Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan gravide spise servelat og kalverullade? Jeg er litt forvirret på hva som er greit.. Spekemat, altså fårepølse og salami osv går ikke, men kokt skinke funker, altså mat som er varmebehandlet. Jeg vet ikke om servelat og kalverullade er varmebehandlet.. men er veldig lei av syltetøy....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Servelat og kalverullade går fint. Det er varmebehandlet pålegg det også. Laget av farse. :)

Jeg vil ellers anbefale deg å se på matportalens sider for gravide. Der er matrådene greit forklart.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.. jeg har lest der.. men blir alltid litt usikker likevel.. Nå skal jeg ut og kjøpe kjøttpålegg.. vet det ikke er heeelt anbefalt med vakuumpakket pålegg.. men det må da kunne gå an å spise noe... blir litt lei av pålegg for tiden. :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke hatt noen kvaler med å spise pålegg som man får kjøpt på butikken. De færreste pålegg er vakuumpakket også. Skinke, svinestek, løkrullade osv. er jo bare pakket i plastemballasje. De er ikke vakuumert slik som de begrene med renskåretkjøtt fra gilde f.eks.

Dette er det eneste matportalen sier om bearbeidet kjøttpålegg:

"Bearbeidede kjøttprodukter

Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen."

Kilde: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Så i bunn og grunn har man ikke så voldsomt med begrensinger når man er gravid. :)

Jeg spiser vanlig pålegg akkurat som før selv. Bekymrer meg ikke i det hele tatt for det.

Endret av Saeria
Gjest sanna84
Skrevet

tror det er viktig å ikke bli helt manisk på alt man kan og ikke kan gjøre som gravid... før i tiden tenkte de jo ikke sånn og fødte friske barn da og.. Greit å være forsiktig med at ting er ordentlig renset og stekt, men når det gjelder pålegg så vil jeg tro det meste er trygt så lenge man ser på holdbarhetsdatoen. Personlig gidder jeg hvertfall ikke uroe meg så mye!

Gjest Gjest
Skrevet

legen min sa jeg egentlig kunne spise det meste, bare holde meg unna rå fisk og blå muggost.. kunne fin tspise spekemat....

Skrevet

Tror også på å spise som vanlig, og kun kutte ut røkt laks som ikke er helt fersk og oster som ikke er pasturiserte. Kan ikke bli helt manisk heller. Er forsiktigere enn før med ferskpålegg dersom det nærmer seg holdbarhetsdato.

Skrevet

Ang. det med spekemat...moren min - og sikkert en million andre gravide damer, spiste spekemat i begge sine svangerskap. Ingen som sa noe om det var så skummelt den gang. Og vi kom da ut uten skader, både søstra mi og jeg...

Er det virkelig så farlig som "de" skal ha det til??

Har såååå lyst på spekemat og skjønner du... :sjenert:

Skrevet

Toxo dør ved frysing, men ikke listeria. Listeria trives ikke i spekemat, da den er for salt. Altså; Spekemat er helt greit så lenge man fryser det i et par døgn først :jepp:

Skrevet
Ang. det med spekemat...moren min - og sikkert en million andre gravide damer, spiste spekemat i begge sine svangerskap. Ingen som sa noe om det var så skummelt den gang. Og vi kom da ut uten skader, både søstra mi og jeg...

Er det virkelig så farlig som "de" skal ha det til??

Har såååå lyst på spekemat og skjønner du... :sjenert:

I Norge går det stort sett bra...Mye tester og slikt av matvarer, MEN jeg har valgt å droppe det, siden man sier at det ikke er helt trygt... men ellers er det ikke mye jeg har kutta ut i kosten akkurat... Men gleder meg til å sette tenna i masse spekemat når babyen er ute :D

Skrevet
Toxo dør ved frysing, men ikke listeria. Listeria trives ikke i spekemat, da den er for salt. Altså; Spekemat er helt greit så lenge man fryser det i et par døgn først :jepp:

Tanta mi er jordmor og fortalte meg at du er tryggere om du fryser den, men at hjemmefrysere vi har ikke holder kald nok tempratur, og at man derfor ikke kan være helt trygg.. så da står jeg heller over!

Skrevet

Kan man spise som normalt mens man ammer forresten? Jeg vet jo at det er noen ting som babyen reagerer på, men jeg tenkte på det med bakterier... Hvis jeg feks blir smittet med Listeria eller toxoplasmose, vil det gå over til babyen via morsmelk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...