Gå til innhold

Hvordan funker EU-kontroll?


Gjest Stearinpikken

Anbefalte innlegg

Gjest Stearinpikken

Min bil skal inn på EU-kontroll i høst tror jeg. Så jeg lurer litt på hvordan kontrollene funker? Kan man ha feil og fortsatt få den godkjent? Jeg har også en megasprekk i ruta etter min "geniale" kjæreste plutselig skulle hjelpe meg å skifte vindussvisker og han glapp den uten viskeren på. Nå er det sprekk nede langs hele ruta og litt oppover. Det er ikke i synssfeltet, for det er nesten i kanten. Vil jeg fortsatt få bilen godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

De vil nok ikke godkjenne en så stor sprekk nei. De er blitt strengere på det med årene etter hva jeg har forstått, men ruta får du nok byttet med en liten egenandel. Det er ikke for at den hindrer sikt, men for at det skal så lite til før du får hele frontruta pulverisert i fanget når du har en sånn svakhet i ruta. Vil anbefale deg å bytte ruta så snart som mulig uansett, for din egen sikkerhet.

Hvis den sprakk pga at viskeren glapp var det nok en svakhet i den fra før, skal egentlig tåle såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Eu-kontrollen bruker 1, 2 og 3er feil.

3er feil betyr at det er så graverende at du får kjøreforbud.

2er feil må fikses før godkjenning.

1er feil får du den godkjent med, men bør fikse det snart som mulig, og det bør vel heller ikke være for mange av dem.

Regelen med sprekk i ruta er at den ikke skal være for lang, og ikke i synsfeltet, så det må du nesten bare se. Men det lønner seg jo uansett å fikse det før hele ruta sprekker. Du får forøvrig ikke ruta i fanget om den pulveriseres, den blir hengende, men du ser ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

Frontruta er jo rimelig føkka fra før, men det er bare så kjedelig å bruke 2000 kr på frontrute når jeg må spare til depositum og jeg ikke har penger. Også når det ikke var min feil engang.

Jeg tror det bare er noen lyspærer som må byttes, er det 1ener feil?

Kan man vite om det er noe annet galt med bilen? Eller kan plutselig noenting være ødelagt eller må byttes uten at man kan merke det?

Hvor mye koster EU-Kontroll?

Endret av Stearinpikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyspærene bør du nok bytte før EU-kontrollen, i alle fall de fleste lyspærer er vel 1-erfeil (husk å sjekk skiltlys!), men har du mange nok 1-ere vil ikke bilen bli godkjent.

En EU-kontroll koster rundt 500 kroner, varierer fra verksted til verksted og sted til sted, så sjekk litt rundt hvor det er billigst. Har sett priser nede i 390 kroner her.

Hvis du ikke er god med bil og kjenner bilen veldig godt, så kan det godt være noe galt med den uten at du vet om det. Første gang min bil var på EU-kontroll ble den ikke godkjent pga jordfeil i baklys og en dårlig støtdemper på fremre aksling. Kostet vel rundt 3000 kroner å reparere.

Du kan jo ringe et par verksteder og beskrive sprekken i ruta, mener de at den er for lang er det vel bare å skifte ruta før EU-kontroll. Ingen vits å betale for en EU-kontroll om du vet at du ikke får bilen godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Lyspærer er 2erfeil hvis det er nærlys, fjernlys eller blinklys, og det bør du uansett bytte med en gang, siden du kan bli stoppet i kontroll pga slike ting, og også få bot. Mindre viktige lys som park og tåkelys får du som regel 1er feil på, men det lønner seg jo å ha de i orden også. Lyspærer til bilen er billig på Biltema, så de er det egentlig ingen grunn til å ikke bytte.

Frontruta bør du jo bytte en eller annen gang før kontrollen, sjekk når du skal inn, så vet hvor lang tid du har på deg. Hvis bilen din er registrert i ett oddetallsår skal den i år, og hvis skiltnummer slutter på 1 skal du inn i januar, 2 i februar osv. 0 er i oktober.

Eu-kontroll koster vanligvis 500 kr, og da er som regel etterkontroll inkludert, men dett emå tas innen en viss tid. Eu-kontrollen kan tas inntil fire måneder før fristen, så hvis du er usikker på hvor mye det er kan du ta den inn tidlig, så får du fordelt utgiften litt utover.

Hvis det er noe alvorlig galt med bilen ville du merket det, det som vanligvis koster penger på eu-kontroll er alle disse småtingene med foringer og hjullagre osv. Og hvor mye sånt blir kommer jo helt an på merke, alder og stand på bilen.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stearinpikken

Ok, takk for svar :)

Skal jeg jo uansett bytte lysene, bare jeg finner ut hvordan jeg gjøre det. Jeg kan skifte olje selv, skifte dekk og reparere rust på en ordentlig måte, men ikke skifte lyspære :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det lønner seg jo å fikse småfeil slik at du satser på at den går gjennom, så slipper du å betale for etterkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hanna_*
Min bil skal inn på EU-kontroll i høst tror jeg. Så jeg lurer litt på hvordan kontrollene funker? Kan man ha feil og fortsatt få den godkjent? Jeg har også en megasprekk i ruta etter min "geniale" kjæreste plutselig skulle hjelpe meg å skifte vindussvisker og han glapp den uten viskeren på. Nå er det sprekk nede langs hele ruta og litt oppover. Det er ikke i synssfeltet, for det er nesten i kanten. Vil jeg fortsatt få bilen godkjent?

Hehe, akkurat det samme skjedde her!!!! Kjæresten min skulle være handyman og skifte vindusvisker på bilen min, og endte opp med å breste halve frontruta! Så utrolig irriterende!! egenandelen er på 2000 kr.... jeg skal ha EU-godkjenning på bilen i løpet av juni...så begynner å få dårlig tid..... æssj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...