Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

På kjøkkenet har jeg malt over en tapet som var mørkegrønn. Har malt lyst. Ene veggen tenker vi å ha som en fondvegg der vi skal tapetisere en lys tapet med rødt mønster. Må jeg da ta vekk den tapeten som er under? Jeg har jo malt over denne tapeten på de tre andre veggene, så hvordan gjør jeg det slik at jeg kun får fjernet tapeten på den veggen jeg skal tapetisere (hvis man må det)? Går det ann å heller male denne veggen også, og tapetisere utenpå (sånn at fargene ikke skinner gjennom)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har gipsplater i veggene, kan det være vanskelig å fjerne tapeten uten samtidig å fjerne papiret på gipsplatene.

Det man kan gjøre dersom det er en helt slett tapet er å sparkle der det er nødvendig og så grunne nøye med oljebasert maling før man har på ny tapet over den gamle. Det var ihvertfall tipset vi fikk fra en tapetserer, og det har fungert fint i stua vår.

Skrevet
Dersom du har gipsplater i veggene, kan det være vanskelig å fjerne tapeten uten samtidig å fjerne papiret på gipsplatene.

Det man kan gjøre dersom det er en helt slett tapet er å sparkle der det er nødvendig og så grunne nøye med oljebasert maling før man har på ny tapet over den gamle. Det var ihvertfall tipset vi fikk fra en tapetserer, og det har fungert fint i stua vår.

Takk for svar :)

Tapeten har et litt "ruglete" mønster om du skjønner, så er ikke helt slett. Går det ann å få den slett ved å sparkle og grunne? Tapeten sitter i grunn godt fast i veggen, og jeg tror det er gipsplater med papir under. Kan det i verste fall skje at tapeten ramler av igjen?

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Hvis du først legger en sånn tapet som kalles rett vegg, sparkel på rull, veggretter e.l. blir veggen ganske rett. Deretter grunner du også tapetserer du oppå der. Det gjorde vi og det fungerte fint.

Det kommer litt an på hva slags tapet du skal ha, hvor tjukk den er og om den er helt rett eller ikke. Er det en tynn rett tapet er det nok vanskelig å få det pent.

Det finnes også mange forskjellige typer av denne rett vegg tapeten. Vi brukte en som var tjukk og 120 cm bred. Den kan jeg ikke anbefale fordi det er veldig vanskelig å få det fint (uten skrukker o.l) når rullen er så bred. Det går sikkert fint dersom det bare er en rett vegg, men vi hadde vinduer, dører etc. Også bor vi i et gammelt hus der ingen vinkler er rette.

Det er også mulig å helsparkle veggen men det er nok mye mer jobb.

Skrevet

En annen ting, må tapeten være under listene? så jeg må ta av listene for å sette de på igjen etter tapeten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...