Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Hva skjer egentlig i mellomtiden, rett før det kræsjer? Blir det sagt noe på høytalerene, i såfall hva? Blir det full panikk inne i flyet? Og hvor lang tid tar det før det treffer bakken (når det er på en vanlig flyhøyde)? Rekker de å tenke noe særlig i mellomtiden? Noen som vet sånn circa?
puck Skrevet 4. juni 2009 #2 Skrevet 4. juni 2009 Kommer jo an på selve styrten. Verste scenaiet er jo rett ned, der alle får dotter ganger 1000 i ørene og vondt vondt vondt. Så vondt at man ikke klarer tenke. Hva mer lurte du på?
Gjest Poker face Skrevet 4. juni 2009 #3 Skrevet 4. juni 2009 du får sette deg på et fly og håpe på å få svar
Gjest gestur Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Let litt rundt på nettet, og se om det finnes noen slags drill eller prosedyre for flypersonal når flyet styrter.
Gjest Miley Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Kommer jo an på selve styrten. Verste scenaiet er jo rett ned, der alle får dotter ganger 1000 i ørene og vondt vondt vondt. Så vondt at man ikke klarer tenke. Hva mer lurte du på? du får sette deg på et fly og håpe på å få svar Håper dere er klar over at det kan være pårørende etter flyulykken som spør.
Gjest Elfrida Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Det tar en stund for et fly å falle ned fra 10 000 meter, selv om motorene ikke virker. Det faller ikke rett ned, men seiler på vingene framover på grunn av måten det er utformet. Hvis man legger til grunn at flyet ellers er helt. Jeg vil gjette på at det blir gitt informasjon om riktig sittestilling for krasjlanding blant annet. Det er garantert prosedyrer for slike situasjoner.
Gjest JulieB Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Håper dere er klar over at det kan være pårørende etter flyulykken som spør. Enig.. Forøvrig så lurer jeg egentlig litt på det samme som TS selv.. Lurer på om det hadde gått an å hoppe ut med fallskjerm dersom flyet styrter, før det styrter liksom. Ganske litt utenkelig, men hvorfor ikke?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 du får sette deg på et fly og håpe på å få svar Ja, TS får det jo åpenbart ikke av deg.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 Hva skjer egentlig i mellomtiden, rett før det kræsjer? Blir det sagt noe på høytalerene, i såfall hva? Blir det full panikk inne i flyet? Og hvor lang tid tar det før det treffer bakken (når det er på en vanlig flyhøyde)? Rekker de å tenke noe særlig i mellomtiden? Noen som vet sånn circa? http://airliners.net http://aviation-safety.net http://airdisaster.com Saklige fagsider med MYE informasjon rundt uhell med fly. Ellers avhenger alt av hva som faktisk forårsaker styrten. Om du får et sammenbrudd av maskinen i 10 til 14km høyde har du jævlig god tid på å forberede deg at du treffer bakken. De fleste ombord i TWA800 hadde det samme. Mens de ombord i LN-WFN den 6 mai 1988 var døde før de vsiste hva som traff dem. Annonseringer under slike ulykker hører til sjeldenhetene. Dog var passasjerene omord i UA232 rimelig godt informert før krasjlandingen.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. juni 2009 #10 Skrevet 4. juni 2009 Enig.. Forøvrig så lurer jeg egentlig litt på det samme som TS selv.. Lurer på om det hadde gått an å hoppe ut med fallskjerm dersom flyet styrter, før det styrter liksom. Ganske litt utenkelig, men hvorfor ikke? Fordi å treffe luft som beveger seg i 800km/t eller mer er litt uheldig. Pluss at skjermene veier for mye til at noen som helst er villig til å betale for det.
Gjest JulieB Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 Fordi å treffe luft som beveger seg i 800km/t eller mer er litt uheldig. Pluss at skjermene veier for mye til at noen som helst er villig til å betale for det. Hmm.. daså!
Gjest fallskjermhopper Skrevet 4. juni 2009 #12 Skrevet 4. juni 2009 Enig.. Forøvrig så lurer jeg egentlig litt på det samme som TS selv.. Lurer på om det hadde gått an å hoppe ut med fallskjerm dersom flyet styrter, før det styrter liksom. Ganske litt utenkelig, men hvorfor ikke? Dett skrev jeg om i en annen tråd om fallskjermhopping fra pasasjerfly. Normalt når et fly styrter så har man en god del tid før man vet det styrter og det smeller (utenom når det eksploderer da).. La oss si at man har ett minutt på seg: Alarmen går, 75 % får panikk og slenger på seg fallskjermen. resten tar det rolig og får også på seg fallskjermen. 90% greier å komme seg ut før det smeller, men så viser det seg at 75% av de som hadde panikk tok på seg fallskjermen feil og blir litt for flate når de lander. altså overlever litt under halvparten i dette eksemlpet... og da er det verdt å mekke fallskjermer på alle fly!!! selv om det skulle bare være 10% som overlevde burde det være fallskjermer på fly.. Dette skrev jeg i denne tråden her http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry6985553
Stillest vann Skrevet 4. juni 2009 #13 Skrevet 4. juni 2009 Enig.. Forøvrig så lurer jeg egentlig litt på det samme som TS selv.. Lurer på om det hadde gått an å hoppe ut med fallskjerm dersom flyet styrter, før det styrter liksom. Ganske litt utenkelig, men hvorfor ikke? Hvis flyet har mistet en vinge, vil det være bortimot umulig å bevege seg i det, langt mindre få på seg en fallskjerm. Hvis det er i en kontrollert (glide-)flukt er det tryggere å prøve en nødlanding. I tillegg er passasjerfly vanligvis ikke laget for å hoppe fra - sjansen for å treffe en vinge er alt for stor, så man må hoppe fra en bakovervendt dør eller lasterampe, i den grad flyet har noe slikt.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 Normalt når et fly styrter så har man en god del tid før man vet det styrter og det smeller (utenom når det eksploderer da).. La oss si at man har ett minutt på seg: Alarmen går, 75 % får panikk og slenger på seg fallskjermen. resten tar det rolig og får også på seg fallskjermen. 90% greier å komme seg ut før det smeller, men så viser det seg at 75% av de som hadde panikk tok på seg fallskjermen feil og blir litt for flate når de lander. altså overlever litt under halvparten i dette eksemlpet... og da er det verdt å mekke fallskjermer på alle fly!!! selv om det skulle bare være 10% som overlevde burde det være fallskjermer på fly.. Visst, det høres flott ut! Men: skulle tro flyselskapene ikke vil ta seg råd til å investere i fallskjermene, og så sikkerhetskurs som skal lære opp folk i å bruke de - eller? For det hadde vært fint..men ser også for meg et kaos og panikk. Samtidig som noen krasjer i vingene og som gjør tekniske feil slik at fallskjermen ikke virker. Hvordan sikre seg at alle er i hoppmodus da: riktig høyde og at dørene åpner seg?
Silmarill Skrevet 4. juni 2009 #15 Skrevet 4. juni 2009 Hva skjer egentlig i mellomtiden, rett før det kræsjer? Blir det sagt noe på høytalerene, i såfall hva? Blir det full panikk inne i flyet? Og hvor lang tid tar det før det treffer bakken (når det er på en vanlig flyhøyde)? Rekker de å tenke noe særlig i mellomtiden? Noen som vet sånn circa? Mange gode svar her inne som selvsagt går ut på når, hvordan, hva osv... En flystyrt kan utarte seg på forskjellige måter mm. Her er en fin side som du/andre som lurer kanskje kan få litt info. om det man lurer på. http://www.airliners.net/
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #16 Skrevet 4. juni 2009 Kan noen forklare hvorfor det står i sikkerhetsprosedyrer at man skal legge hodet ned mellom knærne? Det er det jo ikke plass til på fly, i hvert fall ikke på turistklasse der jeg pleier sitte.
Gjest JulieB Skrevet 4. juni 2009 #17 Skrevet 4. juni 2009 Kan noen forklare hvorfor det står i sikkerhetsprosedyrer at man skal legge hodet ned mellom knærne? Det er det jo ikke plass til på fly, i hvert fall ikke på turistklasse der jeg pleier sitte. Var en som fortalte meg for noen år siden at grunnen til at man skal sitte med hodet mellom knærne, er fordi at da brekker man nakken hvis noe skjer og man dør fortere/mindre smertefult enn ved f.eks. en flystyrt.
Gjest Elfrida Skrevet 4. juni 2009 #18 Skrevet 4. juni 2009 Det er i hvert fall tull. Det er selvsagt for å beskytte hode og overkropp slik at man ikke blir kastet inn i setet foran og tilbake igjen med en viss kraft. Hodet ned mot knærne er vel bare hvis man ikke har en seterad foran seg, da er det å lene seg på den.
Silmarill Skrevet 4. juni 2009 #19 Skrevet 4. juni 2009 Var en som fortalte meg for noen år siden at grunnen til at man skal sitte med hodet mellom knærne, er fordi at da brekker man nakken hvis noe skjer og man dør fortere/mindre smertefult enn ved f.eks. en flystyrt. Hææææ :klø:
Silmarill Skrevet 4. juni 2009 #20 Skrevet 4. juni 2009 Det er i hvert fall tull. Det er selvsagt for å beskytte hode og overkropp slik at man ikke blir kastet inn i setet foran og tilbake igjen med en viss kraft. Hodet ned mot knærne er vel bare hvis man ikke har en seterad foran seg, da er det å lene seg på den. Litt mere trolig dette ja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå