Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #1 Skrevet 4. juni 2009 Min mann tok på nyåret over den daglige omsorgen av sitt barn, etter å ha vunnet klart både i tingretten og lagmannsretten. Barnets mor bor over to timers kjøring unna - mens far var samværsforelder, brukte vi 5-6 timer fredag og søndag annenhver helg på å hente og bringe barnet til samvær. Mor bidro ikke på noen måte, verken økonomisk eller annet. Etter at vi tok over den daglige omsorgen, fortsatte vi med dette, fordi vi da var sikret at barnet fikk se sin mor, og på denne måten fikk en mest mulig skånsom overgang. Nå har det seg slik at dette ikke er noe vi ønsker å fortsette med. Av årsaker jeg ikke skal gå inn på her, er det uaktuelt at jeg kjører barnet alene. Far selv, jobber skift, og har i utgangspunktet fri toppen to helger i måneden. Enten må vi bruke fredag og søndag i frihelgene hans til å kjøre barnet, noe som betyr at vi ikke har en eneste helg diponibelt til å kunne reise bort eller finne på noe særlig spesielt hjemme. Alternativet er at hele fredag og søndag i jobbhelgene hans går bort til jobb og kjøring, og han blir veldig utslitt. Vi har i tillegg nylig kjøpt hus, og skulle gjerne hatt mer tid til å jobbe med det. Vi venter også vårt første felles barn snart, og far vil gjerne kunne bruke fritiden på dette barnet også. Barnets mor har vært arbeidsledig de siste syv seks årene - minst. Så vi vil tro hun har mer enn nok av tid til å hente barnet selv. Hun har riktignok et barn til, som er rundt et halvt år, men vi ser ikke helt at det skal være noe problem, da dette barnet fint kan vere med på turen. Hun kan jo eventuelt få besteforeldrene til å passe det (noe sosialt nettverk har hun ikke). (Det hører til historien at barnet selv ikke gir uttrykk for å ha det noe bra hos mor. Det sier hun er sint hele tiden, og kaller henne for et monster.) Vi varslet derfor for en måneds tid siden om at vi fra juni av, ikke kom til å kjøre barnet til samvær - det er noe hun må ordne selv. Vi sjekket bussrutene, og der går busser som passer så bra at hun ikke får mer enn toppen en halvtime ventetid der hun henter barnet. Dette var noe vi også opplyste henne om. I tillegg sa vi at vi ville bidra økonomisk, slik at hun skulle slippe å stå for alle utgiftene rundt henting/bringing til samvær selv. Mor sier at barnet MÅ leverest hos henne i morgen klokken 17. At det er farens plikt å levere barnet, fordi dette er noe han "alltid" har gjort. (Noe som stemmer, men det var fordi han da var samværsforelder, og dette var eneste muligheten for å få se barnet. Rollene er nå byttet.) Hun har tydeligvis ikke planer om å hente barnet her. Vi har gitt klar beskjed om at far står klar på bussholdeplassen til angitt tid, og om hun ikke kommer, er det hun selv som velger å bryte denne samværshelgen. Er vi helt på jordet eller?? Det er jo virkelig samværsforelder sitt ansvar å sørge for at barnet kommer til og fra samvær. Vi bidrar jo økonomisk. (Og vi vet jo at om hun henter barnet, må vi selv kjøre og hente det igjen søndag - noe vi kommer til å gjøre uten å blunke.) Noen synspunkt??
Rotemor Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 En av tankene jeg får er at mor kanskje har det vanskelig nok med å måtte gi fra seg daglig omsorg om ikke dere (og SPESIELT du som stemor) skal gjøre ting vanskeligere...
Gjest ts Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 Jeg ser ikke akkurat hvordan jeg gjør det vanskeligere. Ja, det er jeg som skriver dette, men det er mannen min sine tanker og følelser. Jeg står ikke bak han og tvinger han til dette. Tvert imot er det jeg som har fått han til å holde frem med kjøringen etter omsorgsovertakelsen. Så ikke la dette bli et angrep på stemor!! Og tro ikke at det har vært lett for oss å gjennomføre denne kjøringen i flere år. Men vi har holdt ut fordi det har vært til det beste for barnet. Det er det ikke lenger.
Gjest MåneSkygge Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 (endret) I følge loven er det vel samværsforeldre som har ansvaret for henting og bringing. utgiftene skal deles. Jeg er ganske sikker på det men om jeg tar feil så rett gjerne på meg Edit: så nå at du viste det fra før Endret 4. juni 2009 av MåneSkygge
Rotemor Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Jeg skrev at det var en av tankene jeg fikk. det er du som fronter behovene for dere. Det lukter av overengasjement på mannens vegne. Hele ditt andre avsnitt handler om deg, dine helger, ditt hus og ditt nye barn under dekket av stakkars mannen min. Du la det ut her, så da ønsket du vel også en kritisk respons.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Hos oss er far samværsforelder og kjøyrer og henter barna til samvær når det ikkje passer at dei kjem med skulebussen fra skulen. Dette har han gjordt sidan han flytta fra sin eks. Han har også kosta det heile sjølv.
Gjest ts Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 I følge loven er det vel samværsforeldre som har ansvaret for henting og bringing. utgiftene skal deles. Jeg er ganske sikker på det men om jeg tar feil så rett gjerne på meg Edit: så nå at du viste det fra før Takk for svar uansett Var slik jeg trodde det var ja, så da tok jeg nok ikke helt feil her. Hos oss er far samværsforelder og kjøyrer og henter barna til samvær når det ikkje passer at dei kjem med skulebussen fra skulen. Dette har han gjordt sidan han flytta fra sin eks. Han har også kosta det heile sjølv. Det er den ordningen vi har hatt òg. Og siden rollene her nå er byttet, er det den ordningen vi ser for oss skal fortsette òg. Men da er hun samværsforelder, og vi vil bidra økonomisk.
Gjest Complex Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 Vet ikke hvor gammelt barnet er, men kan ikke han ta bussen alene? Er det en mulighet eller er han for ung?
Gjest ts Skrevet 4. juni 2009 #10 Skrevet 4. juni 2009 Vet ikke hvor gammelt barnet er, men kan ikke han ta bussen alene? Er det en mulighet eller er han for ung? For ung. Barnehagealder.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 Jeg synes det er rett og rimelig at moren nå tar over å hente og bringe barnet. Om hun velger å ikke dukke opp på bussen i morgen er det hennes valg ene og alene. Det står ikke noe sted i lovverket at en slik sedvane skal gjelde for resten av livet. Og hun kan ikke kreve at far kjører barnet. Så iogmed at rollene nå er byttet, er det hennes tur til å stå for kjøringen.
Vibi Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 En av tankene jeg får er at mor kanskje har det vanskelig nok med å måtte gi fra seg daglig omsorg om ikke dere (og SPESIELT du som stemor) skal gjøre ting vanskeligere... Nå er det sannsynligvis en ganske god grunn til at moren har mistet omsorgen her også da, hvis far har vunnet klart i både lagmanns- og tingretten. Som du sikkert vet skal det ganske mye til å fjerne barnet fra mor. Det er da virkelig ikke far og stemors jobb å sørge for at barnemoren skal ha det enklere heller. De skal sørge for at barnet har det bra, og det virker det som om de gjør i høyeste grad. Aldri i verden om jeg hadde brukt frihelgen min på å kjøre et barn til moren sin som like enkelt kan ta bussen samme strekning. Et sted får grensen gå. All ære til dere som har holdt på med det en stund allerede! Stå på kravene nå!! syns dere gjør helt rett.
Gjest ? Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Hvis det er en god grunn til at mor tapte i retten, hva legger man til grunn for å tilsi at hun skal klare å gjennomføre henting og bringing hvis hun ikke klarer det daglige samværet?
Vibi Skrevet 5. juni 2009 #14 Skrevet 5. juni 2009 Hvis det er en god grunn til at mor tapte i retten, hva legger man til grunn for å tilsi at hun skal klare å gjennomføre henting og bringing hvis hun ikke klarer det daglige samværet? Hvis hun ikke klarer å sitte på bussen i noen timer burde hun kanskje ikke være alene med barnet i det hele tatt.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2009 #15 Skrevet 5. juni 2009 Hvordan kan det ha seg at foreldrene til dette barnet bor så langt fra hverandre? Er det mor som har flyttet vekk fra far? Jeg er forøvrig helt enig med trådstarter at det nå er mors oppgave å få brakt barnet til og fra samvær. Men det kommer aldri til å skje dersom dere gir etter og bringer barnet nå. Så hvor surt det enn er så må dere statuere et eksempel slik at mor forstår at det er hennes oppgave å besørge barnets transport nå.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #16 Skrevet 5. juni 2009 En av tankene jeg får er at mor kanskje har det vanskelig nok med å måtte gi fra seg daglig omsorg om ikke dere (og SPESIELT du som stemor) skal gjøre ting vanskeligere... Frekkas! Denne biomora har jo tid i massevis, og når hun i tillegg får sponsa turen...
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #17 Skrevet 5. juni 2009 Jeg skrev at det var en av tankene jeg fikk. det er du som fronter behovene for dere. Det lukter av overengasjement på mannens vegne. Hele ditt andre avsnitt handler om deg, dine helger, ditt hus og ditt nye barn under dekket av stakkars mannen min. Du la det ut her, så da ønsket du vel også en kritisk respons. Det viktigste her er at stemor og barnefar fungerer bra i foreldrerollen for dette barnet. Da må biomor tilpasse seg. Helt utrolig at rotemor får dette til å handle om at stemor er egoistisk. Stemor har mange hensyn å ta, og hun viser ansvar for familien, inkludert ansvar for stebarnet. Hennes vurdering er helt fornuftig og riktig, slik hun har framstilt den her. Tror at du - rotemor - har din egen agenda, med misnøye i ditt eget liv. Men her handler det ikke om deg:)
Gjest Gjest_haha_* Skrevet 5. juni 2009 #18 Skrevet 5. juni 2009 Jeg skrev at det var en av tankene jeg fikk. det er du som fronter behovene for dere. Det lukter av overengasjement på mannens vegne. Hele ditt andre avsnitt handler om deg, dine helger, ditt hus og ditt nye barn under dekket av stakkars mannen min. Du la det ut her, så da ønsket du vel også en kritisk respons. Dette er noe av det dummeste jeg har sett, hva annet mener du det skal handle om?! Klart TS og mannen setter behovet til sin egen familie -inkludert ste/barnet- foran mors krav! Hvem ville du selv satt først? Din egen familie, eller mannens eks som har samvær?
Gjest Gjest_haha_* Skrevet 5. juni 2009 #19 Skrevet 5. juni 2009 Det viktigste her er at stemor og barnefar fungerer bra i foreldrerollen for dette barnet. Da må biomor tilpasse seg. Helt utrolig at rotemor får dette til å handle om at stemor er egoistisk. Stemor har mange hensyn å ta, og hun viser ansvar for familien, inkludert ansvar for stebarnet. Hennes vurdering er helt fornuftig og riktig, slik hun har framstilt den her. Tror at du - rotemor - har din egen agenda, med misnøye i ditt eget liv. Men her handler det ikke om deg:) Enig
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juni 2009 #20 Skrevet 5. juni 2009 Jeg synes rotemor har ett poeng. Hvorfor skrive ett så langt innlegg hvis motivet er bare å få støtte på noe enkelt og lovregulert i utg.pkt. Man må tåle kritisk vinkling Og om det er skjult agenda eller jeg vet ikke jeg, men ser meg også lei av kvinner som påroper seg å være menns talerør Ofte takler menn slikt mye bedre enn kvinner. Det er barnet her det skal taes hensyn til først og fremst. Hvis mor ikke henter å det betyr 0 samvær hva vil da skje med barnet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå