Gjest marihona Skrevet 5. juni 2009 #1 Del Skrevet 5. juni 2009 Vår au pair, den tredje i løpet av ett år, dro sin vei idag! Den første var hos oss i 2 måneder, en dag la hun igjen et brev der det sto at hun hadde funnet seg en norsk kjæreste, som ville gifte seg med henne slik at hun fikk opphold i Norge! Husnøkkelen hang i døra da vi kom hjem! Så forsøkte vi igjen, etter noen måneder, fant vi en ny sympatisk jente som virket koselig, arbeidssom og ikke minst lojal. Etter tre måneder ville hun forlate oss fordi en annen familie, som ikke hadde barnehageplass (og derfor mottok kontantstøtte), ville betale henne 1000 kr. mer i måneden. Greit, du får gå da, sa vi. For vi kunne ikke betale mer enn 4000 kr i måneden, etter reglene. Da bestemte vi oss for å klare uten au pairer men så var det noen som nevnte at vi hadde vært maks uheldig to ganger. Men prøv en gang til, vær nøye med utvelgelsen og det vil fungere! Vi tok mot til oss, og lette etter en ny filipinsk au pair på diverse nettsider i ukesvis, og fant endelig en jente med påstått masse erfaring med barn, en vilje til å arbeide for vår familie til det ytterste, og forsikringer om at hun skulle være hos oss i to år. For vi ville virkelig ikke utsette barna for å bli kjent med nye mennesker på denne måten, for så å plutselig forsvinne. Men etter tre uker ville au pairen ta et alvorlig prat med oss: hun sa "enten så betaler dere meg par tusen mer enn den avtalte summen på 4000 kr, eller så finner dere andre vaskejobber til meg. Ellers så er det nok av familier i Norge som trenger au pairer!". Vi ble helt satt ut. Forsøkte å fortelle henne at vi følger regler om at du skal kun arbeide hos en familie og det er vanskelig for oss å finne vaskejobber til deg hos naboer/bekjente. Men i så fall ville hun gå på dagen! Vi skulle jo få til dette her denne gangen, så etter beste evne, begynte vi å snakke med naboer og venner, hang opp lapper i nærbutikken så vår au pair kunne ha ekstrajobber ved siden av det "arbeidet" hun gjorde i vårt hus. Men etter at hun ikke fikk napp og vi ikke klarte å presse på noen en nokså middelmådig vaskehjelp, så oppsto følgende situasjon i dag jeg skulle på jobb kl. 7 i dag tidlig morgen: Au pairen pleide å stå opp kl. 7 men da hun ikke kom seg opp, så banket jeg på døren, der sto henne med alt ferdig pakket og klar til å dra til en venninne. Hun hadde også allerede fått muntlig bekreftelse fra en annen familie som ville betale mer. Jeg sto der helt paff, konfronterte noe hvorfor hun ikke sa det kvelden i forveien? Men hun begynte isteden å krangle med meg. Jeg klarte ikke å gå på jobb i dag men begge barna sendte jeg i barnehagen selv. Au pairen dro sin vei, etter å ha fått siste lønningen på 4000 kr. Men jeg forstår godt at hun ikke orket å bli utnyttet slik av vår familie: hun leverte to barn i barnehagen, to ganger i uken, smurte deres nistepakker og ga dem frokost. En dag i uken skulle hun støvsuge huset og ved behov brette tøy. Dette kan være nok for enhver! At jeg ofte ga henne gaver (klær og det som trengtes) kan ikke ha vært nok mot "alt" det hun måtte gjøre hos oss! At vi serverte henne middag hver kveld, ja, det var da ikke noe... Det skal også sies at vi utsatte hun siste til mye mer arbeid enn de to andre. Så jeg forstår ikke hva som skal til for å holde på disse filipinske jentene? Leser ofte i aviser at au pairer blir utnyttet. Og ja hvis en au pair har jobbet hos oss rundt 10-15 timer i uken, bor og spiser gratis, får dekket kollektive reiser ukentlig, betalt norskkurs, og får 4000 kr i måneden, JA, så har vi utnyttet våre au pairer!! Men til vår forsvar så vil jeg si at man ikke skal oppfatte disse jentene som stakkarslige. De begynner etterhvert å bli mange i landet, og utnytter også familier da de vet at det er nok av deseperate foreldre med manglende barnehageplass. De vil jobbe minst mulig for mest mulig penger, og forventer at familier oppfyller deres krav. Unnskyld meg at det ble litt langt (ironisk) innlegg, men hjelp min dårlige samvittighet og få meg til å forstå hvorfor vi ikke har klart å holde på en au pair? Personlig vil jeg ikke ha et nytt menneske igjen, med alt det forventes av tilpasninger fra familien og spesielt barna. Men har noen av dere erfart å ha en au pair i huset for lengre tid? I så fall hvordan klarte dere det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 5. juni 2009 #2 Del Skrevet 5. juni 2009 Hva med å faktisk betale mer da? Markedet er tydeligvis slik at en aupair får bedre betalt hos andre familier enn din. Enten betaler du det som det koster, eller så gjør du jobben selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 5. juni 2009 #3 Del Skrevet 5. juni 2009 Dere er jo forpliktet til å betale kost og losji i tillegg til norskkurs inkludert materiell? Det er jo ikke noe dere gjør for å være snille? Ingen jeg kjenner som har au-pair betaler mindre en 4500-5000, forresten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marihona Skrevet 5. juni 2009 #4 Del Skrevet 5. juni 2009 Dere er jo forpliktet til å betale kost og losji i tillegg til norskkurs inkludert materiell? Det er jo ikke noe dere gjør for å være snille? Ingen jeg kjenner som har au-pair betaler mindre en 4500-5000, forresten. Men det er det je vil høre, hvorfor betaler disse familiene du kjenner mer enne det som er regler? Jobber au pairer mer enn 30 timer/uka hos dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #5 Del Skrevet 5. juni 2009 Synes ikke synd på deg/dere! Enten betaler dere en skikkelig lønn, og ikke lusne 4000/mnd, eller så får dere klare dere uten. Det er dessuten blitt forbudt på Fillipinene å reise ut som au pair, men de kommer vel til landet likevel via mellomledd. Du er en snylter og en utnytter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 5. juni 2009 #6 Del Skrevet 5. juni 2009 Betal mer eller gjør det selv, det er jo ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #7 Del Skrevet 5. juni 2009 Vår au pair, den tredje i løpet av ett år, dro sin vei idag! Den første var hos oss i 2 måneder, en dag la hun igjen et brev der det sto at hun hadde funnet seg en norsk kjæreste, som ville gifte seg med henne slik at hun fikk opphold i Norge! Husnøkkelen hang i døra da vi kom hjem! Så forsøkte vi igjen, etter noen måneder, fant vi en ny sympatisk jente som virket koselig, arbeidssom og ikke minst lojal. Etter tre måneder ville hun forlate oss fordi en annen familie, som ikke hadde barnehageplass (og derfor mottok kontantstøtte), ville betale henne 1000 kr. mer i måneden. Greit, du får gå da, sa vi. For vi kunne ikke betale mer enn 4000 kr i måneden, etter reglene. Da bestemte vi oss for å klare uten au pairer men så var det noen som nevnte at vi hadde vært maks uheldig to ganger. Men prøv en gang til, vær nøye med utvelgelsen og det vil fungere! Vi tok mot til oss, og lette etter en ny filipinsk au pair på diverse nettsider i ukesvis, og fant endelig en jente med påstått masse erfaring med barn, en vilje til å arbeide for vår familie til det ytterste, og forsikringer om at hun skulle være hos oss i to år. For vi ville virkelig ikke utsette barna for å bli kjent med nye mennesker på denne måten, for så å plutselig forsvinne. Men etter tre uker ville au pairen ta et alvorlig prat med oss: hun sa "enten så betaler dere meg par tusen mer enn den avtalte summen på 4000 kr, eller så finner dere andre vaskejobber til meg. Ellers så er det nok av familier i Norge som trenger au pairer!". Vi ble helt satt ut. Forsøkte å fortelle henne at vi følger regler om at du skal kun arbeide hos en familie og det er vanskelig for oss å finne vaskejobber til deg hos naboer/bekjente. Men i så fall ville hun gå på dagen! Vi skulle jo få til dette her denne gangen, så etter beste evne, begynte vi å snakke med naboer og venner, hang opp lapper i nærbutikken så vår au pair kunne ha ekstrajobber ved siden av det "arbeidet" hun gjorde i vårt hus. Men etter at hun ikke fikk napp og vi ikke klarte å presse på noen en nokså middelmådig vaskehjelp, så oppsto følgende situasjon i dag jeg skulle på jobb kl. 7 i dag tidlig morgen: Au pairen pleide å stå opp kl. 7 men da hun ikke kom seg opp, så banket jeg på døren, der sto henne med alt ferdig pakket og klar til å dra til en venninne. Hun hadde også allerede fått muntlig bekreftelse fra en annen familie som ville betale mer. Jeg sto der helt paff, konfronterte noe hvorfor hun ikke sa det kvelden i forveien? Men hun begynte isteden å krangle med meg. Jeg klarte ikke å gå på jobb i dag men begge barna sendte jeg i barnehagen selv. Au pairen dro sin vei, etter å ha fått siste lønningen på 4000 kr. Men jeg forstår godt at hun ikke orket å bli utnyttet slik av vår familie: hun leverte to barn i barnehagen, to ganger i uken, smurte deres nistepakker og ga dem frokost. En dag i uken skulle hun støvsuge huset og ved behov brette tøy. Dette kan være nok for enhver! At jeg ofte ga henne gaver (klær og det som trengtes) kan ikke ha vært nok mot "alt" det hun måtte gjøre hos oss! At vi serverte henne middag hver kveld, ja, det var da ikke noe... Det skal også sies at vi utsatte hun siste til mye mer arbeid enn de to andre. Så jeg forstår ikke hva som skal til for å holde på disse filipinske jentene? Leser ofte i aviser at au pairer blir utnyttet. Og ja hvis en au pair har jobbet hos oss rundt 10-15 timer i uken, bor og spiser gratis, får dekket kollektive reiser ukentlig, betalt norskkurs, og får 4000 kr i måneden, JA, så har vi utnyttet våre au pairer!! Men til vår forsvar så vil jeg si at man ikke skal oppfatte disse jentene som stakkarslige. De begynner etterhvert å bli mange i landet, og utnytter også familier da de vet at det er nok av deseperate foreldre med manglende barnehageplass. De vil jobbe minst mulig for mest mulig penger, og forventer at familier oppfyller deres krav. Unnskyld meg at det ble litt langt (ironisk) innlegg, men hjelp min dårlige samvittighet og få meg til å forstå hvorfor vi ikke har klart å holde på en au pair? Personlig vil jeg ikke ha et nytt menneske igjen, med alt det forventes av tilpasninger fra familien og spesielt barna. Men har noen av dere erfart å ha en au pair i huset for lengre tid? I så fall hvordan klarte dere det? Nå tror jeg ikke særlig på innlegget ditt da. ...nok om det. Dere skal betale min 4000 i mnd,ingen hindrer dere i å betale mere. Pluss det andre hun har krav på. Det ser ut for at du syns det er greit at en forplikter seg til dere for to år? Da kommer hun helt fra fillipinene....2 år i norge. reist fra fam, og sannsynligvis barn. For å ta seg av andre barn. De sparer penger for å forørge fam,men så oppdager de da de kommer til Norge at 4000 er ingenting. ve du, har du satset på jobb og barn,så finn en Norsk en. Avpass arbtiden din at du kan levere ungene dine selv. Hun gjorde jo så lite at det er jo kun det du skal tenke på.....utover det så rimer ikke innlegget ditt med fakta om det å ha slik hjelp i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #8 Del Skrevet 5. juni 2009 Synes ikke synd på deg/dere! Enten betaler dere en skikkelig lønn, og ikke lusne 4000/mnd, eller så får dere klare dere uten. Det er dessuten blitt forbudt på Fillipinene å reise ut som au pair, men de kommer vel til landet likevel via mellomledd. Du er en snylter og en utnytter! Det er ikke forbudt,men dert skal bli ulovlig for de som har barn selv. pga fattigdom så må de reise fra barna sine og til Norge for disse lusne 4000 .nordmenn har ingen skrupler med å ansettte en som har måttet reise fra sine egne barn pga nød. En råtten verde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest- silje Skrevet 5. juni 2009 #9 Del Skrevet 5. juni 2009 Må si meg enig med de andre her! Det koster penger å ha barnevakt tilgjengelig hele dagen! 4000 kr er lite. Hvem i norge hadde tatt en jobb til den prisen og i tillegg være tilgjengelig 24t døgnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 5. juni 2009 #10 Del Skrevet 5. juni 2009 Men det er det je vil høre, hvorfor betaler disse familiene du kjenner mer enne det som er regler? Jobber au pairer mer enn 30 timer/uka hos dem? Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye de jobber. De jeg kjenner best har skaffet vaskejobber hos andre familier i tillegg etter ønske fra au-pairen, betaler noen ferier og en tusenlapp ekstra i måneden for ikke å føle seg som kjipe utnyttere. De syntes det var for ille å bare betale minimumslønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxtor Skrevet 5. juni 2009 #11 Del Skrevet 5. juni 2009 Må si meg enig med de andre her! Det koster penger å ha barnevakt tilgjengelig hele dagen! 4000 kr er lite. Hvem i norge hadde tatt en jobb til den prisen og i tillegg være tilgjengelig 24t døgnet? Amen to that Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #12 Del Skrevet 5. juni 2009 TROLL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #13 Del Skrevet 5. juni 2009 Betal mer! 4000,- er ingenting her i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Skrevet 5. juni 2009 #14 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg er ikke helt enig med de andre jeg. Med tanke på at de får dekket husleige, mat, strøm, tlf, tv, internett osv, betyr jo at de har 4000 til seg selv. Ja, de blir ikke rike, men de jeg har truffet har ikke klagd. De familiene jeg kjenner som har hatt au-pair har i tillegg dekket transport og mobil, men ikke noe utenom det. De norske jentene som reiser til utlandet som au-pair tener vel ikke så mye mer de heller. Men vet at flere har fått tips om ikke å ansette unge piker fordi de som regel kommer for å finne en mann, og heller ta noen som har lengre erfaring og gode referanser å vise til. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 5. juni 2009 #15 Del Skrevet 5. juni 2009 Det du må gjøre hvis du ønsker å skaffe deg en au pair som fortsetter hos dere er å sjekke hva som er vanlig å gi i området der dere bor. Hvor mye får de andre au pairene? Hvilke oppgaver har de? Og vær nøye på å sjekke referansene! Du beholder ikke au pairen dersom jobben hos dere er mindre betalt enn det som er vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemii Skrevet 6. juni 2009 #16 Del Skrevet 6. juni 2009 Hva med å finne en Au Pair fra et annet land? Jeg har selv vært Au Pair, i USA da jeg var 20år. Og det var et av de beste årene i mitt liv! Men, jeg reiste til USA for å bo hos en amerikansk familie og lære deres syn og verdier på livet, samt ta en del av et annet lands tradisjoner. Jeg var veldig klar over at jeg hadde en jobb å gjøre og det var hardt arbeid med 3 gutter under 3år! Jeg tjente 80 dollar i uka og måtte betale telefonsamtalene hjem til Norge, men de stod for kost og losji. Men, jeg fikk alltid litt mer enn hva som stod i kontrakten og var med på alle ferier og ble en naturlig del av familien. Nå er det stor forskjell på meg som ung og ingen forpliktelser, og ei fra filippinene som reiser fra familien sin. Men må vel være enig med de fleste her, betal heller litt ekstra for BRA hjelp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 6. juni 2009 #17 Del Skrevet 6. juni 2009 4000, i tillegg til at man får dekket mat, husleie osv er faktisk ikke så lite, syns jeg - å være au pair er ikke en vanlig jobb (arbeidstid max 5 timer per dag). Fra UDIs regelverk om au pair-ordningen: "midlertidig opphold i familier, mot visse tjenesteytelser, av unge utlendinger som kommer for å øke sine språkkunnskaper og eventuelt fagkunnskaper, og for gjennom et bedre kjennskap til mottakerlandet å utvide sin allmennutdanning. Europarådets avtale fastslår at au pair verken tilhører kategorien studenter eller arbeidstakere, men til en spesiell kategori som har fellestrekk med begge disse kategoriene. Formålet med ordningen er kulturutveksling. Au pairen skal opparbeide seg kunnskap om mottakerlandet. Au pairoppholdet skal ikke primært omfatte arbeid, men ha et utdanningsmessig og et kulturelt formål. Dette søkes ivaretatt ved at au pairen bor og arbeider i en vertsfamilie som benytter norsk språk i dagliglivet og har god kunnskap om det norske samfunnet. Videre skal au pairens arbeidsdag være begrenset, og au pairen skal gis anledning til å delta på norskopplæring og i fritidsaktiviteter. Au pairen skal ikke være en hushjelp eller dagmamma" Saken er kanskje den at filippinske damer som kommer til Norge for å være au pair, egentlig ikke er interessert i å være *au pair*, men ser for seg å være ansatt som barnepasser / hushjelp - med vanlig arbeidstid og dermed vanlig lønn? (Jeg har også vært au pair. Forskjellen er vel at norske jenter som velger å være au pair et år gjør det for å lære språk, og for opplevelsen - ikke for å tjene penger.) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 6. juni 2009 #18 Del Skrevet 6. juni 2009 Dere som klager på at 4000 i måneden er lusen lønn: hvor mye sitter dere igjen med etter at alle boutgifter og faste kostnader er betalt? Og når det er som i TS innlegg at barna tross alt er i barnehage hele dagen, så er der ikke mange timene med jobb. De som forventer at au pairen stiller opp 24t i døgnet betaler gjerne en del mer, ja. Betaler foresten au pairer skatt av de 4000,-? Og er det virkelig slik at "alle" au pairer har egne barn som de har måttet reise fra? Synes det høres litt ut som krisemaksimering (men jeg vet ikke). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #19 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg var praktikant for noen år siden. Fikk 3000 kr i lønn + mat og husrom (bodde på et rom i kjelleren). Mine dager var fulle, fra mandag til fredag. Dagen startet kl 7 og sluttet kl 17. Første jeg starte dagen med, var å få i barna frokost og smørre niste. (Foreldrene vekket de og fikk på de klær). Dette var to gutter. Først skulle den ene gutten leveres på skolen. Jeg gikk med han hver morgen. Tok ca en halv time en vei. Så måtte jeg hjem, da det var fortidlig å levere nr 2. En halvtime senere skulle jeg levere nr 2. Dit var det også en halv time å gå. Når begge guttene var gått, var jeg av og til innom butikken, for å handle det vi manglet til middag. Så var det hjem å gjøre husarbeid. Jeg hadde faste dager med gjøremål. Jeg hadde mellom 2 1/2 - 3 timer å gjøre husarbeid på, før jeg måtte ut igjen. Da var det for å hente begge guttene. Det tok som oftest nesten 1 1/2 time. Guttene var slitene og orket ikke å gå noe særlig fort. Når vi kom hjem skulle jeg alltid gi de ett eller annet til mat. Etterpå aktivisere de eller hjelpe den eldste med leksene. Middagene skulle stå på bordet kl 17. Guttene skulle finne fram treningsutstyr til foreldrene kom hjem, slik at de kjapt kunne skifte etter middagene. Ut i fra alt jeg gjorde og hadde ikke mulighet til så veldig mange pauser, så var 3000 kr lite på den tiden. Dette er som sagt en stund siden. Jeg forstår at au pair deres dro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest fra øst Skrevet 6. juni 2009 #20 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg har aldri jobbet som au-pair og er bare ett år her i Norge,men jeg sjønner at disse penger er ingenting her, det er nesten som lomme penger. Men tenk på ansvar de tar når de passer på barn. Den er enorm! Og så veldig ofte kommer de til å jobbe med barn som er totalt annerledes for dem,som ser ut burtsjemt for dem. Det er en stor arbeid i å være tolmudig med barn som er så annerledes. Og så tror jeg at au-pair ikke bare støvsuger en gang i uke, de jobber som hushjelp og barnepass gøgnet rund og får bare 4000. Skam! Prøv å finne en norsk au-pair for disse penger, de vil le av deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå