sett vært supper. Ellers har jeg smakt noen risretter (som har vært veeldig smakløse)

(Beklager treigt svar, har vært på tur!)

Skal vi se... Potet og salat eller ris og salat høres jo ikke særlig spennende ut, nei - høres ut som du har gått i den fellen mange kjøttetere ramler i når de bestemmer seg for å spise mer vegetarisk uten at de heeeelt vet hva vegetarianere egentlig spiser... :) - de kutter bare ut kjøttet / fisken, uten å tilføre noe annet. Vegetarianere flest bruker mye bønner, linser og kikerter - og så bruker vi ofte mer varierte grønnsaker enn "folk flest". Jeg har skrevet to bloggposter av typen "hva har jeg hatt til middag den siste uken", en vegansk og en vegetarisk - der får du kanskje en liten idé om hvordan en ganske normal veggisukesmeny kan være :)

Jeg putter ofte bønner eller linser i suppe - mettende og godt! Lager for eksempel tacosuppe med svarte bønner og kidneybønner, krydret tomatsuppe med grønne linser, minestrone med cannellinibønner eller suppe med grønne linser og byggryn... Eller vegetarisk gul ertesuppe, eller betasuppe med byggryn og erter...

Mettende salater kan for eksempel inneholde kikerter (eller andre bønner), couscous, quinoa, byggryn, avokado... Kikert- og couscoussalat er veldig godt! Eller ovnsbakte grønnsaker (bruk det du liker!) og quinoa....?

Kikertcurry, chili sin carne og tomatgryte med kikerter er ganske enkelt å lage, og definitivt ikke smakløst! :jepp:

Har du prøvd Quorn, forresten - i Norge fins fremdeles bare Quornbiter og "kjøttdeig", så vidt jeg vet - fås kjøpt på Ica, ligger i frysedisken. Smaker omtrent som kylling (!) men er helt vegetarisk, laget av sopp (Neida, det smaker ikke sopp i det hele tatt, og konsistensen er heller ikke soppaktig) - rikt på proteiner, og inneholder lite fett. Quornkjøttdeig kan for eksempel brukes i lasagne.

Skrevet
:fnise: Skal vi se... tahini er sesamfrøpasta / puré. Det får du tak i i de aller fleste helsekostbutikker, og i "innvandrerbutikker". Godt mulig de har tahini i store supermarkeder med bra utvalg, også. Fins forresten både lys og mørk tahini, jeg bruker lys (står på glasset!) i hummus.

I dag var jeg innom fire helskostbutikker UTEN å finne Tahini. Noen hadde ikke engang hørt om det, eller sesampasta. Har også vært innom innvandrerbutikk (dog bare én) og Ultra. Ultra hadde mørk Tahini, men det var tomt uansett. Ser ut som om jeg må bestille rådyrt på nett. :( Hvis ingen har tips til hvor i Trondheim man kan finne Tahini?

Gjest Frosk
Skrevet
I dag var jeg innom fire helskostbutikker UTEN å finne Tahini. Noen hadde ikke engang hørt om det, eller sesampasta. Har også vært innom innvandrerbutikk (dog bare én) og Ultra. Ultra hadde mørk Tahini, men det var tomt uansett. Ser ut som om jeg må bestille rådyrt på nett. :( Hvis ingen har tips til hvor i Trondheim man kan finne Tahini?

Åh! I Bergensområdet finner jeg tahini "overalt", i grunnen - trodde det var en ganske vanlig greie, men tydeligvis ikke! Kinsarvik har, i alle fall: http://www.kinsarvik.no/Sok.aspx?sokeord=tahini - men har aldri bestilt på nett derfra, sikkert ikke spesielt billig...

Gjest Coarvi
Skrevet
Åh! I Bergensområdet finner jeg tahini "overalt", i grunnen - trodde det var en ganske vanlig greie, men tydeligvis ikke! Kinsarvik har, i alle fall: http://www.kinsarvik.no/Sok.aspx?sokeord=tahini - men har aldri bestilt på nett derfra, sikkert ikke spesielt billig...

Hmm, tror jeg må småhamstre litt der før jeg flytter da - uten at jeg engang har smakt tahini! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Bodde i Trondheim før, og har da kjøpt tahini der mange ganger. Har du prøvd Helios?

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg svarer litt treigt, men er du fortsatt ute etter vegetarmat, så vil jeg gjerne anbefale noen av mine absolutte matfavoritter!

Det er dessuten flere vegetaroppskrifter på bloggen min, hvis du klikker litt rundt (Mat og drikke-kategorien) så finner du de. Uten at jeg har regnet på det, så tør jeg påstå at omtrent 85% av oppskriftene er vegetariske :-)

Spaghetti med tomat, feta og basilikum

Spaghetti med squash og pesto

Tacosuppe

Pai med løk, squash og tomat

Halloumi med couscoussalat

Meksikansk tomatform

Hurry Curry

Jambalaya

Wokede grønnsaker m/ nudler i kremet soyasaus

Nachos

Grønnsaksgryte med couscous

Penne med grønnsakssaus

Tomat- og spinatrisotto

Skrevet
Bodde i Trondheim før, og har da kjøpt tahini der mange ganger. Har du prøvd Helios?

Nei, men jeg tok meg en tur på Ultra og spurte om de ikke kunne ta inn mere Tahini. ;) Mannen skrev en lapp og skulle gi beskjed, og neste uke var det jammen meg Tahini i hylla. Type mørk, men jeg synes den funket bra til Hummus likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...