Gå til innhold

Har begynt å trene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg begynte å trene på treningsstudio for ca 3 mnd siden. Fordi jeg hadde vært ganske inaktiv til da, har jeg begynt forsiktig og ikke altfor ambisiøst, med det formålet å komme i litt bedre form. Jeg trener to ganger i uken, 45 min styrketrening den ene gangen, 1 time på tredemølla den andre gangen.

Jeg merker at jeg er sterkere, har bedre kondisjon og jeg liker treningen - sånn sett er jeg fornøyd. Problemet er at jeg har gått opp 3-4 kg, og det liker jeg ikke så godt. Jeg prøver å ikke spise mer enn før, men jeg sklir nok ut litt fordi jeg blir sulten av treningen. Så kanskje det er forklaringen.

Jeg trenger noen tips til hva jeg skal gjøre nå for å trene OG gå ned i vekt samtidig. Jeg ønsker ingen diett eller streng kur, men noen enkle tips til hvordan jeg kan unngå gå opp enda mer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er i ferd med å få muskler, og muskler veier mer enn fett. Ta frem et målebånd og mål deg, da dette er en bedre måte å spore fremgang på. Når det er sagt, kommer du etterhvert til å gå ned i vekt selv om du trener styrke, såsant du har et moderat kaloriunderskudd. Og her er nøkkelordet moderat. Ting tar tid. Du må la det få tid. Spiser du ikke ordentlig når du trener styrke, bryter du heller ned musklene dine. Og mindre muskler, lavere forbrenning. :) Ta det HELT med ro. Da jeg begynte med styrketrening i fjor, gikk jeg først opp 6 kg, så begynte vekta og gå ned. Men centimetrene derimot, begynte å minske med en gang.

Gjest Dora Flanica
Skrevet

Jepp, det er muskler. Ikke stol på badevekta, bedre å heller ha et målebånd og måle midjen. Muskler veier mer, men tar mindre plass, så selv om vekta går opp vil man merke at klærne sitter løsere. Jeg og opplevde akkurat det samme da jeg begynte å trene.

Skrevet

Jeg er helt enig i at man heller bør bruke målebåndet, men jeg kjøper ikke at hun har lagt på seg 4 kg muskler på 3 mnd. ;)

TS, dersom du finner ut at du ikke blir mindre ved å måle/se i speilet, kan du se litt på kostsammensetningen. Du trenger mer mat når du trener, men for å ikke gå opp i fettprosent kan du sikkert justere litt på kosten dersom det er nødvendig.

Men, som det sies her: det er helt normalt å gå opp noen kg når man begynner å trene styrke, og det er ikke (nødvendigvis) fett.

Gjest Dora Flanica
Skrevet
Jeg er helt enig i at man heller bør bruke målebåndet, men jeg kjøper ikke at hun har lagt på seg 4 kg muskler på 3 mnd. ;)

TS, dersom du finner ut at du ikke blir mindre ved å måle/se i speilet, kan du se litt på kostsammensetningen. Du trenger mer mat når du trener, men for å ikke gå opp i fettprosent kan du sikkert justere litt på kosten dersom det er nødvendig.

Men, som det sies her: det er helt normalt å gå opp noen kg når man begynner å trene styrke, og det er ikke (nødvendigvis) fett.

Kan jo være mulig det. Har selv anlegg for å få muskler fort og masse, la fort og mye på meg da jeg la styrketrening til kondisjonstreninga. Men er enig i at man må sjekke kostholdet.

Skrevet

Jeg vil påstå at det omtrent er umulig. Men at det er en blanding av noe muskler, vann osv, det er en annen ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Glykogen er mitt tips. Kvart glykogenmolekyl bind til seg tre vatnmolekyl, og då blir det jo litt.

Skrevet

På tre måneder med en 45 minutters styrkeøkt i uka virker det spesielt tvilsomt. For en typisk kvinne ville det kanskje vært en fin progresjon hvis hun gikk seriøst inn for det ved å trene intensivt (da snakker vi 3-4 økter i uka, ikke én) og spise for en planmessig bulk.

Mitt råd (hvis du ønsker å justere vekta litt nedover) er å finne ut hvor mye du faktisk spiser. Vei alt, loggfør kalorier, sammenlign med hva du forbrenner. Det kan ligge en overraskelse eller to der (det er mange som ender opp med å spise mer når de trener pga. økt sult, og det er stor forskjell i kaloriinnhold og næringsverdi mellom forskjellige matvarer, så det kan være fort gjort å overskyte grensene). Legg deg så på et lite kaloriunderskudd, og sørg for å få i deg mye proteiner.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg la på meg to kilo på tre måneder da jeg begynte med styrketrening, og i følge intruktøren min på treningssenteret er det helt normalt for en som er relativt utrent til å begynne med. (Jeg trente minimum to ganger i uka.) Rundt en kilo med muskler og en kilo vann, siden muskler binder mer vann. Men jeg merket samtidig veldig godt at klærne ble litt løsere! Så å dra frem målebåndet er ingen dum ide. :)

Skrevet

Jeg tror nok det er et poeng som det er sagt her at man får økt sult av å trene styrke. Om man tar noen uker treningspause må man spise mindre, rett og slett, noe som for meg er kjempevanskelig, fordi jeg HATER å være sulten. Men, det er vel det eneste som hjelper, disiplin, disiplin, disiplin...

Selv gikk jeg opp 3-4 kilo på 5 mnd og har tilgode å se noen særlig vektreduksjon (selv om klær har blitt mindre). Nå har jeg innsett at selv om jeg har et bra sett muskler, så ligger det for mye fett over dem. Jeg må rett og slett bli flinkere til å spise sunnere og mindre selv om jeg trener og er sulten. Pluss trene mer kondisjon.

Føler at kombinasjonen større muskler og kun lettere fettreduksjon har gitt meg formen "ball" - jeg er egentlig veldig stram i musklene og er godt trent, men jeg er for tung. Ete mindre, jogge mer.

Det gjør meg litt deprimert, for jeg kom skikkelig godt inn i styrketreninga og trodde det var "alt" jeg trengte :P Men, man lærer så lenge man lever... og det skal jaggu ikke være lett å holde på formen når forfedrene dine overlevde på en spekkbit i uka.

Skrevet
Selv gikk jeg opp 3-4 kilo på 5 mnd og har tilgode å se noen særlig vektreduksjon (selv om klær har blitt mindre). Nå har jeg innsett at selv om jeg har et bra sett muskler, så ligger det for mye fett over dem. Jeg må rett og slett bli flinkere til å spise sunnere og mindre selv om jeg trener og er sulten. Pluss trene mer kondisjon.

Mener du større? :) Siden du skriver "selv om"...

Jeg tror også på det med vann selvsagt. Jeg har ofte stusset over at jeg gikk såpass mange kg OPP først. Heldigvis plagde det meg ikke der og da, men det var fordi jeg merket at klærne passet bedre.

Men merker du også at du er like sulten de dagene du IKKE trener styrke?

Skrevet
Mener du større? :) Siden du skriver "selv om"...

Hehe, ja, det var større jeg mente :-)

Jeg tror også på det med vann selvsagt. Jeg har ofte stusset over at jeg gikk såpass mange kg OPP først. Heldigvis plagde det meg ikke der og da, men det var fordi jeg merket at klærne passet bedre.

Men merker du også at du er like sulten de dagene du IKKE trener styrke?

JA! Jeg er faktisk MINDRE sulten de dagene jeg faktisk trener, for da er jeg grisesliten etter trening og vil heller ha en dusj, et stort glass vann og TV...

Skrevet
JA! Jeg er faktisk MINDRE sulten de dagene jeg faktisk trener, for da er jeg grisesliten etter trening og vil heller ha en dusj, et stort glass vann og TV...

Mindre sulten?? :hakeslepp: Jeg er GRISEsulten etter en styrkeøkt, og kunne spist en hel hest bare en time etter shaken min. De dagene jeg har fri, må jeg minne meg selv på å spise jevnlig. Jaja, kroppen er rar, og vi er alle forskjellige ;)

Synes det er ufattelig demotiverende å telle kalorier, så jeg spiser BARE når jeg er skikkelig sulten, og spiser meg ikke stappmett, i tillegg til at jeg ikke spiser hva som helst.

Kardio kan jeg lære å like etterhvert, tror jeg ;)

Gjest Mia88
Skrevet

Det jeg ønsker å spørre om handler litt om det samme, så i stedet for å lage en ny tråd spør jeg bare her, og håper det er greit:)

Jeg har begynt å trene mye. Før trente jeg litt, men nå er jeg mye mer seriøst en før. Trener ca. 1 time hver dag. Enten styrke, sykkling eller gåing. Og kostholdet har jeg endra mye på. Men jeg går også opp i vekt, og blir ikke strammere heller. Lårene og magen har bare blitt større! Blir bare så frustrert. Kan det være fordi musklene blir større, at buksene blir strammere? vil dette endres? Eller er det bare tålmodigheten min jeg må jobbe med kanskje..

Skrevet

Én ting er å endre på kostholdet, enn annen ting er mengdene :) Da jeg sa jeg ikke teller kalorier lenger, vet jeg likevel sånn ca hvor mye jeg ligger på, siden jeg gjorde det i starten, og lærte meg hva slags mengder som passer for meg. Noen ganger slipper man ikke unna å telle, rett og slett for å få oversikt!

Hva mener du med kostholdsendring, og hva spiser du? :)

Skrevet

Mia88, hvor lenge har du holdt på?

Det kan ta så lenge som 3-5 mnd før du får resultater. Kroppen må jo omstille seg :)

Skrevet
Det jeg ønsker å spørre om handler litt om det samme, så i stedet for å lage en ny tråd spør jeg bare her, og håper det er greit:)

Jeg har begynt å trene mye. Før trente jeg litt, men nå er jeg mye mer seriøst en før. Trener ca. 1 time hver dag. Enten styrke, sykkling eller gåing.

Hvilken intensitet ligger du på. Gåturer kan ikke akkurat kalles trening.

Skrevet

helt ærlig, om man trener og går opp (blir større) tror jeg faktisk de fleste spiser for mye. Trening + sunt kosthold = vektreduskjon. Mange "lurer" seg selv og får i seg fler kcal enn de faktisk tror. Det finnes også mange "usynlige" kcal, som f.eks om man drikker caffe latte eller spiser mye frukt (er faktisk ikke SÅ bra å stappe i seg haugevis med frukt som mellommåltider.) Viktig å være streng med seg selv og ha disiplin.

Ang spm, så tror jeg heller ikke det er 4 kg muskler TS har gått opp. Det er nesten umulig med tanke på intensistet og hvor lenge hun har drevet på.

Poenget mitt: om man virklig trener jevnlig, men ikke går ned, er det en stor sannsynlighet for at det er kostholdet det er noe "feil" med. Da må man gjøre litt soulsearching og være litt ærlig med seg selv ;-)

Gjest Mia88
Skrevet

Jeg har brukt å telle kalorier noen perioder, så vet ca hva jeg får i meg. I dag har jeg spist:

Frokost: Havregrøt, 1 dl (med litt linfrø og ekstra kruskakli)

+ 1 yoplait yoghurt. sånn 0,1% fett.

Lunsj: Smoothie, som består av 70 g bær (bringebær og blåbær) en halv yoplait yoghurt, et lite glass juice, og 1/3 av en banan.

Middag: 2 pølser, og litt pasta. (vet dette er mat man ikke skal spise, men er alene, og synes det er kjedeli å lage mat, så havner ofte på noe lettvint som er tilgjengelig hjemme).

Etter middag har jeg spist: En appelsin, 1 kopp te med litt rosiner, 5 svisker og et knekkebrød uten pålegg. Nå har jeg skjert opp 1 eple og 1 pære jeg spiser på.

Ellers har jeg drukket noe Pepsi Max. Noe jeg hører mye forskjellige meninger om. Noen sier det er helt greit å drikke, mens andre sier det ikke er noe bra. Regner egentlig med det er noe man skal holde seg unna, er for godt til å være lov.

Ellers holder jeg meg mest mulig unna pasta, potet, ris, og brød har jeg ikke spist på lenge. Godteri er bare lov i helgene. Men når jeg først spiser det fredag og lørdag, spiser jeg ganske mye.

Jeg går bare når jeg er så stiv i kroppen at jeg har for vondt til at det er bra å sykkle, eller trene styrke. Sykkler mye, og trener en del styrke. Men kan bare trene overkroppen, pga en skade i låret. Så dermed blir det mye rygg, mage og armer.

Gjest Mia88
Skrevet

Glemte si at jeg har akkurat hatt eksamensperiode på skolen, hvor det har blitt lite trening, og mye godteri. Så jeg har nok bare ikke vært strukturert nok. Får bare jobbe med å være sunn framover, og trene mye:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...