Gå til innhold

Smertemestrings kurs (Sunnaas)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk tilbud om et 6 ukers kurs med smertemestring på sunnaas.

Noen som har vært på noe slikt og kan fortelle litt om det ?

6 uker er lenge borte fra familien. Har hørt at det ligner eller er det samme som opplegget en har hos psykomotorisk fysioterapi. Med opplæring av div avslappingsøvelser og utstrekkingøvelser (også til hjemmebruk) + massarsje.

Er dette kurset noe av det samme ?

Har gått til psykomotorisk fysioterapi en god stund og har hatt god virkning av dette. Skadene og plagene jeg har fått diagnose på har jeg fått bekreftelse på gir og vil gi store smerter også fremmover. Med langvarig trening. Ingen smertestillende tabletter som er utprøvd har virket (eller så har jeg vært alergisk) Kan kun bruke vanlig paracet, men det er minimal virkning.

Kun akupungtur har hatt en vis virkning på smertene så jeg skal fortsette med det.

Er veldig innteressert i å høre fra andre som har gått på et slikt kurs, hva opplegget går ut på og hvilke langtids virkning det har.

Håper noen kan dele sine erfaringer med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på smerteskole hos riksen i oslo. var kun to dagers kurs. hadde ingen utbytte av det :( mer hjelp til selvhjelp og forstå din smerte type opplegg. så hvis det kommer svar her om sunnaas, så henger jeg meg på tråden :)

Skrevet

Hva gikk det kurset ut på i oslo ?

Er opptatt av at om en først skal bruke 6 uker på et slikt kurs bør det ha god virkning også.

Har tidvis store smerter i knærne og gulvene der borte var helt pyton. Måtte gå med krykker å sitte i rullestol,, bare etter 1 dag, ikke særlig hyggelig akkurat å få værre smerter. (Går uten krykker hjemme)

Men har det stor virkning og en lærer mye på kurset er det kanskje værd det. Er derfor jeg er innteressert i å hvite litt mer om dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Fikk tilbud om et 6 ukers kurs med smertemestring på sunnaas.

Noen som har vært på noe slikt og kan fortelle litt om det ?

6 uker er lenge borte fra familien. Har hørt at det ligner eller er det samme som opplegget en har hos psykomotorisk fysioterapi. Med opplæring av div avslappingsøvelser og utstrekkingøvelser (også til hjemmebruk) + massarsje.

Er dette kurset noe av det samme ?

Har gått til psykomotorisk fysioterapi en god stund og har hatt god virkning av dette. Skadene og plagene jeg har fått diagnose på har jeg fått bekreftelse på gir og vil gi store smerter også fremmover. Med langvarig trening. Ingen smertestillende tabletter som er utprøvd har virket (eller så har jeg vært alergisk) Kan kun bruke vanlig paracet, men det er minimal virkning.

Kun akupungtur har hatt en vis virkning på smertene så jeg skal fortsette med det.

Er veldig innteressert i å høre fra andre som har gått på et slikt kurs, hva opplegget går ut på og hvilke langtids virkning det har.

Håper noen kan dele sine erfaringer med dette.

Mindfulness based stress reduction er et kurs basert på meditasjon og enkle yoga som har dokumentert smertereduserende effekt på mellom 40 og 50 % i snitt over en periode på et part tre måneder. Da er det en kursdag i uken og så praktiserer man iddelt sett litt hjemme 6 dager i uken, men det er det absolutt ikke alle som gjør, men alikevel er resultatene for disse andre ganske gode. OVer 10 000 mennekser har tatt disse kursene så dokumentasjonen er svært god. Det er også primært de som har prøvd alt annet som tar dem så at de alikevel får så god effekt sier mye. I snitt har deltakerne fått behandling i helsevesenet i 8 år før de kommer på kursene.

Shinzen young har skrevet en fryktelig god bok om meditasjon og smertereduksjon som du finner på hans side om du googler navnet hans.

Qigong først og fremst men også yoga kan ha stor smertelindrene effekt. Også pilates er veldig bra, kanskje spesielt i begynnelsen, men det avhenger av hvor problemet ligger selvfølgelig.

Eva Wang er en av Kinas aller fremste eksperter på medisinsk qigong og har hjulpet ufattelig mange mennesker med enkle kjappe qigong øvelser. Hun er omtrent som snåsamannen bare at hun gir folk pusteøvelser og bevegelser fra qigong for helbredelse i tillegg og gir urtemedisin. Hun kommer til norge nå i helgen tror jeg og vil komme flere ganger i tiden fremover. Hun bor vanligvis i nederland. Hun er så flink at det faktisk er verdt å dra dit og få en privattime så du kan lære noe du kan gjøre hjemme hvis hun ikke er i norge med det første.

Begynn å stimulere de samme punktene akkupunktøren stimulerer med dine egne fingre. Søk på akkupressur på nettet.

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som har vert på noe slikt ?

Er nyskjerrig på om det er noe å prøve.

Skrevet
Hva gikk det kurset ut på i oslo ?

Vi satt en gjeng i en ring og snakket om hvordan smertene påvirker oss. Hvordan forklare en smerte osv. Ca ti stykker med store smerter i vonde stoler. Lege, psykolog +++ som skulle "hjelpe" oss. De jeg pratet med som var på kurset syntes ikke det hjalp. Men ring smerteklinikken ved riskhospitalet og hør :) Kanskje andre kan ha hjelp av det. For min del var det bortkastet å reise inn til oslo for to dager.

Skrevet
Vi satt en gjeng i en ring og snakket om hvordan smertene påvirker oss. Hvordan forklare en smerte osv. Ca ti stykker med store smerter i vonde stoler. Lege, psykolog +++ som skulle "hjelpe" oss. De jeg pratet med som var på kurset syntes ikke det hjalp. Men ring smerteklinikken ved riskhospitalet og hør :) Kanskje andre kan ha hjelp av det. For min del var det bortkastet å reise inn til oslo for to dager.

Huff... det hørtes ikke ut som noe for meg i allefall. Det hørtes mer ut som å fokusere PÅ smerten en å fokusere på å få MINDRE smerte spør du meg.

Å sitte å prate om hvor mye smerte en har histen og pisten og forklare det inngående og høre alle andre gjøre det samme,, gjør i allefall meg sykere.

Til værdags bruker jeg de mer tid på å fokusere på og kjenne på at smerten er litt mindre i dag... det går litt bedre... jeg klarte litt mer.. fungerte litt bedre. Selv om jeg gjorde noe som provoserte til litt mer smerte gikk det bra en gang, kanskje ta i litt mer neste gang.

Å sitte å kjenne etter alle vondtene og forklare det i minste detalje.. huff.. får nesten mer vondt bare på tanken.

Hos psykomotorisk fysioterapauten jeg går til er det mye fokus på å minimalisere smerten. Gjøre strekkøvelser som reduserer spenninger andre steder i kroppen en gjerne får ettervært når en går rundt med konstante smerter. Slik at det blir mindre smerter og ikke mer. Fokusere på positive ting, fremgang og holde motet oppe for at ting går litt bedre. Glede seg mer over ting en har klart og tenke mer positivt på fremtiden tross i at en kanskje i perioder har smerter.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette lurer jeg og på. Er det ingen som har vert på noe slikt ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...