Gå til innhold

Er vi helt urimelige

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for alle svar. Mor møtte ikke opp for å hente barnet i dag. Tror mye av grunnen er fordi vi i lenger tid har vært altfor snille, og hun er vant med at vi har gjort det meste av jobben for henne, slik at hun faktisk trodde at vi kom til å kjøre barnet i dag òg, selv om vi har sagt vi ikke kom til å gjøre det. Når realiteten synker inn hos mor, kan det jo hende hun finner ut at en busstur for å hente barnet til samvær faktisk lar seg gjøre. Det vil vi nok få svar på iløpet av de neste ukene.

Det er ikke ønskelig at samværet skal opphøre, så om mor fortsetter med å unnlate å hente barnet, må vi se om vi kan få til en annen løsning.

Til deg som lurer på om hvorfor foreldrene bor så langt ifra hverandre; Det er ikke alle foreldre som noen gang har bodd ilag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere skal stå på kravene og forvente at mor henter barnet. Dersom hun ikke gidder dette, sier det vel mer om henne enn hva det sier om dere.

Skrevet
Jeg synes rotemor har ett poeng.

Hvorfor skrive ett så langt innlegg hvis motivet er bare å få støtte på noe enkelt og lovregulert i utg.pkt.

Man må tåle kritisk vinkling

Og om det er skjult agenda eller jeg vet ikke jeg, men ser meg også lei av kvinner som påroper seg å være menns talerør

Ofte takler menn slikt mye bedre enn kvinner.

Det er barnet her det skal taes hensyn til først og fremst.

Hvis mor ikke henter å det betyr 0 samvær hva vil da skje med barnet...

Hvis rotemor har et poeng, så synes jeg det er et ganske dårlig poeng.. Når moren åpenbart mener at det gjelder andre regler for henne enn andre samværsforeldre, så hjelper ikke stort at det er lovregulert. Å diskutere slike problemstillinger på KG og andre nettforum er på ingen måte uvanlig heller, det er menneskelig å ønske å høre hva andre mener om saken! At ts vil verne om behovet til sin egen familie og ikke sette den på andre plass i forhold til mors ønsker og krav, synes jeg er det mest naturlige i verden og jeg oppfatter det på ingen måte som at hun skal være "talerør" for sin mann, hun er da også en del av denne familien og har som "oppgave" å ta vare på den; noe som kommer både stebarn og fellesbarn til gode!

Jeg er enig i at barnet skal tas hensyn til, men far og stemor skal ikke være alene om det, mor må også være med på å dra lasset. Om hun er villig til det er en annen sak, men far og stemor kan ikke heller stå til ansvar for mor i det uendelige.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis moren ikke gidder å ta buss for å være sammen med ungen sin så er jo det ganske skremmende syns jeg.

Forstår godt at dere har andre ting dere ønsker å bruke tiden deres på og syns dere gjør helt riktig i å kreve at hun står for transporten. Håper alt ordner seg for dere :)

Skrevet
Takk for alle svar. Mor møtte ikke opp for å hente barnet i dag.

Stakkars barn som sikkert hadde gledet seg masse til å se mamman sin :tristbla:

(og da mener jeg ikke på noen måte at det dere gjør er feil. Men forventninger er så sterke i den alderen og h*n ble sikkert både skuffet og usikker på mammans følelser)

Skrevet
Stakkars barn som sikkert hadde gledet seg masse til å se mamman sin :tristbla:

(og da mener jeg ikke på noen måte at det dere gjør er feil. Men forventninger er så sterke i den alderen og h*n ble sikkert både skuffet og usikker på mammans følelser)

Vi gjør det vi kan for å skåne barnet, og hadde ikke fortalt det at det kanskje skulle til mor i dag, siden sjansene for at det ikke ble noe av var veldig store. Derfor slapp barnet skuffelsen over at mor ikke kom. Men selv om barn ikke har så godt tidsbegrep, er det jo stor sjans for at det etterhvert merker at det er en stund siden sist det var hos mor.

Skrevet (endret)

Du sier hun må kjøre buss for å hente og levere. Går bussene så ofte at hun praktisktalt slipper ventetid mellom bussene? Siden hun har et spedbarn i tillegg, kan jeg skjønne at hun syns det er vanskelig å være borte veldig lenge om gangen. Og det er ikke bare-bare å ta med et spedbarn på lange busreiser, heller.

EDIT: Og det var det svart på i startinnlegget, ja. Men jeg tror nok jeg hadde vært skeptisk til å være borte fra et halvt år gammelt barn hele fredag og hele søndag annenhver helg, altså. Da hadde jeg muligens ofret det eldre barnet i en periode (av to onder osv)

Endret av Wadjet
Skrevet
Du sier hun må kjøre buss for å hente og levere. Går bussene så ofte at hun praktisktalt slipper ventetid mellom bussene? Siden hun har et spedbarn i tillegg, kan jeg skjønne at hun syns det er vanskelig å være borte veldig lenge om gangen. Og det er ikke bare-bare å ta med et spedbarn på lange busreiser, heller.

10-30 min ventetid. Nei, det er ikke bare-bare å ta med et spedbarn på lange bussreiser. Men det er en ferje på strekningen, som gjør at de ikke trenger sitte i bussen hele tiden. Kan også legge til at ifølge hennes egne opplysninger reiser hun ofte til en større by som krever 4-5 timer busstur en vei - og da har hun med spedbarnet. Så lange bussreiser med spedbarn er hun heller vant med vil jeg derfor si. Og barnet er veldig rolig og snilt av seg, og bruker å sitte fint i ro om det har noen biler, lekedyr eller bøker med seg.

Skrevet
EDIT: Og det var det svart på i startinnlegget, ja. Men jeg tror nok jeg hadde vært skeptisk til å være borte fra et halvt år gammelt barn hele fredag og hele søndag annenhver helg, altså. Da hadde jeg muligens ofret det eldre barnet i en periode (av to onder osv)

Det er ikke snakk om HELE fredag og søndag annenhver helg, men 5-6 timer.

Skrevet
Det er ikke snakk om HELE fredag og søndag annenhver helg, men 5-6 timer.

Så hvorfor sier du da i startinnlegget at dere bruker hele fredag og hele søndag annenhver helg på henting og levering?

Jeg har mange venner som har barn med person de ikke bor sammen med lenger. For de hvor avstand mellom bosteds- og samværsforelder er såpass stor, er det over halvparten som deler på reisinga, dvs. man møtes på halvveien og "bytter barn". Slik slipper samværsforelder å bruke veldig mye av veldig lite samværstid på transport. Av resterende er det hipp som happ om det er samværs- eller bostedsforelder som kjører og henter, alt etter som hvem som har andre små barn, hvem som har bil etc.

Skrevet
Så hvorfor sier du da i startinnlegget at dere bruker hele fredag og hele søndag annenhver helg på henting og levering?

Les startinnlegget en gang til.

Skrevet

Jeg har mange venner som har barn med person de ikke bor sammen med lenger. For de hvor avstand mellom bosteds- og samværsforelder er såpass stor, er det over halvparten som deler på reisinga, dvs. man møtes på halvveien og "bytter barn". Slik slipper samværsforelder å bruke veldig mye av veldig lite samværstid på transport. Av resterende er det hipp som happ om det er samværs- eller bostedsforelder som kjører og henter, alt etter som hvem som har andre små barn, hvem som har bil etc.

Ts sier i startinnlegget at de vil hente barnet på søndag, så her er det også snakk om 50/50 - i stedet for 0/100 som det har vært hittil.

Skrevet

det der tror jeg mange opplever....at når samværsbarn skal hentes eller bringes så slipper vi alt vi har i hendene (inkludert planer en allerede har med søsken)

Det er synd at mange oppfatter det slik at det ikke skal være like viktig å samarbeide om dette som om barn som bor fast i husstanden.

Det blir vanskelig å få prioritert helgen for felles-kos for HELE familien når en har en bio-forelder som har hengt seg opp i å være vanskelig.

Når en trumfer igjennom hente-tid som gjør det vanskelig å planlegge andre aktiviteter i de få timene helgen varer, går dette også utover halv-søsken som gjerne vil ha kvalitetstid med mamma, pappa og halv-søsken.

I steden må mor- eller far bruke flere timer på å hente/ bringe særkullsbarnet kun for å tilfredsstille en bitter eks!

Latterlig å bruke barna sånn!

Skrevet

Vil bare si at jeg syns det er flott at du er engasjert i stebarnet ditt - og jeg skjønner godt at du tar opp problemstillingen fremfor at det er mannen din som gjør det.. det er jo tross alt KVINNEguiden dette da.. er fullt klar over at det er flere menn som er med her, men at en dame som er en del av situasjon tar det opp som en problemstilling på vegne av familien er jo ikke et tegn på at en er overengasjert!

Blir så LEI av at folk skal bli rakket ned på som overengasjert, masete og det som verre er fordi de er steforeldre.. virker som det er en del bitre aleneforeldre der ute.... fint om dere kan huske på at vi som er steforeldre faktisk også bryr oss om barnet - og ikke bare er maktsyke mennesker som gjør alt for å gjøre livet surt for eksene...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også bostedsforelder, og mener at BEGGE foreldrene er mednsvarlig for at barnet får det samværet det ønsker og har behov for. Det er jo slik at begge foreldrene er økonomisk ansvarlig for at barnet får samvær. Derfor mener jeg at også begge foreldrene bør være ansvarlig for transporten. Å stå beinhardt på sine rettigheter skaper ikke rom for et godt samarbeid i årene som kommer, og lovverket viser bare at myndighetene har lagt til rette for et lovverk som skaper konflikter.

Jeg synes derfor at mor bør hente hos dere på fredag, og dere henter hos mor på søndag (om det er disse dagene som er aktuelle for transport). Det er sikkert en stor overgang for mor å ikke lenger ha omsorgen, og jeg tror overgangen (og konfliktene) bare blir enda større om dere vil forlange for mye av mor den første tiden etter omsorgsovertagelsen.

Kansje dette vil endre seg iløpet av noe tid, men foreløpig (de neste 2-3 årene ?) bør dere dele på transporten. Om dere bringer vil mor kansje ikke bringe tilbake, så det er viktig at den som skal ha omsorgen de dagene som kommer er den som henter.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er også bostedsforelder, og mener at BEGGE foreldrene er mednsvarlig for at barnet får det samværet det ønsker og har behov for. Det er jo slik at begge foreldrene er økonomisk ansvarlig for at barnet får samvær. Derfor mener jeg at også begge foreldrene bør være ansvarlig for transporten. Å stå beinhardt på sine rettigheter skaper ikke rom for et godt samarbeid i årene som kommer, og lovverket viser bare at myndighetene har lagt til rette for et lovverk som skaper konflikter.

Jeg synes derfor at mor bør hente hos dere på fredag, og dere henter hos mor på søndag (om det er disse dagene som er aktuelle for transport). Det er sikkert en stor overgang for mor å ikke lenger ha omsorgen, og jeg tror overgangen (og konfliktene) bare blir enda større om dere vil forlange for mye av mor den første tiden etter omsorgsovertagelsen.

Kansje dette vil endre seg iløpet av noe tid, men foreløpig (de neste 2-3 årene ?) bør dere dele på transporten. Om dere bringer vil mor kansje ikke bringe tilbake, så det er viktig at den som skal ha omsorgen de dagene som kommer er den som henter.

Og det er vel akkurat det trådstarter har skrevet i hovedinnlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...