Gå til innhold

Fysisk styrke, kvinne vs mann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Menn er da sterkere enn kvinner, føler ikke det er noen vits i å diskutere det. Og tror heller ikke den balansegangen har forandret seg betydelig de siste 100 åra.. (er selvfølgelig visse unntak). Jeg har i hvertfall null sjans mot en hvilken som helst mann, og jeg trener styrke og har gjort det i mange år. Musklene blir bare ikke like store!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
At menn generelt er fysisk sterkere enn kvinner er jo ikke noe nytt, men jeg har en kamerat som påstår han har lest at den fysiske styrkeforskjellen mellom en gjennomsnittlig mann og en gjennomsnittlig kvinne kan sammenlignes med forskjellen mellom en kvinne og en 7-åring!?! :skratte:

Meningsløs diskusjon og vi kommer selvfølgelig ingen vei...

Hva tror du?

be vennen din å kvile hodet sitt. Hørt for noe sprøyt.

Gjest frustrert kvinne
Skrevet
Blir også litt frustrert av og til når jeg og husbonden tar en brytekamp. Er også litt tyngre enn ham, og burde jo kunne utnytte den fordelen. Er imidlertid mye svakere enn ham og blir egentlig ganske lett lagt i bakken og holdt fast. Hadde av og til vært kjekt å følt at jeg hadde noe å stille opp med, men slik er det altså ikke.

Har ofte også følt at det kunne vært greit å ha noe å stille opp ovenfor typen når vi tar en "kamp", selv om det bare er på tull. Burde jo hatt sjans siden jeg både er litt større og tyngre enn ham. Men blir allikevel et lett bytte dessverre. Styrkeforskjellen i overkroppen er for stor, slik at jeg med mine muskler ikke har noe å stille opp. Tenker på det - om jeg hadde vært lavere og lettere enn ham ville jeg jo ha vært helt hjelpesløs. Nå kan jeg jo gi ham litt kamp siden han også må overvinne min større tyngde - iallefall til han har fått meg i bakken. Da tjener jeg jo ikke noe på at jeg er tyngre.

Ser ikke bort fra at styrkeforskjellen er som beskrevet først - at forskjellen normalt er som mellom kvinne og en 7-åring.

Skrevet

Tror nok at det ikke er utenkelig at forskjellen er slik som i trådens start lurer på.

Vi jenter er vel ca i gj.snitt 10-13 cm lavere, og kanskje 15-20 kg lettere.

Når vi også er mye svakere i overkroppen sier jo det seg selv vi i gj.snitt ikke har mye å stille opp med mot et mannfolk. Sikkert ikke mot gutter på 14-15 år heller. Slik er det bare.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

tar typen min i håndbak jeg, selv om jeg er 10 kg lettere og 12 cm lavere. artig:)

Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet
Øhm, eller kanskje kona di bare er unormal svak, eller 12åringen unormalt sterk...

Jeg sier ikke at det ikke eksisterer en styrkeforskjell mellom kjønnene, men jeg tror den generelle fysiske forskjellen kanskje ikke er så stor som det mange tror!

Jeg tror at menn flest tror de er mye sterkere enn hva de egentlig er, mens kvinner flest tror de er mye svakere enn hva de egentlig er... Dette er noe man lærer allerede da man er liten, at jenter er så svake og gutter er så sterke, også drar man det med seg som en "sannhet" selv om det ikke helt stemmer.

Dette er tull og du er nok bare en smålig liten jente så nekter å innse realiteten. Tipper jeg var 9-10 selv første gang jeg slo min mor i håndbak, uten å være spesielt sterk. Og jo, en såkalt liten "pinglemann" er langt sterkere enn en frodig, stor kvinne som har løftet litt på 1.80. Ser jo på treningstudie når kvinnelige nykommere skal prøve seg i benk. Klarer knapt å løfte stanga, uten vekter.

Mange jenter tror den fysiske styrken mellom mann og kvinne er minimal, men dette stemmer naturligvis ikke. I dette feltet er dere sjanseløse, og kan egentlig bare gå å legge dere.

Gjest styrkejenta
Skrevet
Dette er tull og du er nok bare en smålig liten jente så nekter å innse realiteten. Tipper jeg var 9-10 selv første gang jeg slo min mor i håndbak, uten å være spesielt sterk. Og jo, en såkalt liten "pinglemann" er langt sterkere enn en frodig, stor kvinne som har løftet litt på 1.80. Ser jo på treningstudie når kvinnelige nykommere skal prøve seg i benk. Klarer knapt å løfte stanga, uten vekter.

Mange jenter tror den fysiske styrken mellom mann og kvinne er minimal, men dette stemmer naturligvis ikke. I dette feltet er dere sjanseløse, og kan egentlig bare gå å legge dere.

:ler: Sludder og vås og masse ønsketenkning her gitt.

Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet

gå å legg deg

Skrevet

Siden du vet bedre, må du forklare oss andre hvorfor kvinner ikke konkurrerer mot menn i noen sportslige konkurranser?

Venter spent.

Skrevet

HAHAH, 9-10 år, den er drøy!! Om dette virkelig var tilfellet så var nok dette en kombinasjon av at du var en usedvanlig sterk liten tass og morra di var en uvanlig svak slappfisk av en liten fiskeboll! Det går en annen tråd her hvor det fortelles om gutter på 14-15 år som har begynt å ta igjen sine eldre søstre fysisk, og det har jeg ingen problemer med å tro, og jeg vet inderlig godt at jeg selv kommer til kort når det gjelder mine brødre og andre menn jeg kjenner.

Ingen som påstår at forskjellen er minimal, men den er ikke så formidabel som du tror heller. Men mange kvinner gjør seg mye svakere enn hva de faktisk er, nettopp for å slippe å gjøre en del slitsomme og kjedelige ting. Og så lenge det finnes stooore steeerke menn som deg som tror at vi kvinner er noen skjøre stilker, så blir vi automatisk fritatt og all drittjobben ender på dere! Tenk litt på den du...

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet
HAHAH, 9-10 år, den er drøy!! Om dette virkelig var tilfellet så var nok dette en kombinasjon av at du var en usedvanlig sterk liten tass og morra di var en uvanlig svak slappfisk av en liten fiskeboll! Det går en annen tråd her hvor det fortelles om gutter på 14-15 år som har begynt å ta igjen sine eldre søstre fysisk, og det har jeg ingen problemer med å tro, og jeg vet inderlig godt at jeg selv kommer til kort når det gjelder mine brødre og andre menn jeg kjenner.

Ingen som påstår at forskjellen er minimal, men den er ikke så formidabel som du tror heller. Men mange kvinner gjør seg mye svakere enn hva de faktisk er, nettopp for å slippe å gjøre en del slitsomme og kjedelige ting. Og så lenge det finnes stooore steeerke menn som deg som tror at vi kvinner er noen skjøre stilker, så blir vi automatisk fritatt og all drittjobben ender på dere! Tenk litt på den du...

Tror heller ikke noe på at 10-åringer på det jevne er sterkere enn oss voksne jenter - så svake er vi nok ikke. Men at de aller fleste utrente jenter vil være sjanseløse mot 14-15-årige gutter er jeg derimot helt sikker på. Har selv noen nevøer som er i den alderen. Har ikke sjans mot dem nå, men frem til de var rundt 13 gikk det greit. Det er først og fremst i overkroppen jeg merker at nevøene er overlegne. Musklene i armene er mye fastere og større enn mine små og myke jentemuskler.

Skrevet
Tror heller ikke noe på at 10-åringer på det jevne er sterkere enn oss voksne jenter - så svake er vi nok ikke. Men at de aller fleste utrente jenter vil være sjanseløse mot 14-15-årige gutter er jeg derimot helt sikker på. Har selv noen nevøer som er i den alderen. Har ikke sjans mot dem nå, men frem til de var rundt 13 gikk det greit.

Det er min erfaring også, siden jeg har en lillebror som er mye yngre enn meg. Frem til han var 13-14 var jeg helt klart sterkest, så begynte vi å bli jevne, og innen han var 16 var han sterkest.

Rent logisk burde det også være når puberteten kommer at kjønnsforskjellen har noe å si, siden det først er da at menn begynner å produsere mere testosteron ol, som har noe å si for muskelbygging. Før det stiller gutter og jenter likt.

Gjest Gjest_Torill_*
Skrevet
Det er min erfaring også, siden jeg har en lillebror som er mye yngre enn meg. Frem til han var 13-14 var jeg helt klart sterkest, så begynte vi å bli jevne, og innen han var 16 var han sterkest.

Rent logisk burde det også være når puberteten kommer at kjønnsforskjellen har noe å si, siden det først er da at menn begynner å produsere mere testosteron ol, som har noe å si for muskelbygging. Før det stiller gutter og jenter likt.

Tror også at der slik at frem til guttene blir 14 vil vi kvinner stort sett kunne hamle opp med dem. Etter det blir de nok sterkere enn oss og vi vil etter hvert ha lite å stille opp med når det gjelder muskelkraft.

Men at det finnes gutter på 12 år som kan være sterkere enn enkelte spebygde kvinner er nok også tilfelle, men er nok heller sjelden.

Skrevet (endret)
Det var nok hold i det for to-tre generasjoner siden, da de fleste menn hadde fysisk krevende arbeid, gikk eller rodde til jobben, bygde hus og sloss på fritida. Kvinner flest budeide og gjorde husligere sysler.

I våre dager jobber menn på kontor, spiller dataspill, vrir litt på et ratt og rir sofa resten av kvelden mens kjevemusklene trenes opppå pappizza og smågodt. Damene jobber i sveiseindustri og bygningsbransje. Etterpå bærer de rundt på unger og matvarer, for deretter å koble ut med etpar timer i treningsstudio - kickboksing og styrketrening.

Jeg tror jammenmeg bobla er i ferd med å sprekke, jeg...

For en våsete generalisering!

For det første så var arbeidet til kvinnene før i tiden svært krevende. I dag har vi både oppvaskmaskin, vaskemaskin, støvsuger og andre moderne dipedutter som gjør husarbeidet lettere. Så jeg vil vel heller påstå at hvis man målte datidens gjennomsnittskvinne mot nåtidens, så ville datidens være noe sterkere.

Du mener altså at i våre dager så er menn noen store latsabber med kontorarbeid og null fysisk arbeid, mens kvinner har fysisk krevende arbeid, de trener masse på treningsstudio og de er de eneste som tar seg av ungen? Det er jo bare tåpelig sagt. På treningssenteret jeg trener på, og alle andre som jeg har vært på, har det som regel vært flest gutter. Det er mange jenter der også, men guttene er nok i flertall. Og når det gjelder industri og hardt arbeid, så er disse yrkene stort sett mannsdominert, selv om det kommer fler og fler kvinner inn i slike yrker også.

Menn er sterkere enn kvinner, som regel mye sterkere. Hvorfor skal folk motarbeide dette så mye? Greit nok at vi vil ha et likestilt samfunn, men enkelte ting kan, og bør rett og slett ikke likestilles. Eksempel på det er ting som er bestemt fra naturens side som at mannen er sterkere enn kvinnen, kvinnen er den som går gravid og som ammer barnet (derav grunnen til at mødre skal ha lengre permisjonstid enn menn, pga. ammingen) osv.

For "the record", så er jeg jente selv, så det har ikke noe med at jeg er en mann som vil hevde mannen.

Endret av Teriyaki
Skrevet

USN SEALs har ingen kvinner, grunnet av at kvinner ikke er sterke nok. Hvis de skulle ha hatt kvinner, så måtte de senke standarden- og det kommer de ikke til å gjøre.

Mange elitestyrker idag er ikke for kvinner.

Gjest ggggjgjggjgjjest
Skrevet
For en våsete generalisering!

For det første så var arbeidet til kvinnene før i tiden svært krevende. I dag har vi både oppvaskmaskin, vaskemaskin, støvsuger og andre moderne dipedutter som gjør husarbeidet lettere. Så jeg vil vel heller påstå at hvis man målte datidens gjennomsnittskvinne mot nåtidens, så ville datidens være noe sterkere.

Du mener altså at i våre dager så er menn noen store latsabber med kontorarbeid og null fysisk arbeid, mens kvinner har fysisk krevende arbeid, de trener masse på treningsstudio og de er de eneste som tar seg av ungen? Det er jo bare tåpelig sagt. På treningssenteret jeg trener på, og alle andre som jeg har vært på, har det som regel vært flest gutter. Det er mange jenter der også, men guttene er nok i flertall. Og når det gjelder industri og hardt arbeid, så er disse yrkene stort sett mannsdominert, selv om det kommer fler og fler kvinner inn i slike yrker også.

Menn er sterkere enn kvinner, som regel mye sterkere. Hvorfor skal folk motarbeide dette så mye? Greit nok at vi vil ha et likestilt samfunn, men enkelte ting kan, og bør rett og slett ikke likestilles. Eksempel på det er ting som er bestemt fra naturens side som at mannen er sterkere enn kvinnen, kvinnen er den som går gravid og som ammer barnet (derav grunnen til at mødre skal ha lengre permisjonstid enn menn, pga. ammingen) osv.

For "the record", så er jeg jente selv, så det har ikke noe med at jeg er en mann som vil hevde mannen.

Skjønner at du er jente når du ikke forstår ironi.

• 8 måneder senere...
Gjest sardintroll
Skrevet

Jeg er ganske sterk, og vet at jeg kan "ta" de fleste guttene på skolen om jeg vil, men så har jeg pumpa jern og bokset i to år og, da. ;)

Men nå er "slåsskjempen" trøtt, og har fått streng beskjed om å legge seg. :P

Skrevet (endret)

At forskjellen er så stor som det sies i åpningsinnlegget kjøper jeg ikke. Men så klart er det forskjell, vi jenter produserer ikke testosteron og det hormonet bygger muskler. (jenter flest bygger hjerneceller i stedet, så kan vi få de med musklene til å bruke dem for oss...)

Nå det er sagt er jeg langt sterkere enn jenter flest, og på mange områder sterkere enn mannen min. Heri huset er det jeg som gjør de daglige tunge løftene, det er jeg som bærer ved inn, og det er jeg som bærer vann ut til hestene etc. I vinter da vannet på stallen frøs bar jeg mellom 150 og 200 liter vann hver dag.

Når det gjelder enkelte løft der jeg må løfte HØYT må jeg ha hjelp pga en skulderskade etter at jeg gikk i veien for en okse i fjøset en gang, jeg sliter med å løfte armen. dessuten er mannen min større enn meg, så armene hans rekker lenger.

Men jeg har styrkemessig ingen problemer med å bære dunker med 30 liter vann i hver hånd og gå av gårde til stallen med dem. (det gjør bare j*** vondt i ene armen da...)

Jeg glemmer ikke fjeset på han gamel gubben på Felleskjøpet da jeg var der og kjøpte tre sekker med kraftfor, og han lurte på om han skulle trille dem ut med tralle for meg, neida det trengs ikke, sa jeg og slang 2 oppå hverandre på en gode skulderen, og tok den siste under den vonde armen.

-nei DÆVEN sa gubben, du skulle ha jobbet i stallen min du!

Jeg går ikke på helsestudio eller noe slikt, en jeg driver med hest, og jeg driver gammeldags og tungvint, for det er en gammel gård. Jeg har vært hos fysioterapeuter og massører som kommenterer at jeg har langt mer muskler enn de vanligvis ser på en jente både i over og underkropp. Her i huset er det standard at guttene kommer og spør meg om det er noe de ikke har styrke til.

Vi har spøkt med at jeg skulle hatt t-skjorter til ungene med teksten: "mora mi er sterkere enn faren din..."

Men jeg ser jo helt klart at jeg er et untak. Jeg er kanskje sterkere enn mange av dagens manlige kontorrotter, fordi jeg lever på mange måter slik damer på gårder har gjort i alle år. Men om du stilte meg opp mot en mann som levde på samme måten som meg, ville han blitt mye sterkere enn det jeg er, fordi menn bygger muskler raskere. Det er et biologisk faktum, på samme måte som at de går lettere ned i vekt... (irriterende, men sant...)

dog tror jeg som sagt ikke forskjellen er så stor som det sies til å begynne med her...

Endret av Miss Puddel
Skrevet

Jo, menn er sterkere enn kvnner, fysisk sett, og det uten tvil.

For at kvinner skal kunne måle seg med en manns fysiske styrke, så må hun doble mengden testosteron i kroppen, og kvitte seg med østrogen og progesteron. Dvs hun må bytte om på proporsjonene av androgener som er tilgjengelig i kroppen. Og dermed bli en mann. Finnes flere gode eksempler på dette fra OL på 80-taller, da den tidens DDR bestemte seg for å piffe opp havregrøten til sine kvinnelige utøvere i forkant av lekene.

Menn har alle de fysiologiske forutsetningene for bli og være sterkere enn kvinner, og det er det ingen kn gjøre noe med, uten at de tukler med som ikke skal tukles med. Det betyr ikke at alle menn er sterke, ei heller at alle kvinner er fysisk svake. Det betyr heller ikke at det ikke finnes unntak som grenser på hva man forventer eller ser på som gjennomsnittlig, men som likevel er variasjoner innen normalen. Det skal en god dl til før man havner utenfor 95 percentilen av en normaldistribusjon av egenskaper. De som gjør det, eller som er på grensa, er de somidag representerer sine land i VM, OL og som i tillegg har de psykiske forutsetningene til å utsette seg selv for årevis av hardt arbeid, fysisk stress og perfeksjonering til det ytterste.

Slik sett så er ridning en unikt unntak, da det er den eneste olympiske grenen der kjønn er irrelevant. Om ridning (på samme linje med golf) er en idrett, kan diskuteres.

Det er for meg lite interessant å sammenligne kjønn, nettopp fordi vi har ulike forutsetninger. Å sammneligne innen samme kjønn, aldersgruppe, land etc er uhyre interessant.

• 7 år senere...
Skrevet

Jeg og venninna prøvde å ta typen min en gang på fest men han bare la oss i bakken og holdt oss fast så ja derre gutter er mye sterkere enn oss jenter

Anonymkode: 086fb...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...