Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Når den nye loven om rapporteringsplikt til BV / politi kommer, kan du bli straffet med inntil ett års fengsel dersom du unnlater å melde fra ved mistanke om at et barn lider psykisk eller fysisk overlast i hjemmet (eller annensteds). Dersom dette følges skikkelig opp, må en forvente at ett eller flere titalls mennesker (slektninger, naboer, lærere osv) dømmes til fengsel hver gang en barnevernssak rulles opp. Det er derfor viktig at alle melder fra når de har mistanke om at noe kan være galt (om ikke annet så for å hindre at de selv blir fengslet).

Snakk om å være hysterisk og ta ting bokstavlig! Ifølge det du sier så er det jo psykisk mishandling om man kjefter for mye på barnet en gang. Her må du klare å se litt nyanser. Og hvordan i all verden tror du at "hvem som helst" skal kunne havne i fengsel for ikke å ha meldt ifra om mistanke? Her er det jo helt klart snakk om fagpersoner rundt barnet eller andre som beviselig har hatt mistanke (f.eks. nedfelt i rapporter osv) om mishandling. Hvordan skal noen kunne bevise at jeg hadde en tanke om at det var underlig at nabogutten satt på trappa og gråt i går?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Vennene dine som du synes reagerte urimelig verbalt overfor barna, bør du melde til BV. Det at sønnen til søsteren din ser bleik ut og virker tafatt, er vel et grensetilfelle for hva som bør gi mistanke om vanskjøtsel som som bør meldes.

Det at et barn gråter fordi det må legge seg til normal tid eller ikke får så mye is som det ønsker, synes jeg ikke kvalifiserer til melding til BV, med mindre det at barnet må legge seg eller ikke får is når det vil, fremsettes som en straffereaksjon overfor barnet.

Skal alle foreldre som noensinne har reagert urimelig verbalt overfor barna sine bli meldt til barnevernet så får barnevernet rimelig mye å gjøre framover. Hvilke foreldre har vel ikke det?

Og det å se blek og tafatt ut trenger da ikke ha noe med foreldrene å gjøre. Noen barn er bleke fra naturens side, og noen har et tafatt ansiktsuttrykk uten at de nødvendigvis er tafatte av den grunn. Skal man ikke lenger ha rom for at barn er forskjellige? Skal man melde foreldre til barnevernet fordi de har fått et barn med en innadvendt personlighet eller et "rart" utseende? Er det kun utadvendte og billedpene barn med solbrune kinn og sunne interesser som fotball og turn som skal få gå i fred? For en A4-tenkning! Har det slått deg at bleke og innadvendte barn kan ha strålende dyktige foreldre, og at kjekke utadvendte barn kan ha elendige foreldre? Man kan da virkelig ikke grunngi sin bekymringsmelding til barnevernet med at "barnet er så blekt"! :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan skal noen kunne bevise at jeg hadde en tanke om at det var underlig at nabogutten satt på trappa og gråt i går?

Det må være tilstrekkelig for domfellelse at du burde forstått situasjonen til barnet og derfor burde melde fra om det du observerte.

Gjest Gjest
Skrevet
Det må være tilstrekkelig for domfellelse at du burde forstått situasjonen til barnet og derfor burde melde fra om det du observerte.

:skratte:

Noen lever i en boble! Takk og lov at jeg ikke deler den bobla!

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
:skratte:

Noen lever i en boble! Takk og lov at jeg ikke deler den bobla!

Kan ikke si meg mer enig!! Og jeg syntes det er veldig skremmende at det finnes folk rundt meg som kun ser alt sort/hvitt.....

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom barnets reaksjon var slik at du fikk mistanke om at han blir slått hjemme, vil du etter loven som er på trappene, ha plikt til å melde fra til politi eller barnevern!

Gi deg.... man har plikt i dag til melde til barnevernet.

Jeg er barnevernpedagog, men det ville ikke utløst noe som helst hos BV ut i fra en enkelt episode som det blir beskrevet her. Det kan være et utall av grunner til at et barn reagerer på denne måten og trenger ikke ha noe med mishandling å gjøre.

Slapp helt av du TS, en enkeltstående episode er ikke noen krise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...