Gå til innhold

Problemer ved p-pille bruk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 19 år som har opplevd problemer ved p-pille bruk. Har snakket med lege om dette, men vil gjerne høre andres meninger, og høre om noen kanskje har opplevd det samme? kanskje noen kan komme med noen gode tips eller råd?

I 2 år gikk jeg fast på p-pillen trionetta, merket ingen spesielle bivirkninger, men så gikk da denne ut og jeg prøvde ut mini pillen cerazett, som vist nok skulle gi færre blødninger. Funket helt motsatt på meg, så jeg rådførte meg med lege og ble annbefalt Loette.

Det var da problemene begynte, jeg var tolmodig og brukte denne p-pillen i håp om at kroppen skulle vende seg til den i 1,5 år.

Jeg opplevde konstant "spot" blødninger og uregelmessig mens i utrolig små mengder. Etterhvert fikk jeg nupper og mindre kviser som jeg aldri hadde hatt før på rygg, bryst, og i annsiktet. talgkjertlene ble rett å slett overaktive. Men holdte endel tilbake ved riktige rense produkter.

Etter en lengre periode på Loette opplevde jeg også flere "mørke" dager, jeg følte selvtilitten min forsvant, hadde små deprisjoner, og fikk litt angst. Men tenkte at det kun var bare noe galt med meg selv, så jeg fortsatte på Loette.

Men den mest skremmende bivirkningen jeg opplevde var at jeg fikk små "anfall" i en periode der hjertet hamret urytmisk i full "galopp", selv om jeg var helt rolig, og jeg hadde mye smerter i brystet og ubehag i venstre arm.

Undersøkte dette med lege, men de fann ingen feil, bortsett fra at når anfallene inntraff økte blod trykke mitt drastisk. Dette var veldig skremmende, og det må nevnes at jeg er en veldig vell trent, frist og sunn jente. Så det hele virket helt ulogisk, og jeg følte fast legen min ikke tok dette på alvor.

Til slutt endte det hele i en periode på 15 dager med små blødninger, og jeg kastet p-pillene i søppla, for å se om de hadde skyld i noe.

Nå går jeg ikke på noen p-pille, mensen er helt normal igjen, de høye blodtrykks anfallene er borte, har fått bekreftet fra lege at blodtrykket har gått tilbake til normal tilstand, og at jeg er helt frisk, så ingenting annet kunne skylde bivirkningene enn p-pillene. Og humøre mitt er helt på topp! Jeg føler meg som en ny å lykkelig person!

Akkuart nå trenger jeg ikke fast prevansjon, men jeg vil nok trenge det engang i fremtiden. Fast legen min ville anbefale meg p-sprøyten. Men har undersøkt litt om den, og det skal vist være mange bivirkninger. Så jeg tror ikke helt på den. Er skikkelig redd for å prøve nye former for prevansjon etter det jeg opplevde. Jeg tålte tydligvis ikke Loette. Vil aldri gå gjennom noe sånt igjen, selv om det frister å prøde diane mot nuppene å de små kvisene, men det tørr jeg ikke.

Er det noen her som har noen gode tips, eller forslag, eller erfaringer med dette? Vet jeg kanskje er et av de skjeldnere tilfeller av ekstreme bivirkninger, men det må da være flere i verden som har opplevd lignende : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...