Gå til innhold

Antidepressiva, hvem virker best?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg skal begynne på antidepressiva nå som jeg ikke ammer mer.

Sliter med tvangstanker, tvangshandlinger, fødselsdepresjon, sykdomsangst, bulimi til tider, og generell angst....

Prøver å lese litt om de forskjellige, men er ikke så lett. Prøvde Zoloft for noe år siden uten noen særlig virkning. Leser mye om efexor, særlig pga tvangstanker/handlinger, men etter det jeg forsto så skriver ikke legen ut disse uten at man har prøvd en de andre først. Stemmer det?

Noen som har noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest jane25
Skrevet

hei!

jeg fikk da efexor uten noe problem...

har gått på efexor og remeron i noen år nå! var kjempe fornøyd med det, sliter med mye av det samme som deg... men driver å skifter nå fra remeron til tolvon, pga vektøkning... har gått om 13 kg pga remeron, så synes ikke det var like gøy... så er på første uka med efexor og tolvon nå, og det ser ut som det går bra :)

så di anbefaler i allefall jeg!

masse lykke til :)

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
hei!

jeg fikk da efexor uten noe problem...

har gått på efexor og remeron i noen år nå! var kjempe fornøyd med det, sliter med mye av det samme som deg... men driver å skifter nå fra remeron til tolvon, pga vektøkning... har gått om 13 kg pga remeron, så synes ikke det var like gøy... så er på første uka med efexor og tolvon nå, og det ser ut som det går bra :)

så di anbefaler i allefall jeg!

masse lykke til :)

Tusen takk for svar! :-) Så godt å høre at det hjelper deg! vet du om vektøkning er en bivirkning ved Efexor og...? For da er jeg liksom like langt ;-)

Gjest jane25
Skrevet

hehe.. :) nei, det er bare av remeron!! de funker jo kjmpe bra, men ikke gøy med sååå mye vekøkning lissom...

Gjest Gjest
Skrevet
hehe.. :) nei, det er bare av remeron!! de funker jo kjmpe bra, men ikke gøy med sååå mye vekøkning lissom...

Nei, det skjønner jeg. Det hjelper liksom ikke på problemene hvis man går opp i vekt i tillegg...

Takk for svar!

Skrevet
Jeg skal begynne på antidepressiva nå som jeg ikke ammer mer.

Sliter med tvangstanker, tvangshandlinger, fødselsdepresjon, sykdomsangst, bulimi til tider, og generell angst....

Prøver å lese litt om de forskjellige, men er ikke så lett. Prøvde Zoloft for noe år siden uten noen særlig virkning. Leser mye om efexor, særlig pga tvangstanker/handlinger, men etter det jeg forsto så skriver ikke legen ut disse uten at man har prøvd en de andre først. Stemmer det?

Noen som har noen tanker?

Finns jo mye bra av disse preparatene! Det som er likt med dem alle er at det tar noen uker før virkningen blir total da! De fleste har også bivirkninger som ikke "er gøyale" for å si det sånn!

Du må jo prøve deg frem sammen med legen din! Cipralex er veldig bra - men ikke på alle da!Det med efexor vet jeg ingenting om.Selv har jeg gått på cipralex siden 2001, dvs jeg måtte bytte disse ut for 1 år siden med Paroxetin Actavis

Uansett felles for disse preparatene er at man må trappe opp og trappe ned når man begynner/slutter! Farlig å brått begynne/slutte da hjernen din kan få sjokk!

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Gikk på seroxat før, men sluttet med dem da de stoppet å virke brått, og det ble bare verre enn noensinne. Gikk over på remeron, de funket bra, eneste var at jeg la enormt på meg og humøret ble "flatt". Men valgte å gå til efexor, det er riktig at man må prøve andre medikamenter før man får det. Det fins et produkt som tilsvarer efexor, det er billigere, og min erfaring er at det funker like bra som efexor. Venlafaksin heter det, det er det jeg går på nå, er fornøyd med det. Er ikke så "flat" i humøret og vekta gikk rett ned. Antagelig vil du og legen din måtte prøve dere fram til du finner det rette medikamentet for deg.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Finns jo mye bra av disse preparatene! Det som er likt med dem alle er at det tar noen uker før virkningen blir total da! De fleste har også bivirkninger som ikke "er gøyale" for å si det sånn!

Du må jo prøve deg frem sammen med legen din! Cipralex er veldig bra - men ikke på alle da!Det med efexor vet jeg ingenting om.Selv har jeg gått på cipralex siden 2001, dvs jeg måtte bytte disse ut for 1 år siden med Paroxetin Actavis

Uansett felles for disse preparatene er at man må trappe opp og trappe ned når man begynner/slutter! Farlig å brått begynne/slutte da hjernen din kan få sjokk!

takk for svar!

Etter å ha lest litt på nettet så ser jeg at alle har bivirkninger, som man da sikkert må regne med i begynnelsen ja. Greit å vite om det på forhånd.

Får høre med legen min hva hun mener. Og alltid greit å høre med noen som faktisk bruker sånne medisiner selv, for å høre hva de synes.

Skrevet
Venlafaksin heter det, det er det jeg går på nå, er fornøyd med det. Er ikke så "flat" i humøret og vekta gikk rett ned.

Både cipralex og de jeg går på nå gav/gir meg dårligere forbrenning/vektøkning!

Så du mener at Venlafaksin ikke gir vektøkning - tror jeg skal spørre om jeg kan gå over på disse!!!!

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Gikk på seroxat før, men sluttet med dem da de stoppet å virke brått, og det ble bare verre enn noensinne. Gikk over på remeron, de funket bra, eneste var at jeg la enormt på meg og humøret ble "flatt". Men valgte å gå til efexor, det er riktig at man må prøve andre medikamenter før man får det. Det fins et produkt som tilsvarer efexor, det er billigere, og min erfaring er at det funker like bra som efexor. Venlafaksin heter det, det er det jeg går på nå, er fornøyd med det. Er ikke så "flat" i humøret og vekta gikk rett ned. Antagelig vil du og legen din måtte prøve dere fram til du finner det rette medikamentet for deg.

Takk for svar!

Synes du venlafaksin virker bra på det du sliter med?

Siden vekta er noe jeg får både angst og depresjoner av, så har jeg lite lyst på å prøve noen som har vektøkning som bivirkning. Jeg er slank, så har ingen kg til overs, men vet av erfaring at da det blir en eller to kg for mye så begynner jeg å kaste opp...

Du skriver at du ble flat i humøret, før - var du da mer sint, lei deg etc, ble det bedre?

Skrevet
takk for svar!

Etter å ha lest litt på nettet så ser jeg at alle har bivirkninger, som man da sikkert må regne med i begynnelsen ja. Greit å vite om det på forhånd.

Får høre med legen min hva hun mener. Og alltid greit å høre med noen som faktisk bruker sånne medisiner selv, for å høre hva de synes.

Bare hyggelig vet du!

Klart det er greit og nyttig å høre med andre som har brukt slike medisiner selv!

Grunnen til at jeg sluttet med Cipralex var fordi de virket ikke like bra lenger som da jeg startet med dette. Da er det greit å bytte ut.Da jeg byttet ut og startet med nye hadde jeg minimalt med bivirkninger faktisk.

MEN, viktig å huske på at opp og nedtrapping er MEEEEGET viktig!

Medisinen inholder noe som heter SERETONIN som tilfører hjernen din dette stoffet når du får angst!Når du får angst så mister du nemmlig dette stoffet som da fører til angst/panikk/onde tanker, men medisinen tilfører det du mister!

Om du brått begynner eller du brått slutter får hjernen din overdose/ingenting!

Skjønner? ;)

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Bare hyggelig vet du!

Klart det er greit og nyttig å høre med andre som har brukt slike medisiner selv!

Grunnen til at jeg sluttet med Cipralex var fordi de virket ikke like bra lenger som da jeg startet med dette. Da er det greit å bytte ut.Da jeg byttet ut og startet med nye hadde jeg minimalt med bivirkninger faktisk.

MEN, viktig å huske på at opp og nedtrapping er MEEEEGET viktig!

Medisinen inholder noe som heter SERETONIN som tilfører hjernen din dette stoffet når du får angst!Når du får angst så mister du nemmlig dette stoffet som da fører til angst/panikk/onde tanker, men medisinen tilfører det du mister!

Om du brått begynner eller du brått slutter får hjernen din overdose/ingenting!

Skjønner? ;)

Takk!

Ja, skjønner. Og da skjønner jeg at det er viktig med opp- og nedtrapping for at ikke angsten da skal bli enda verre,

Håper virkelig dette kan hjelpe meg. Mannen min har gått sykemeldt i flere mnd nå for jeg klarer ikke å være alene osv. Dette har blitt bedre, men ser veldig fram til å iallefall prøve tabletter for å se om dette kan "dytte" meg litt mer i riktig retning av en bedre psyke. har også prøvd hypnose for dette. Det hjalp masse!! Men blir altfor dyrt i lengden.

Skrevet
Takk!

Ja, skjønner. Og da skjønner jeg at det er viktig med opp- og nedtrapping for at ikke angsten da skal bli enda verre,

Håper virkelig dette kan hjelpe meg. Mannen min har gått sykemeldt i flere mnd nå for jeg klarer ikke å være alene osv. Dette har blitt bedre, men ser veldig fram til å iallefall prøve tabletter for å se om dette kan "dytte" meg litt mer i riktig retning av en bedre psyke. har også prøvd hypnose for dette. Det hjalp masse!! Men blir altfor dyrt i lengden.

Ååååå søte deg! Håper medisinen virker altså. Det er viktig å være tolmodig da mht. bivirkninger! Jeg lover deg at virkningen av medisinen (etter at bivirkningene har avtatt) er absolutt mange ganger bedre enn den angsten/frykten du nå opplever.

:klemmer:

Gjest Dora Flanica
Skrevet
Takk for svar!

Synes du venlafaksin virker bra på det du sliter med?

Siden vekta er noe jeg får både angst og depresjoner av, så har jeg lite lyst på å prøve noen som har vektøkning som bivirkning. Jeg er slank, så har ingen kg til overs, men vet av erfaring at da det blir en eller to kg for mye så begynner jeg å kaste opp...

Du skriver at du ble flat i humøret, før - var du da mer sint, lei deg etc, ble det bedre?

Jeg syns venlafaksin funker helt fint. Har fått en mer normal humørkurve, er glad, lei meg sint og så videre, samt at et av "bivirkningene" er vektnedgang. Remeron gjorde at jeg la på meg 30 kg i løpet av et halvannet år. Gikk ned 24 kilo etter at jeg byttet over til efexor/venlafaksin (var med litt innsats fra min side, da, men da jeg brukte remeron trente jeg til jeg ble helt blå, men gikk ikke ned et kilogram)

Og det er lenge siden jeg hadde et kraftig angstanfall, bare noen mindre som går fort over. Er fortsatt ikke frisk, men er bedre enn da jeg gikk på seroxat, da var jeg så nedfor at jeg lå ut hele dagen.

Remeron fungerte slik at humøret var totalt jevnt, var ikke glad, ikke sint, ikke lei meg, alt var bare likegyldig. Ting jeg fant glede i før var helt likegyldige for meg. I tillegg var jeg så trøtt og sløv, hjernen fungerte overhodet ikke. Man kunne jo tro at likegyldighet var bedre enn å grine hele tiden, men jeg syns ikke det, det var så ekkelt. Jeg foretrekker å ha litt for svingende humørkurve og et mer nyansert følelsesliv enn totalt ingenting, hvis du skjønner hva jeg mener?

Gjest JulieB
Skrevet

Jeg har gått på efexor i ca. 2 år nå, og har lenge prøvd å slutte, noe som har vist seg å være umulig! Gikk på maksimum dose uten å få mer effekt lengre, men fram til da, var det helt supert med efexor. Men som sagt, er et mareritt å slutte på det!

Skrevet
Jeg har gått på efexor i ca. 2 år nå, og har lenge prøvd å slutte, noe som har vist seg å være umulig! Gikk på maksimum dose uten å få mer effekt lengre, men fram til da, var det helt supert med efexor. Men som sagt, er et mareritt å slutte på det!

Hei JulieB,

jeg tror at de fleste slike medisiner er vanskelig å slutte med! Man blir "rar" i hodet og kroppen er ikke med deg på en måte.... Derfor er det meget viktig å trappe forsiktig ned når man skal slutte med disse preparatene. Har hørtom de som blir lagt inn for å slutte med eks.Cipralex!

Det er sant som legene sier at man ikke blir avhengig av disse medisinene på lik linje med eks. vival o.l. men det er søren meg ikke enkelt å slutte med dette heller! Gikk en gang 1 og en halv dag uten medisiner og klarte ikke å gå oppreist - hodet var ikke med meg på en måte!

Det er jo hjernen som får et stoff utenfra og når hjernen brått ikke får dette så reagerer den!

Gjest Mamacita<3
Skrevet

Dette var fantastisk!!!

Jeg har nemlig gått på cipralex i ca. 9mnd. Og har gått opp 10 kg omtrent.

Nå har jeg kuttet ut den helt, og det er jo ikke så lurt. For jeg har ganske store depresjoner, men jeg blir jo enda mer deprimert når jeg har lagt på meg 10kg da!

Skal til fastlegen på mandag, så tusen takk for dette inlegget!!

Godt å vite det ikke bare er meg som har fått disse bivirkningene av cipralex :)

Skrevet (endret)
Dette var fantastisk!!!

Jeg har nemlig gått på cipralex i ca. 9mnd. Og har gått opp 10 kg omtrent.

Nå har jeg kuttet ut den helt, og det er jo ikke så lurt. For jeg har ganske store depresjoner, men jeg blir jo enda mer deprimert når jeg har lagt på meg 10kg da!

Skal til fastlegen på mandag, så tusen takk for dette inlegget!!

Godt å vite det ikke bare er meg som har fått disse bivirkningene av cipralex :)

Jeg la på meg ca 15 kg etter at jeg begynte med cipralex - nå veide jeg lite i utgangspunktet da så for meg var det ikke så ille!

Da jeg gikk over til andre medisiner av antidepresiva

så raste kiloene av...men la på meg det jeg raste av meg da etter en stund med nye medisiner :tristbla:

Derfor jeg ble så glad da noen skrev at antidepresiva som Venlafaksin ikke gir vektøkning - skal selv be om denne når jeg ha time hos legen min :)

Endret av Silmarill
Gjest Dora Flanica
Skrevet (endret)
Hei JulieB,

jeg tror at de fleste slike medisiner er vanskelig å slutte med! Man blir "rar" i hodet og kroppen er ikke med deg på en måte.... Derfor er det meget viktig å trappe forsiktig ned når man skal slutte med disse preparatene. Har hørtom de som blir lagt inn for å slutte med eks.Cipralex!

Det er sant som legene sier at man ikke blir avhengig av disse medisinene på lik linje med eks. vival o.l. men det er søren meg ikke enkelt å slutte med dette heller! Gikk en gang 1 og en halv dag uten medisiner og klarte ikke å gå oppreist - hodet var ikke med meg på en måte!

Det er jo hjernen som får et stoff utenfra og når hjernen brått ikke får dette så reagerer den!

:jepp: Kan jeg skrive under på. Man må starte god tid i forveien og avvennes gradvis. Var det samme med remeron, tok tid før jeg var avvent. Og en dag uten venlafaksin... Vel.. Ikke behagelig, kjennes som om man får elektriske støt i hjernen hele tiden.

Endret av Dora Flanica
Gjest Gjest_Naja_*
Skrevet

Veldig nyttig med en slik tråd :) Hvis man finner et antidepressiva som virker, kan det bety veldig mye. Og selv om medisinene virker ulikt på ulike personer, er det lettere å vite hva man bør prøve etter å ha lest om erfaringene andre har.

Jeg går på Cipralex nå, og det har virka veldig bra for min del - humøret mitt er mye mer stabilt, jeg har plutselig blitt optimistisk og kan se framover. Heldigvis førte den ikke til vektøkning for meg, var redd for det. Men jeg er fryktelig trøtt hele tida, sover mye mer enn normalt og er slapp når jeg er våken også. Så nå skal jeg høre med legen min om jeg kan få prøve Venlafaksin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...