Gå til innhold

tips til dere foreldre som har barn med mye ørevoks

Gjest Poker face

Anbefalte innlegg

Gjest Poker face

jeg har brukt ørelys på gutten min og det var kjempe effektivt! da man tenner på "ørelyset" så blir det varmt og smelter ørevoksen og damper ut i røret.

det er kjempe behagelig for barnet. brukes også på voksne så klart.

ikke alltid leger klarer å få ut voksen, men det kan denne :klappe:

man får det på helsebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dette er farlig, og anbefales ikke!!

Google det, så får du opp mange svar på det.

Fra Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98relys

"I følge medisinske undersøkelser er metoden både ineffektiv og farlig, og kan gjøre mer skade enn nytte, f.eks. ved at voks fra lyset havner i pasientens øre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poker face
Dette er farlig, og anbefales ikke!!

Google det, så får du opp mange svar på det.

Fra Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98relys

"I følge medisinske undersøkelser er metoden både ineffektiv og farlig, og kan gjøre mer skade enn nytte, f.eks. ved at voks fra lyset havner i pasientens øre."

vet ikke hva du googlet, men her i norge er det godkjent og anbefalt :fnise:

btw, det er umulig at det havner noe i øret da hehe. det er ganske så tett liksom.

du får kjøpe sånn å se nærmere på den :skratte:

og jeg skal love deg den var effektiv :) masse ørevoks er fjernet og han er lykkelig.

han vil gjøre det mer, for det var så behagelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kritisk

Det er ikke ørevoks alt det du ser, undersøkelser viser at dersom lysene tennes i tilsvarende forhold (trakt) vil de se akkurat like ut. Det er bare voks fra lyset selv.

I USA advarer helsemyndighetene mot å bruke, og det er lite dokumentasjon på at det funker, men derimot masse på at det ikke funker.

raskt google søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det raske søket jeg gjorde førte ikke til at jeg ble overbevist akkurat - snarere tvert imot.

Denne her f.eks:

"Ear candling is a simple, but extremely effective, energetic tool to influence health in a positive way. The noted effects stretch over millennia and across the whole world, covering most great cultures this small planet has ever known.

Jili Hamilton, the author of the first book ever written about ear candling, told the delegates how her path in life was totally changed by ear candling. She recounted many fascinating stories surrounding ear candling that she has come across in her search for more information."

Hihi...lurer på om dette wannabe-indianske jukseproduktet kurerer diabetesen min? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Okei, skal ikke påstå noe, visste bare jeg hadde hørt det ikke var bra:)

Kommer heller ikke til å bruke dette verken på meg eller ungene - men det er jo mitt problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortsatt kritisk
jøss, rart at ørevoksen forsvant og at han hører bedre da :fnise:

Hvordan vet du egentlig at det gjorde det? Mesteparten av ørevoksen er jo langt inni øret o gikke mulig å se. Og det er vel strengt tatt vaskelig for deg å vurdere om han hører bedre.

Utrolig arrogant av deg å avvise kritikken sånn, du kunne helller prøvd å finne forskning som støtter påstandene dine.

Skal like å se om du fniser like mye om folk faktisk følger rådet ditt og forbrenner ørene til barna sine ved å bruke disse lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kritisk
Av hvem da?

Ja, hvem er det egentlig som anbefaler dette som du så fint påstår? Hadde vært fint om du svarte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har prøvd ørelys et par ganger, og syntes ikke det fungerte. Jeg opplevde også at noen av dem ble ubehagelige og for varme inne i øret, så jeg ville vært forsiktig med å bruke dem på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes ikke noe særlig om folk som slenger ut løse påstander og så nekter å dokumentere dem.

:filer:

Lurer på om Poker face jobber for firmaet som importerer dette kvakksalveriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poker face

http://www.pharmawest.com/norge/orelys.php

denne er godkjent og er den jeg brukte :enig:

hehe, nei jeg jobber ikke med sånt.

jeg fant mange andre sider også. men det er mange forskjellige merker som ikke er så bra igjen.

det er som alternativ behandling når ingenting annet funker.

den funket kjempe bra. og vi skal ta par behandlinger til.

det får være opp til hver å en om de vil prøve eller ikke, for all del :)

btw: jeg henger ikke her inne så ofte, så jeg får liksom ikke svart dere med en gang dere lurer :fnise:

dere skal få lov å være skeptiske. vi gjør det som fungerer for oss :goodbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for linken, nå har jeg tatt meg en titt men jeg er fortsatt skeptisk.

"Ørelysbehandling har eksistert i over 900 år blant indianere i Nord Amerika," hevdes det - om det er Hopi-indianerne de sikter til er dette løgn. De har gjort det klart at de aldri har drevet med noe slikt.

Når det gjelder godkjenningen så er CE - merket kun produsentenes egenerklæring om at produktet tilfredsstiller EUs regelverk. Slik egenerklæring er pliktig å ha på enkelte forbruksprodukter som for eksempel leketøy, elektriske produkter og byggevarer som skal markedsføres i EU og EØS området. Merket sier ingen ting om kvaliteten på produktet. Det betyr ikke at produktet er noe bedre for miljøet eller helsa vår enn andre produkter.

Når det gjelder anbefalingene fra fornøyde brukere er jeg like skeptisk, de kan godt være a) kjøpt og betalt eller b) rundlurt av placeboeffekten. Medieomtalen de linket til var jo knapt annet enn utklipp av deres egne reklameannonser.

Menmen, jeg får traske videre, ha en god natt :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ørelys er juks og kan potensielt være skadelig.

Skal du rense ørene til barna dine kjøper du revaxør eller tilsvarende øreskyllesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørelys funger fint for å tømme ting de, men da heller lommebøker enn ører. Å argumentere med at det "har blitt gjort i mange hundre år" eller at "noen fortalte at det fungerer" er ikke akkurat god dokumentasjon på hvorfor dette skulle fungere.

Ideen bak ørely er at lyset skaper et vakuum som "suger" ut ørevoksen. Denne artikkelen refererer til en studie gjort av ørelys som konkluderte med at lyset ikke skaper vakuum i det hele tatt. Om an skulle brukt vakuum for å fjerne voks måtte det vært så sterkt (på grunn av voksens vekt og konsistens) at man risikerte å ødelegge trommehinnen i prosessen. Artikkelen henviser også til et lite forsøk hvor det ble brent et ørelys utenfor et øre og mengden voks avgitt var akkurat den samme. Det er med andre ord sannsynlig at det ikke er ørevoks man ser etterpå, men voks fra lyset.

Her er en klinisk undersøkelse som konkluderte med at ørelys ikke fjerner noe voks, det ble fastslått ved undersøkelse av øregangene før og etter behandling. I tillegg anslås det at det oppstår skader i over 10% av brukstilfellene.

I tillegg er det tydeligvis nødvendig å påpeke at man skal ha ørevoks i øret. Det beskytter mot at møkk, støv og baktererier skal komme langt inn i øret og skape infeksjoner der. Om ørelys faktisk var så effektive at de sugde ut all ørevoksen ville man gjert seg selv en bjørnetjeneste.

Hovedpoenget er da altså at med de kunnskaper vi i dag har om grunnleggende fysikk og ørets anatomi, så kan ikke dette fungere, og om det hadde fungert, ville det vært farlig.

At du og sønnen din opplever at han blir bedre etter behandling kan skyldes en rekke andre ting:

- innbildning/ønsketenkning, den såkalte placeboeffekten. Denne kan finnes ved all behandling, både vanlig medisinsk og alternativ.

- at behandlingen har sammenfalt med en naturlig forbedring i tilstanden (jeg sliter med mye ørevoks selv, og jeg vet det varierer veldig)

- at pasienten reagerer positivt på behandling og stell, det vil si at omsorg og fokus på problemet gjør at det oppleves som bedre.

Men for all del, du kan velge selv: tro på noe som er anatomisk umulig og som det ikke finnes dokumentasjon for, eller undersøke saken kritisk.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...