Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 3. juni 2009 #1 Skrevet 3. juni 2009 Jeg er selv en melkedrikker. Klarer meg ikke uten et glass skummet melk til frokost. Må ha det, bare må ha det! Jeg vet at melk ikke ses som veldig sunt, særlig ikke for voksne. Jeg har hørt alt om at kumelk er for kalver osv. Men jeg liker melk, og den er vel ikke den verste lasten et menneske kan ha. Men hva drikker dere som ikke liker melk? Og barna? Blir det juice hver dag? Eller noe annet? Å drikke vann til brødmåltider blir litt feil for meg, selv om jeg har gjort det en periode da jeg prøvde å være veldig sunn. Hvordan går det med tennene til dem som drikker juice hver dag?
Erle84 Skrevet 3. juni 2009 #2 Skrevet 3. juni 2009 Jeg drikker ett glass juice til frokost, en gang i blant ett til kvelds også. Ellers drikker jeg bare vann til måltidene og som tørstedrikk (og te, da). Hvis jeg er tom for juice, drikker jeg vann også til frokost. Tennene mine er helt fine Det er ikke farlig å drikke ett glass juice om dagen. Det er juice (og brus) som tørstedrikk, og hvis man går og smådrikker det, at tennene blir skadet av f.eks. syren i juicen.
Gjest MåneSkygge Skrevet 3. juni 2009 #3 Skrevet 3. juni 2009 (endret) Jeg liker melk men tåler det ikke. Så her går det i vann. Noen ganger en kopp te. Nå for tiden går det mye i smoothies. Endret 3. juni 2009 av MåneSkygge
Dizzy Skrevet 3. juni 2009 #4 Skrevet 3. juni 2009 Her varierer vi mellom melk, juice(eple/appelsin) og Biola.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Melk er sunt. Det eneste problemet med melken, er at det er usunt fett i den. Men om man drikker lettmelk eller skummet melk, er det ikke noe problem i det hele tatt. Melk er bra for deg. Juice er veldig surt, og ikke noe man skal drikke mye av. For mye juice kan føre til syreskader på tennene. I tillegg er det ofte mye sukker i juice. Saft er enten full av sukker, eller så er den proppet med kunstige søtningsmidler, som heller ikke er bra. Verken saft eller juice er noe man skal drikke som tørstedrikk, eller i det hele tatt drikke mye av. Jeg drikker vann til alle måltider unntatt frokosten, hvor jeg drikker melk. Om du vil ha mer smak på vannet, kan du tilsette en agurkskive, eller melon nå om sommeren.
Gjest *Mim* Skrevet 3. juni 2009 #6 Skrevet 3. juni 2009 Her drikker ungene mest melk, men også jus og noen ganger saft. De drikker en del vann også, men ikke så mye til brødmåltider. De har med vann på skole/ trening/ på nattbordet.
Gjest imli Skrevet 3. juni 2009 #7 Skrevet 3. juni 2009 Melk er da ikke usunt. Men voksne skal vel ikke drikke helmelk hvis de vil være sunne Det er mye viktige næringsstoffer i melk. Juice er også greit til måltid, men hverken melk eller juice bør være tørstedrikker. Selv drikker jeg alltid te til alle måltider utenom middag... Vann ellers. En gang i blandt juice, eller sur melk som biola. Ettåringen får litt biola hver dag til frokost, vann ellers. En gang i blandt litt utvannet juice.
tingeling Skrevet 3. juni 2009 #8 Skrevet 3. juni 2009 Selv drikker jeg te til frokost (evt. kaffe) og vann til alle andre måltider. Drikker ikke melk. Sønnen min (3,5 år) drikker melk til frokost og middag, ellers vann. Juice og saft bruker vi kun som kosedrikk (på kafé/tur/spesielle anledninger) og har det sjelden hjemme for å slippe mas
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 http://www.dailymail.co.uk/health/article-...ys-Heather.html
aline Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 tåler ikke melk, og kan ikke drikke juice hver dag pga tennene, så her går det hovedsakelig i vann, til både brødmåltider og andre måltider. Juice skader MINE tenner enormt ihvertfall, så egentlig har jeg forbud fra tannlegen både mot juice og epler.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #11 Skrevet 3. juni 2009 Det går fint ann å blande juice ut med vann. Her er det vanligvis melk og kun et glass juice pr. dag. Alltid vann til middag.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #12 Skrevet 4. juni 2009 Her drikkes det vann. Vann er helt fint og duger i alle sammenhenger. I helgene eller når vi er ute og spiser og det er varmt og vi sliter med å få i ungen nok væske, så spre vi på med bittelitt juice, tynn saft, farris el. Vi voksne drikekr vann og farris.
Gjest Poker face Skrevet 4. juni 2009 #13 Skrevet 4. juni 2009 drikker ikke juce hver dag. det er melk eller vann her i hus
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 Det går fint ann å blande juice ut med vann. Her er det vanligvis melk og kun et glass juice pr. dag. Alltid vann til middag. Akkurat. Da barna mine var små, så blandet jeg ut juicen -til hver liter juice spedde jeg på med 2 dl vann av flere grunner : For å drøye hver juicepakke, for å spare penger , for å mildne smaken og for sukkerets skyld. Til vanlig gikk det i melk og vann. Juice er surt og skader tennene selv om det ikke er sukker i den. Melk er motvekten. Har lest at når man spiser en appelsin eller annet surt, så ta samtidig litt melk også, for det stabiliserer syren.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #15 Skrevet 4. juni 2009 http://www.dailymail.co.uk/health/article-...ys-Heather.html I denne artikkelen sies det (som så mange ganger før): no other mammal drinks milk after weaning - and certainly not the milk of another species. Would you drink the milk of a cat, dog or elephant?" she asked. Hvorfor må dette argumentet dras fram hele tida? Det er da masse ting mennesket gjør som ingen andre pattedyr gjør. Skal vi la være av den grunn? Mennesket har jo kommet seg så langt som det har nettopp pga tilpasningsevne og nytenkning. Og nei, jeg ville ikke drukket melk fra en katt, hund eller elefant. Akkurat som jeg ikke ville spist kattekjøtt, hundekjøtt eller elefantkjøtt. Det handler om vane og mattradisjoner der man bor. Vi er vant til å drikke melk fra kua, våre forfedre har gjort det i generasjoner (om ikke drukket, så laget melkeprodukter). Blir så lei av den der leksa!
Gjest MåneSkygge Skrevet 4. juni 2009 #16 Skrevet 4. juni 2009 I denne artikkelen sies det (som så mange ganger før): no other mammal drinks milk after weaning - and certainly not the milk of another species. Would you drink the milk of a cat, dog or elephant?" she asked. Hvorfor må dette argumentet dras fram hele tida? Det er da masse ting mennesket gjør som ingen andre pattedyr gjør. Skal vi la være av den grunn? Mennesket har jo kommet seg så langt som det har nettopp pga tilpasningsevne og nytenkning. Og nei, jeg ville ikke drukket melk fra en katt, hund eller elefant. Akkurat som jeg ikke ville spist kattekjøtt, hundekjøtt eller elefantkjøtt. Det handler om vane og mattradisjoner der man bor. Vi er vant til å drikke melk fra kua, våre forfedre har gjort det i generasjoner (om ikke drukket, så laget melkeprodukter). Blir så lei av den der leksa! Er enig med deg. Andre pattedyr har vel ikke mulighet til og drikke andres melk heller. Men om en hund, katt, ilder, ku, hest osv. blir tilbudt melk så ville de kanskje drukket de også. Vet i alle fall om flere hunder, katter og ildre som gjerne vil ha melk.
Minni-Mus Skrevet 4. juni 2009 #17 Skrevet 4. juni 2009 Her drikker barna melk til frokost og kvelds, vann til middag og som tørstedrikk. Juice av og til og saft av og til. Selv drikker jeg juice til frokost og kvelds en gang i blandt og melk en gang i blandt. ellers går det i vann. Også blir det litt farris og brus inninemmlom til kos.
Gjest Ce10 Skrevet 7. juni 2009 #18 Skrevet 7. juni 2009 Juice er sunt det Men visste du at appelsinjuice er værre for tennene enn cola? (en liten tankevekker!)
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #19 Skrevet 7. juni 2009 Det er ikke farlig å drikke melk, men man må som kvinne (mtp menstruasjon) huske på at dersom man spiser et jernrikt måltid bør man holde seg unna melk 1-2 timer før og etter for at kroppen skal klare å ta opp jernet fra maten. (kjøtt, lever, grønne grønnsaker). appelsin (c-vitamin) fremmer opptaket av jern. Appelsinjuice er dermed et veldig bra tillegg til slike måltider. Mager melk kan være et godt tilskudd for kvinner etter menopausen. Da er det greit å huske på at koffein hindrer opptaket av kalsium og dermed motvirker denne effekten. Det samme gjelder barn i vekst. Dvs, cola og melkeprodukter med mindre enn 2 timers mellomrom er negativt dersom det skjer ofte. Cola i seg selv er jo ikke bra av andre grunner. Det er forøvrig nord-europeere som egentlig kommer med denne melkedrikkingen - evnen til å kunne oppta energi fra andre dyrs melk har vært en evolusjonistisk fordel for oss i nord, og dermed har nordmenn flest evne til å fordøye melk (melkesukker består bl.a. av glukose som kroppen bruker til energi). Når det gjelder dyr vil jeg påpeke at et nyfødt menneske er ikke i nærheten like utviklet som andre nyfødte pattedyr. Barn i vekst bør, etter min oppfatning, få kalsium gjennom kosten. Det finnes kalsium i annen mat enn melk, selvsagt.
linky Skrevet 8. juni 2009 #20 Skrevet 8. juni 2009 Jeg drikker skummet melk til frokost og kvelds. Juice av og til, ellers går det mye i vann og litt lettbrus til kos i helger. 1 åringen her drikker lettmelk eller biola til frokost og vann til de andre måltidene. Får også litt juice innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå