Gå til innhold

Hvem bruker sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hønemor_*
Skrevet

Jeg bruker selv alltid sykkelhjelm. Jeg har opplevd hvor mye skade et lite fall kan gjøre på et hjelmløst hode i nær familie. Jeg har ingen barn selv, men registrerer at så godt som alle småbarn jeg ser på sykkel har hjelm. Men ungdom med sykkelhjelm ser jeg ikke så ofte. Er det sånn at det er helt "umulig" å få sykkelhjelm på ungdommen? Tenker man at det er forskjell på "bare" en liten tur i nærområdet og en langtur på landeveien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår 13åring bruker hjelm, og får ikke lov til å sykkle uten hjelmen på. Ser mange samme alder som er flinke til å bruke hjelm i området. Men det e jo også i den alderen det begynner å bli barns som nekter å bruke hjelm.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker selv alltid sykkelhjelm. Jeg har opplevd hvor mye skade et lite fall kan gjøre på et hjelmløst hode i nær familie. Jeg har ingen barn selv, men registrerer at så godt som alle småbarn jeg ser på sykkel har hjelm. Men ungdom med sykkelhjelm ser jeg ikke så ofte. Er det sånn at det er helt "umulig" å få sykkelhjelm på ungdommen? Tenker man at det er forskjell på "bare" en liten tur i nærområdet og en langtur på landeveien?

Alle MÅ bruke sykkelhjelm! jeg jobber i akuttmottak og ser det nesten hver dag denne tiden året. Tenk hvis du tryner i litt fart og skallen din treffer en stor sten..... Det skal relativt liten fart til for relativt stor og alvorlig skade! Så skjerpings alle syklere! Drit i forfengeligheten! BRUK HJELM!

hilsen sykepleier!

Skrevet
Vår 13åring bruker hjelm, og får ikke lov til å sykkle uten hjelmen på. Ser mange samme alder som er flinke til å bruke hjelm i området. Men det e jo også i den alderen det begynner å bli barns som nekter å bruke hjelm.

Er det rart barna nekter å bruke hjelm? De vil jo være store, og ser de voksne som lar være å bruke den.

Jeg bruker sågodt som alltid. Noen korte turer skifter jeg ikke fra skallehjelm til sykkelhjelm, men da er jeg et dårlig forbilde for miniatyrtrafikantene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm. Uansett lengde på turen. Det bør absolutt alle gjøre. Voksne som ikke bruker hjelm skulle hatt juling, de sender så veldig feile signaler. Heldigvis er det blitt påbudt å bruke hjelm i de store sykkelrittene de viser på TV.

Jeg ser også mange barn og ungdommer som ikke bruker hjelm. Det er ikke "tøfft". Men noe som er gledelig er at det er blitt mer fokus på å gjøre hjelmer tøffe, og derfor mer populære hos ungdommen. Hvis problemet er at det "ser lizzom så teit ut ass", så må man lage noen hjelmer som faktisk ser tøffe ut.

Skrevet (endret)
Alle MÅ bruke sykkelhjelm! jeg jobber i akuttmottak og ser det nesten hver dag denne tiden året. Tenk hvis du tryner i litt fart og skallen din treffer en stor sten..... Det skal relativt liten fart til for relativt stor og alvorlig skade! [...]

Hallo? Det skal ikke rare farta til før blank asfalt barberer hodet inn til beinet.

DET er jo et heidundrende paradoks, at folk lar være å bruke hjelm, fordi forfengelighet narrer dem til å tro at folk de passerer oppfatter dem som annet enn en forbiwhoshende skygge. Anonyme sekunder! Glemt etter omtrent like mange.

Men, hvor sexy tror de at de blir med klissent blod nedover hele seg, og skalpen som et åpent dolokk? DET inntrykket vil garantert bli lagt merke til!

Endret av Kamikatze
Skrevet

Vi bruker hjelm. Både voksne og barn. I går så jeg ei dame (30-40 år) komme syklende, med hjelmen dinglende på styret... :/ *lurt*...

Gjest Gjest
Skrevet
Hallo? Det skal ikke rare farta til før blank asfalt barberer hodet inn til beinet.

DET er jo et heidundrende paradoks, at folk lar være å bruke hjelm, fordi forfengelighet narrer dem til å tro at folk de passerer oppfatter dem som annet enn en forbiwhoshende skygge. Anonyme sekunder! Glemt etter omtrent like mange.

Men, hvor sexy tror de at de blir med klissent blod nedover hele seg, og skalpen som et åpent dolokk? DET inntrykket vil garantert bli lagt merke til!

For å si det sånn...jeg vet ett og annet om å sitt og pelle grus ut av ansiktet, ben, armer you namet.... SKERP DERER FOLKENS! dET ER SØREN MEG ALTÅR DÅRLG!

Skrevet

Vi er bare voksne, da, men vi bruker hjelm. Til og med mora mi har begynt å bruke hjelm i godt voksen alder.

Da jeg var tenåring var hjelmen på til vi var ute av synsvidden til foreldrene. Da havnet den enten i sekken eller på styret. Hjelm var bare så ut, nemlig .

Skrevet

Det har kommet langt fler hjelmer på markedet som er tøffe og som retter seg mot ungdom, tidligere så ikke hjelmene ut.

http://www.tryggtrafikk.no/sykkelhjelm/

Tror også mange idrettsfolk har bidratt til å "ufarliggjøre" hjelm og har vært med på å gjøre det kult. Kari Traa har kommet med feminine hjelmer, mens blandt gutta er det brettkjørere som har egne merker de bruker og gutta synes det kan være stas å ha "heltens" hjelm.

Skrevet

Bruker sykkelhjelm like selvfølgelig som bilbelte i bil.. Også på korte turer! Har hatt et stygt sykkeluhell i år, like i nærheta av der jeg bor, og endte opp med noen skrubbsår og blåmerker.. Får heldigvis tilbake både briller og ny hjelm på reiseforsikringa!!

Så svaret på spørsmålet er "De smarte!" mener jeg!!! ;)

Skrevet

Selv bruker jeg sykkelhjelm og ser at mange andre voksne bruker det. Ungdommen min(17 år) bruker ikke hjelm, men sykler svært svært sjelden.

Om h*n hadde brukt sykkelen mye/ daglig , tror jeg at jeg skulle jobbet hardere for å få h*n til å bruke hjelm, eks brukt mye penger på den rette hjelmen ,osv..

Ungdom er som ungdom alltid har vært, de vil skille seg ut fra både barn og foreldregenerasjonen, derfor tror jeg man ser få ungdommer med hjelm.De vil jo ikke identifiseres med hverken barn eller foreldre. Dessverre....

Skrevet

Jeg bruker ikke hjelm. Men så sykler jeg ikke særlig mye heller, og når jeg gjør det så er det i "gangfart" fram og tilbake til nærbutikken. Synes rett og slett at styret med å finne fram hjelm og å ta vare på den mens jeg gjør ærendene mine er verre enn risikoen jeg utsetter meg for ved å sykle som jeg gjør. Min hastighet er langt unna å kunne gi meg skader med "klissent blod og skalpen som et dolokk", er ikke i nærheten engang.

Og hva slags signaler jeg sender? Helt ærlig, så er ikke jeg ansvarlig for å sende signaler til noen som helst jeg... i hvertfall ikke så lenge jeg ikke har syklende barn selv.

Men hvis det blir aktuellt med sykkelturen for turens skyld, på sykkelveier der det er plass til litt høyere fart, ja da kjøper jeg hjelm. Det blir noe annet.

Skrevet

Jeg skylder trolig livet mitt til en sykkelhjelm, jeg! Var det første jeg fikk beskjed om da jeg våknet i ambulansen, i alle fall! ;)

Og nakken min er ekstremt glad for at jeg bruker snowboardhjelm også, etter et ublidt møte med en isklum, med påfølgende fremlengs salto som endte med å ta spikeren midt på knollen!

Så jeg føler meg faktisk litt skjelven hvis jeg ikke bruker hjelm, jeg! :)

Skrevet
Jeg bruker ikke hjelm. Men så sykler jeg ikke særlig mye heller, og når jeg gjør det så er det i "gangfart" fram og tilbake til nærbutikken. Synes rett og slett at styret med å finne fram hjelm og å ta vare på den mens jeg gjør ærendene mine er verre enn risikoen jeg utsetter meg for ved å sykle som jeg gjør. Min hastighet er langt unna å kunne gi meg skader med "klissent blod og skalpen som et dolokk", er ikke i nærheten engang.

Og hva slags signaler jeg sender? Helt ærlig, så er ikke jeg ansvarlig for å sende signaler til noen som helst jeg... i hvertfall ikke så lenge jeg ikke har syklende barn selv.

Men hvis det blir aktuellt med sykkelturen for turens skyld, på sykkelveier der det er plass til litt høyere fart, ja da kjøper jeg hjelm. Det blir noe annet.

Unskyld at jeg sier det, men det er faktisk å lulle seg inn i falsk trygghet. For det første så råder ikke du over omgivelsene dine. Selv om du sykler kjempepent, så kan du bli påkjørt av en bil, stukket av veps, overfalt av løpsk hund, får handleposen inn i eikene for å nevne noe. Dessuten kan du være så uheldig å få en liten vingel på sykkelen og det kan være nok til å gå på trynet rett i en stein eller fortauskant. Alle disse tingene kan gi deg skader med "klissent blod og skalpen som dolokk" og også mye verre skader enn som så. Det er ikke mye trykk over tinningen som skal til før du ender opp som lallende grønnska på et gamlehjem resten av livet.

Det er veldig lite som skal til for å få hodeskader, og jeg kan ikke skjønne at det er noe ekstra styr med sykkelhjelm (hvis man ser bort fra at sveisen blir ødelagt) - min fine, flotte hjelm henger på knaggen ved siden av ytterjakka og rett over skoene.

For øvrig har vi alle et ansvar for å være gode rollemodeller for den oppvoksende generasjon, men det er en helt annen diskusjon.

Skrevet
Unskyld at jeg sier det, men det er faktisk å lulle seg inn i falsk trygghet. For det første så råder ikke du over omgivelsene dine. Selv om du sykler kjempepent, så kan du bli påkjørt av en bil, stukket av veps, overfalt av løpsk hund, får handleposen inn i eikene for å nevne noe. Dessuten kan du være så uheldig å få en liten vingel på sykkelen og det kan være nok til å gå på trynet rett i en stein eller fortauskant. Alle disse tingene kan gi deg skader med "klissent blod og skalpen som dolokk" og også mye verre skader enn som så. Det er ikke mye trykk over tinningen som skal til før du ender opp som lallende grønnska på et gamlehjem resten av livet.

Det er veldig lite som skal til for å få hodeskader, og jeg kan ikke skjønne at det er noe ekstra styr med sykkelhjelm (hvis man ser bort fra at sveisen blir ødelagt) - min fine, flotte hjelm henger på knaggen ved siden av ytterjakka og rett over skoene.

For øvrig har vi alle et ansvar for å være gode rollemodeller for den oppvoksende generasjon, men det er en helt annen diskusjon.

Regna med jeg kom til å få et sånt svar. Men av de tilfellene du nevner som kan gi meg skader så er det mange av dem som like gjerne kan skje om jeg går til fots. Mulig det er å lulle seg inn i noe det også, men jeg bruker ikke hjelm når jeg går heller jeg, selv om jeg kan bli påkjørt av en bil da også. Det hender til og med at jeg går med høyhælte sko, på brostein, med de farene det utgjør. Jeg kan jo trå over og falle, men vill og gal som jeg er så gjør jeg jammen det uten hjelm også.

Greia er vel rett og slett at med min bruk av sykkel så er jeg veldig nærme det å være fotgjenger. Og på samme måte som jeg antar at hjelmbrukerne vurderer det å bruk hjelm som viktig for seg, så vurderer jeg det som lite viktig/unødvendig som meg. Hvorfor er andres risikovurdering mer verdt enn min?

Skrevet

Man tryner på en helt annen måte som fotgjenger, og slår hodet i mindre grad fordi man tar seg for med kroppen og hendene i større grad enn når man sykler. Pluss litt høyere fart + tryner lettere (de fleste vil kunne komme seg ned på beina først dersom slike ting skjer når man går, noe kun de som sykler mye vil kunne klare på sykkel).

Skrevet

Skylder livet mitt til en sykkelhjelm, så her bruker alle hjelm, uansett.

Skrevet

Vi bruker alltid hjelm når vi sykler. Selv på korte turer.

Min mann har hatt et par stygge velt, og begge gangene i lav fart, men tippen var rask nok til at han ikke fikk tatt seg for, begge gangene kom han hjem med delt hjelm og den ene gangen også med knekt skulder.

Etter dette bruker vi alltid hjelm, det fikk også andre i min familie til å begynne med hjelm. Det viste seg jo da vi begynte å snakke om dette at det var flere som hadde veltet stygt og der lykken hadde vært større enn forstanden.

Vi bruker også hjelm når vi går på rulleskøyter og skøyter om vinteren. Ja, vi er kanskje hysteriske , men heller litt hysterisk med hjelm, enn med hull i hodet

Gjest svanungen
Skrevet

Her brukes det også hjelm!

Har endelig blitt "voksen og fornuftig", og kjøpte meg ny hjelm i våres. Tidligere har jeg syklet litt uten hjelm (spesielt i studiedagene), uten egentlig å kunne forsvare hvorfor. Nå ble det ny sykkel, og da også ny hjelm. Denne gangen var hjelmen en selvfølge.

Men jeg hører mange interessante unnskyldninger fra venner og bekjente:

- jeg sykler jo ikke i trafikken....

- hårsveisen blir jo helt noldus...

- er så mange stygge hjelmer...

- er så tungvindt...

Si meg:

- er det bare bilene som kan ta livet ditt når du sykler?

- livet eller hårsveisen som betyr mest?

- nope! En kul hjelm i samme fargene som sykkelen feks, vips er det skikkelig trendy! Dessuten er det KULT å sette pris på livet!

- absolutt ikke tungvindt. Hjelmen henger i gangen sammen med jakke og sko, og tas som en selvfølge med når jeg går ut døra. Passer det ikke å ta med hjelmen inn i butikken etc, så trer jeg låsen gjennom, og lar den henge på sykkelen.

Det er faktisk ikke verdt et liv som handicappet eller tap av liv, bare fordi sveisen blir ødelagt eller hjelmen ikke er kul nok...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...