mikkemus Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Hei. Skal ha en liten kosekveld med noen venninner til helgen og trenger hvitvin-tips, vil gjerne overraske dem med en god hvitvin! Meeen, ingen av oss er erfarne hvitvinsdrikkere, og har ikke så 'trente'' smaksløker akkurat. Har prøvd riesling, som jeg egentlig synes blir for søt.. Har prøvd rosemount, den var OK Har prøvd San valentin.. Den var litt for 'u-søt Jeg er på jakt etter en vin som kan drikkes alene, som er frisk.. gjerne med noe fruktsmak ? Finnes dette? Merker jeg er litt på villspor med dette, men har du en hvitvin du er veldig glad i og kan anbefale? en lett en ?
Nemesis Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 (endret) En vin som veldig mange av mine veninner liker er Jacob's creek Chardonnay fra Australia.Koster 105 kr. Den har mye friskhet og lite sødme. Viss du går for denne så vær obs på at det finnes to varianter av denne. Den jeg mener har grønn flaske (chardonnay) Men smaken er jo som baken, men det er jo en fordel å prøve seg litt fram! Endret 3. juni 2009 av Nemesis
mikkemus Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2009 En vin som veldig mange av mine veninner liker er Jacob's creek Chardonnay fra Australia.Koster 105 kr. Den har mye friskhet og lite sødme. Viss du går for denne så vær obs på at det finnes to varianter av denne. Den jeg mener har grønn flaske (chardonnay) Men smaken er jo som baken, men det er jo en fordel å prøve seg litt fram! Tusen takk for tips!! Skal se etter den, ja!
vingle Skrevet 4. juni 2009 #4 Skrevet 4. juni 2009 Jacob's Creek Chardonnay har jeg prøvd også. Er ikke veldig erfaren med vin, men jeg synes denne var veldig god. Spiste reker og røkelaks til og det var helt nydelig. Ikke søt, men frisk uten å bli "sur", så tror jeg kunne drukket den uten noe mat til også egentlig. Men jeg synes nå det er best å ha noe å tygge på til vin uansett hehe, *matvrak* :gjeiper:
Gjest B Skrevet 4. juni 2009 #5 Skrevet 4. juni 2009 Prøv også Casillero del Diablo Chardonnay 2008. (Chile) Litt fyldigere i smaken enn Jacobs Creek. Ellers er jo Chablis godt da. Prøv en Petit Chablis !!
Gjest Wacmoc Skrevet 4. juni 2009 #8 Skrevet 4. juni 2009 Chablis vel!! Ånei, glemte jeg en H? Kriiiise.
Nigo-san Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 En god, billig hvitvin er Tariquet. Pouilly-fume er en annen favoritt, litt mer opp i prisklasse. Chardonnay synes jeg ofte blir for "fet", men hvis den er virkelig kald er det godt. Den australske Bin65 funker greit. Chablis kan jeg ikke fordra- ikke pga smaken, men fordi jeg jobbet på restaurant en gang i tiden og ble lei av alle snobbene som ikke kunne vin, men hadde lært seg ett eneste kult navn Men chablisviner er absolutt godt.
mikkemus Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2009 Enda flere forslag :D Tuuusen takk dere!! Petit Chablis hørtes da ut som et elegant navn ja, tror kanskje jeg prøver den i stedet
Dyveka Skrevet 4. juni 2009 #11 Skrevet 4. juni 2009 Viognier synes jeg er sånn midt-i-mellom vin og veldig god, og ikke så dyr
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå