Gå til innhold

"FALSK POSITIV" hiv test **HJEEELP***

Fremhevede innlegg

Gjest GJEST i KVELD
Skrevet

Er gravid og fikk svar på hiv testen at den var "falsk positiv", svaret er sendt folkehelsen for videre testing. Trolig uspesifikk reaksjon.

Svar tilbake fra folkehelsen viser negativt, heldigvis. Men nå prøve måtte taes og venter nå i skrekk på svaret!!!!

Jeg lever i fast forhold, med partner som er testet, og er 99.9% sikker på at han ikke har vært utro. Eneste sannsynlighet er da evt stikk/ feilstikk hos lege som kan ha "glemt" å skifte sprøytespiss og stukket meg med uren spiss.

Er skikkelig redd, har ett barn fra før og dette var ikke noe prøblem da. Vært i fast forhold i snart tre år( så det burde vel evt slått ut..)

Sier bare HJEEEELP!!! None som har opplevd dette? Leser at det KAN skje i få tilfeller, men det er sjeldent...

Tester også uspesifikk på toxoplasmose... kan dette ha noen sammenheng??

Hilsen skrekkslagen snart tobarnsmor..........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kollegaen min opplevde det samme.

prøve nr 2 var helt fin.

Gjest fortsatt usikker
Skrevet
kollegaen min opplevde det samme.

prøve nr 2 var helt fin.

Hei og takk for svar!

Håper og ber om at dette gjelder meg også for jeg er LIVREDD!!!

Skrevet
Er gravid og fikk svar på hiv testen at den var "falsk positiv", svaret er sendt folkehelsen for videre testing. Trolig uspesifikk reaksjon.

Svar tilbake fra folkehelsen viser negativt, heldigvis. Men nå prøve måtte taes og venter nå i skrekk på svaret!!!!

Jeg lever i fast forhold, med partner som er testet, og er 99.9% sikker på at han ikke har vært utro. Eneste sannsynlighet er da evt stikk/ feilstikk hos lege som kan ha "glemt" å skifte sprøytespiss og stukket meg med uren spiss.

Er skikkelig redd, har ett barn fra før og dette var ikke noe prøblem da. Vært i fast forhold i snart tre år( så det burde vel evt slått ut..)

Sier bare HJEEEELP!!! None som har opplevd dette? Leser at det KAN skje i få tilfeller, men det er sjeldent...

Tester også uspesifikk på toxoplasmose... kan dette ha noen sammenheng??

Hilsen skrekkslagen snart tobarnsmor..........

Skjønner du er skrekkslagen! Men når svaret fra folkehelsa var negativt, og du har vært i fast forhold med en testet partner i 3 år (HIV viser seg på tester etter ca 6 måneder) er eneste sansynligheten for at du kan ha fått det 1. at partneren har vært utro, eller at partneren din hadde sex med en dame og ble smittet like før han møtte deg, så han tok HIV testen si 2 uker etter han ble smittet, da slår den ut på negativ....

Uansett Lykke til, kryser fingrene for at den er negativ :)

Skrevet

Mente 3 måneder ( kan også vise seg tidligere, 3 uker)

Gjest uffda
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din!

Opplevde noe av det samme for ca 3 år siden..

Jeg var gravid utenfor livmoren og siden kroppen var i stor ublanse så fikk jeg utslag på syfilis!

Fikk skikkelig skrekken da jeg leste om sykdomen på nett osv.

Men jeg hadde IKKE fått det, senere tester var negative :)

Gjest Skrekkslagen
Skrevet
Skjønner frustrasjonen din!

Opplevde noe av det samme for ca 3 år siden..

Jeg var gravid utenfor livmoren og siden kroppen var i stor ublanse så fikk jeg utslag på syfilis!

Fikk skikkelig skrekken da jeg leste om sykdomen på nett osv.

Men jeg hadde IKKE fått det, senere tester var negative :)

Takker for oppmuntrende svar. Jeg satser jo på at jeg er frisk siden svaret fra folkehelsen er negativt og de mener det er en uspesifikk reaksjon. Kjæresten min er testet ett år etter at vi ble sammen, så det burde vel slått ut på han da. Enten må han ha vært utro(noe jeg ikke tror) ellers må jeg selv ha blitt smittet innenfor de tre siste mnd, som jeg finner nesten umulig! MEN som jeg tenker, man vet jo aldri, desverre.

Håper neste test også er negativ, den er på folkehelsen nå, og jeg blir ikke menneske igjen før den kommer tilbake...

Om noen har eller hører om erfaringer med dette, setter jeg stor pris på svar, for jeg er helt "ute av kurs"...

Skrevet
Takker for oppmuntrende svar. Jeg satser jo på at jeg er frisk siden svaret fra folkehelsen er negativt og de mener det er en uspesifikk reaksjon. Kjæresten min er testet ett år etter at vi ble sammen, så det burde vel slått ut på han da. Enten må han ha vært utro(noe jeg ikke tror) ellers må jeg selv ha blitt smittet innenfor de tre siste mnd, som jeg finner nesten umulig! MEN som jeg tenker, man vet jo aldri, desverre.

Håper neste test også er negativ, den er på folkehelsen nå, og jeg blir ikke menneske igjen før den kommer tilbake...

Om noen har eller hører om erfaringer med dette, setter jeg stor pris på svar, for jeg er helt "ute av kurs"...

Skjønner deg kjempegodt! Men som andre sier har jeg hørt om både gutter og jenter som har fått positiv på den første men så negativt ( men det er sjeldent da). Når du er gravid i tillegg er det nok langt mer trolig at det kan være andre ting i kroppen som gjør at en slik test får feil utslag.. 1 år etter dere ble sammen = uaktuelt at ikke HIV hadde slått ut på han da..(da måtte han ha vært utro i alle fall)..

Ellers skal det etter hva jeg har lest svært mye til for å klare å få HIV på en annen måte, f.eks komme borti blod på et dørhåndtak etc, og f.eks stikke seg på en sprøytespiss er og svært liten sannsynlighet....Men enig i det at man vet jo aldri, å akkurat med noe som HIV, så er vel de fleste sykt ukomfortable så sant man ikke vet 100% at man ikke har det...Men håper virkelig du får raskt svar og det går bra for deg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan trøste deg med at det faktisk ikke er skjeldent at man tester positivt første gangen, for så å teste negativt. Den første testen er laget slik at den heller skal få med seg for mange enn for få, og er derfor nærmest laget for å gi noen falske positive.. Mener å ha hørt en gang at den kan gi så mye som 5% falske positive svar.

Test nummer to er mer nøyaktig, og brukes som test nr to antagelig fordi den er bedre, og derfor dyrere, enn test én. Å teste alle med test to med en gang ville vært sløsing med penger..

Det er heller ikke uvanlig at graviditet gir falsk positiv, fordi immunforsvaret jobber litt annerledes da:)

Så derfor er jeg helt sikker på at du er helt frisk =)

Gjest TAKKNEMLIG!!
Skrevet
Kan trøste deg med at det faktisk ikke er skjeldent at man tester positivt første gangen, for så å teste negativt. Den første testen er laget slik at den heller skal få med seg for mange enn for få, og er derfor nærmest laget for å gi noen falske positive.. Mener å ha hørt en gang at den kan gi så mye som 5% falske positive svar.

Test nummer to er mer nøyaktig, og brukes som test nr to antagelig fordi den er bedre, og derfor dyrere, enn test én. Å teste alle med test to med en gang ville vært sløsing med penger..

Det er heller ikke uvanlig at graviditet gir falsk positiv, fordi immunforsvaret jobber litt annerledes da:)

Så derfor er jeg helt sikker på at du er helt frisk =)

Hei!

Vil dere skal vite at jeg er utrolig utrolig takknemlig for støttende og oppmuntrende svar. Hva folk ikke vet!!!! Jeg er imponert!

Har jo forsåvidt tatt to tester da, siden den jeg tok på sykehuset ble sendt videre til FHI(den testen er vel ganske omfattende etter hva jeg har forstått) og den var jo negativ. Så jeg tror jeg bare MÅ prøve å slappe av med at kontrolltesten også viser bekreftende resultat....

Det som er synd er at man ikke får info om slike "feilkilder" før man blir testet, slik at man "forberede" seg litt mentalt.. Det ville gjort det hele litt enklere- kanskje???

Hilsen meg, igjen....

Gjest Gjest
Skrevet

Screeningtestene for HIV er gjørt svært følsomme slik at risikoen for falskt negativt resultat er minst mulig. Falskt positive HIV-tester er helt alminnelig, men pasientene pleier ikke å få beskjed om dette, da videre testing av prøven vil avsløre om prøven er sant eller falskt positiv. Ved fortsatt tvil eller positivt resultat, må det tas en kontrollprøve for avklaring og for å sikre mot prøveforbytting.

Gjest Miley
Skrevet
Se her. Der er det mange råd og linker, som du ser er det fullt mulig å utslag uten å ha hiv :)
Gjest Gjest
Skrevet

Da har jeg snakket med legen, samme svar som tidligere(og som forventet). Var grenseverdi og uspesifikk reaksjon, som var send Folkehelsen igjen for referanseprøve. Legen mente at dette er "slik jeg er", at jeg har mye antistoffer i kroppen, slik at så lenge jeg er gravid, eller at kroppen er i "gravid" modus, mp jeg regne med slike utslag på denne testen.

Den siste testen er jo tatt 3 mnd etter den første med samme verdier, så jeg antar at det ikke er noe farlig da?? Ville jo slått ut skikkelig etter 3 mnd???

eller???

Skrevet
Da har jeg snakket med legen, samme svar som tidligere(og som forventet). Var grenseverdi og uspesifikk reaksjon, som var send Folkehelsen igjen for referanseprøve. Legen mente at dette er "slik jeg er", at jeg har mye antistoffer i kroppen, slik at så lenge jeg er gravid, eller at kroppen er i "gravid" modus, mp jeg regne med slike utslag på denne testen.

Den siste testen er jo tatt 3 mnd etter den første med samme verdier, så jeg antar at det ikke er noe farlig da?? Ville jo slått ut skikkelig etter 3 mnd???

eller???

Tror nok du kan slå deg til ro med det legen sa :) Men skjønner godt at man vil være 100% sikker å sånt...Men en ting du kunne gjort, hvis du søker på startsiden på f.eks hiv smitte ved oralsex (bare for eksempelets skyld) så får du opp noen treff fra f.eks lommelegen/andre sider hvor folk har spørt eksperter forskjellige spørsmål om sex og smitte...Hadde jeg vært deg hadde jeg stilt spørsmålet til en av de ekspertene, at du skriver hva slags tester, tidspunkt etc og hører hva de sier, da er jeg ganske så sikker på at du får til svar at du kan ta det helt med ro, og når det kommer fra en som er spesialist på området så slapper du nok lettere av :)

Men huff, føler med deg as, uutrolig kvalmt å i det hele tatt få en "reaksjon" på en HIV prøve selv om en egentlig er frisk, hadde jeg fått helt panikk!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Ja, det ska jeg søren meg gjøre. Gjør det på mandag, iom at det er 3 dagers svartid cå, og det er sikkert utenom helg!

Takk igjen for gode tips!

Er heldigvis litt roligere nå enn før, men synes det er litt ubekvemt! Men som sagt tidligere, av de fleste i norge så er sannsynligheten for min del minimal.

En ting til som er "rart" med meg, er at de heller ikke finner ut om jeg har hatt toxoplasmose. Dvs det er liknenede anttistoffer i blodet, men ikke nok til at jeg kan ha hatt det....

Ja ja ja.. merkelig, jeg...

Gjest Gjest i kveld
Skrevet
Hei!

Ja, det ska jeg søren meg gjøre. Gjør det på mandag, iom at det er 3 dagers svartid cå, og det er sikkert utenom helg!

Takk igjen for gode tips!

Er heldigvis litt roligere nå enn før, men synes det er litt ubekvemt! Men som sagt tidligere, av de fleste i norge så er sannsynligheten for min del minimal.

En ting til som er "rart" med meg, er at de heller ikke finner ut om jeg har hatt toxoplasmose. Dvs det er liknenede anttistoffer i blodet, men ikke nok til at jeg kan ha hatt det....

Ja ja ja.. merkelig, jeg...

Heia!!!

Vært hos legen i dag! Fått svar fra den siste testen som nå er på "grenseverdi" i stedet for "svakt positiv". akkyrat som forventet, sier legen. HAn erklæer meg helt HIV negativ og sier det er ett problem med testene at de er alt for generelle. Venter fortsatt på svar fra FHI, men som han sier ville test nr to, tatt 3 mnd etter første test blitt helt klart positiv dersom det var snakk om hiv smitte. Jer er GLAAAD!!!!

:-) :-)

Skrevet
Heia!!!

Vært hos legen i dag! Fått svar fra den siste testen som nå er på "grenseverdi" i stedet for "svakt positiv". akkyrat som forventet, sier legen. HAn erklæer meg helt HIV negativ og sier det er ett problem med testene at de er alt for generelle. Venter fortsatt på svar fra FHI, men som han sier ville test nr to, tatt 3 mnd etter første test blitt helt klart positiv dersom det var snakk om hiv smitte. Jer er GLAAAD!!!!

:-) :-)

Så BRA, nå ble jeg glad på dine vegne :):danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...