Gå til innhold

Soppinfeksjon i skjede

Fremhevede innlegg

Gjest poppi
Skrevet

I forbindelse med uttak av celleprøve jf livmorhalskreft screeningen ble det påvist sopp i skjeden :hakeslepp:

Jeg har ikke fått påvist sopp tidligere og vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Legen nevnte et remedie som fås på apotek men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke krem eller stikkpiller.....vil vel tro det er det siste som er mest aktuelt siden soppen ble påvist fra en celleprøve. Har dere noen erfaringer og tips å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest poppi
Skrevet

Jeg er heller ikke plaget med kløe så syns det er noe underlig at jeg har fått påvist sopp......trodde det ga en forferdelig kløe......??

Skrevet

Heia,var ett veldig sjokka trynet du hadde lagt til.Har du ikke sopp så er du ikke kvinne ;-)) Nei,merklig du ikke klør det er ganske ufattlig men siden du ikke fikk resept er det en vanlig soppinfeksjon så da kjøper du Canesten stikkpiller,kan kjøpe den pakka med kun 1 i så slepper du gjøre det hver kveld i 6 dager.Krem ville jeg tro du nesten ikke trenger for det sitter vel langt inni men greit å ha uansett..Du stapper den bare inn før du legger deg og den løser seg opp iløpet av natta/dagen etterpå.Så skal du jo helst smøre i 10-14 dager.Så er du nok kvitt det forhåpentligvis.Lykke til er noe dritt ;-))

Skrevet (endret)

Soppen hører naturlig til i underlivet, og har du ingen plager er det heller ingen grunn til å behandle det. Det vi kaller "infeksjon" er strengt tatt ikke det, men en ubalanse i normalfloraen der soppen tar over og gir svie/kløe samt endret utflod.

Om du skulle oppleve symptomer er det bare å kjøpe Canesten eller lignende på apoteket (det ligger som oftest godt synlig i hyllene, du slipper å spørre etter det).

Endret av Miel
Skrevet

Du kan bruke canesten eller pevaryl mot soppen. Dersom du ikke har kløe, dropper du kremen og tar kun stikkpille. Etter kuren kan du ta en runde med vivag eller lactal. Det er melkesyrebakterier som hjelper til å nøytralisere surhetsgraden i underlivet.

Sopp er noe alle har nesten, men noen er så heldige som deg og ikke merke noe til det. ;)

Skrevet (endret)

Jeg har til tider vært ganske plaget med hyppige soppinfeksjoner, og liker ikke å bruke stikkpillene. Synes de er ganske ekle.

Det er bare å be legen om resept på Diflucan. Det er en enkelt pille som du svelger, og soppen er borte på noen dager.

I tillegg er den mye billigere, ca halve prisen av Canesten.

Endret av HD_berta
Gjest Emera
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor legen anbefalte behandling av sopp uten symptomer. Har hatt samme inntrykk som Miel, at sopp kun skal behandles når man har plager av den.

Skrevet
Jeg lurer også på hvorfor legen anbefalte behandling av sopp uten symptomer. Har hatt samme inntrykk som Miel, at sopp kun skal behandles når man har plager av den.

Det er ikke "inntrykk" engang, det er kalde, harde fakta. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...