Gjest Gjest_gina_* Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Jeg er i et lite dilemma som jeg gjerne tar noen synspunkter på. Jeg har søkt, og fått tilbud om, en veldig spennende jobb i en kristen organisasjon. Har ikke bestemt meg for om jeg skal takke ja enda, og grunnen er rett og slett den at det er en kristen organisasjon. Selv er jeg ikke særlig religiøs av meg (står i statskirken, men det er vel det), men det er ikke grunnen til at jeg er i tvil. Det jeg lurer på er hvordan andre arbeidsgivere senere vil reagere på denne arbeidsgiveren? Jobben er spennende og ansvarsfull, og har lite/ingenting med kirken direkte å gjøre. Det er type jobb som også finnes i andre, ikke-religiøse organisasjoner. Men vil andre arbeidsgivere se dette, eller er det fare for at jeg blir "stemplet" ifht hvor jeg har jobbet før, og derfor ikke er så attraktiv andre steder senere? Tusen takk på forhånd for tilbakemeldinger.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Jeg hadde nok vært skeptisk som arbeidsgiver. Ikke fordi jeg ikke tror du kunne fått meget bra erfaring fra en kristen organisasjon, men fordi jeg ville vært redd for at du var et overivrig "gudsord" med lite andre orienteringer og opplysning enn de religiøse, og at dette ville påvirke ditt arbeid hos oss.
Sandie Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Jeg er i et lite dilemma som jeg gjerne tar noen synspunkter på. Jeg har søkt, og fått tilbud om, en veldig spennende jobb i en kristen organisasjon. Har ikke bestemt meg for om jeg skal takke ja enda, og grunnen er rett og slett den at det er en kristen organisasjon. Selv er jeg ikke særlig religiøs av meg (står i statskirken, men det er vel det), men det er ikke grunnen til at jeg er i tvil. Det jeg lurer på er hvordan andre arbeidsgivere senere vil reagere på denne arbeidsgiveren? Jobben er spennende og ansvarsfull, og har lite/ingenting med kirken direkte å gjøre. Det er type jobb som også finnes i andre, ikke-religiøse organisasjoner. Men vil andre arbeidsgivere se dette, eller er det fare for at jeg blir "stemplet" ifht hvor jeg har jobbet før, og derfor ikke er så attraktiv andre steder senere? Tusen takk på forhånd for tilbakemeldinger. Så sant det ikke er snakk om jobb i en organisasjon som er svært religiøs-fanatisk eller omstridt på andre områder, så tror jeg de fleste framtidige sjefer enten vil reagere positvt, eller mest sannsynlig: ikke reagere noe særlig i det hele tatt. Det finnes sikkert noen sjefer der ute som ikke klarer å holde sine egne fordommer under kontroll, men de tror jeg er i klart mindretall. Noe slikt vil uansett være en totalt uprofesjonell holdning. Som du selv skriver er det jo snakk om en jobb som har lite/ingenting med kirken å gjøre direkte. Lykke til
Gjest antigartner Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Jeg ville sett på erfaring fra en kristen organisasjon, særlig hvis det er en med "godt rykte", som positivt, på tross av at jeg selv er humanetiker. Det er kvaliteten på den erfaringen du får og det arbeidet du gjør som gjerne er sentralt for framtidige arbeidsgivere. For å ta et eksempel: Dersom du har erfaring fra et drikkevannsprosjekt i et u-land gjennom Kirkens Nødhjelp, eller om du har samme erfaring fra Norad, ville ikke utgjort noen forskjell for meg dersom jeg i etterkant skulle vurdert deg som arbeidssøker med kompetanse på drikkevann. I tillegg ville jeg trolig, helt ubevisst, tillagt deg en god moral om du hadde erfaring fra en kristen organisasjon. Arbeidstakere med god moral er vel ønskelig i de aller fleste jobber.
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Slenger meg med i hylekoret som mener at dette helt og holdent avhenger av hvilken organisasjon det er snakk om. På generelt grunnlag så blir jeg nok skeptisk til en religiøs arbeidsgiver, og hvis jeg ikke kjente til organisasjonen godt så hadde jeg garantert gjort research for å forsikre meg om at det ikke er snakk om misjonering hvor man deler ut mat og medisin med den ene hånden forutsatt at man får spre bibelen med den andre. Slikt synes jeg er forkastelig. Eksempelet med Kirkens nødhjelp er selvfølgelig helt greit, men hvis du f.eks. skulle ha vært ansatt i vakttårnet, et selskap tilknyttet scientolog-"kirken" eller noe annet fanatisk hjernevaskeri, så blir du automatisk utelukket som potensiell arbeidskraft i mine ruller. Gi oss navn på organisasjonen, så skal vi nok være raskt frempå med å kaste stein. =)
Gjest tar Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Slenger meg med i hylekoret som mener at dette helt og holdent avhenger av hvilken organisasjon det er snakk om. På generelt grunnlag så blir jeg nok skeptisk til en religiøs arbeidsgiver, og hvis jeg ikke kjente til organisasjonen godt så hadde jeg garantert gjort research for å forsikre meg om at det ikke er snakk om misjonering hvor man deler ut mat og medisin med den ene hånden forutsatt at man får spre bibelen med den andre. Slikt synes jeg er forkastelig. Eksempelet med Kirkens nødhjelp er selvfølgelig helt greit, men hvis du f.eks. skulle ha vært ansatt i vakttårnet, et selskap tilknyttet scientolog-"kirken" eller noe annet fanatisk hjernevaskeri, så blir du automatisk utelukket som potensiell arbeidskraft i mine ruller. Gi oss navn på organisasjonen, så skal vi nok være raskt frempå med å kaste stein. =) nå er jo ikke de to her kristne, men jeg skjønner tegninga og er enig. jeg er kristen selv, men ville blitt skeptisk til type frimenigheter osv. dette fordi jeg synes de sprer mer fordommer og triste holdninger enn de sprer toleranse. samme gjelder jehovas vitner osv. helt vanlige statskirkelige/muslimske/mainstream religiøse organisasjoner som ikke driver med misjonering men med hjelpearbeid hadde jeg ikke hatt noesomhelst mot. det viktigste er hvilket type ansvar du har hatt i disse organisasjonene.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Om de ikke har direkte spurt deg om din overbevisning og du ikke har løyet, så kan jeg ikke tenke meg at det blir noe problem.
Gjest lucky luke Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Om de ikke har direkte spurt deg om din overbevisning og du ikke har løyet, så kan jeg ikke tenke meg at det blir noe problem. Hæ? TS' spørsmål gikk jo på hva senere arbeidsgivere ville tenke dersom hun hadde jobbet i en kristen organisasjon, og ikke hva organisasjonen mente om hennes egen religiøsitet! TS: Jeg tror ikke det er noe stort problem. Det kommer kanskje også litt an på fagfeltet, men om det er noe "kjent" du jobber med, slik at andre arbeidsgivere kjenner igjen stillingen uavhengig av hvor den er, så kan det vel ikke spille så stor rolle. Som sagt over her, noen ville kanskje tro at du er veldig snill og moralsk, og det er jo positivt mange steder
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Tror nok det vil komme an på hvilken organisasjon og hvilken jobb du skal gjøre der. Arbeidserfaring kan være like bra selv om det er en kristen organisasjon som står som eier. Jeg jobbet over 3 år på en Blå Kors institusjon, og det har da aldri vært noe problematisk for senere arbeidsgivere. Alle som jobbet der var da heller ikke kristne, de måtte bare være lojale mot organisasjonens kristne grunnholdning.
Gjest gina (TS) Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Jeg er fremdeles litt i tvil, har fått frist til i morgen med å gi dem et endelig svar. Jeg ønsker ikke å si hvilken organisasjon det er, men kan si så mye som at det en litt "overordnet" organisasjon, som driver med allmenn rådgivning og organisering rundt driften av de underliggende (kristne) organisasjonene. Altså er det ingen "kristne" oppgaver i denne organisasjonen, og rådgivningen er på et annet plan enn det religiøse. Kjempespennende jobb, men fremdeles litt bekymret for den kirkelige tilknytningen...
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 Jeg har vært sommervikar i vanlig statskirke i 8 år, som står på CV'en min. Jeg har aldri hatt noe problemer med å få jobb etterpå, og har ikke jobbet noen "kristne" steder etterpå. Jeg skjønner at du er skeptisk, men burde du ikke heller tenke på om du har lyst på denne jobben eller ikke? Og vil du ha en arbeidsgiver senere som tror at du ikke kan utføre en jobb fordi du har jobbet i en kristen organisasjon?
Haris Pilton Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Jeg har jobbet i en kristen organisasjon, har skrevet dette på alle mine CVer og aldri fått avslag på en jobb. Dersom jeg en dag søker på en jobb og får avslag fordi jeg er kristen/har jobbet i en kristen organisasjon så er det heller ikke en arbeidsplass/sjef jeg ønsker å ha, ganske enkelt
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 Jeg hadde nok vært skeptisk som arbeidsgiver. Ikke fordi jeg ikke tror du kunne fått meget bra erfaring fra en kristen organisasjon, men fordi jeg ville vært redd for at du var et overivrig "gudsord" med lite andre orienteringer og opplysning enn de religiøse, og at dette ville påvirke ditt arbeid hos oss. Enig..
Kara W Skrevet 11. juni 2009 #14 Skrevet 11. juni 2009 Som andre skriver så er hvilken organisasjon det er viktig, men minst like viktig er hvilken stilling det er. Driver du med f.eks drift av servere, så er den jobbern stort sett lik overalt, og det har ikke så mye å si hvor du jobber, men hvis du jobber med markedsføring, tror jeg at flere blir skeptiske. Ut ifra beskrivelsen din tror jeg ikke at organisasjonen blir et problem å ha på CVen. Tenk heller på om du har lyst på denne jobben, enn å bekymre deg for den neste jobben.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juni 2009 #15 Skrevet 12. juni 2009 Jeg hadde nok vært skeptisk som arbeidsgiver. Ikke fordi jeg ikke tror du kunne fått meget bra erfaring fra en kristen organisasjon, men fordi jeg ville vært redd for at du var et overivrig "gudsord" med lite andre orienteringer og opplysning enn de religiøse, og at dette ville påvirke ditt arbeid hos oss. Håper ikke du har mulighet til å ansette noen. Så hvis en har jobbet i en kristen organisasjon så er alle et "overivrig gudsord"? De fleste kristne jeg kjenner er ikke på jobb for å frelse alle som jobber der. Hvis de vil det, så jobber de som misjonærer eller lignende. Du drar veldig mange under en kam her, og dessuten er det ikke lov å diskriminere i jobbsammenheng pga religion.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå