Gå til innhold

Kyllingsaus

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal lage hvitløksmarinert kylling (i folie med sopp) og ris ved siden av. Men er det noen som har en god saus som passer til? Hjemmelaget saus. :goodbye:

Endret av prudence_88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp soppen i folien og lage fløtestuet sopp istedet. Stek soppen og kok inn med fløte, smak til med salt og pepper.

Skrevet

Enig med Venus, dropp soppen i folien. Ser for meg at det blir mer vått enn godt.

Fløtestuet sopp derimot, nam!

Jeg har engang laget omtrent samme måltidet, og da lagde jeg paprikacoulis til. Du kan bruke ferdig grillet paprika på glass, bare la de renne av seg godt først. Men aller best blir det om du selv fjerner skinnet på et par paprikaer (gjerne gule, det gir finest farge). Har du gassgrill er det fort gjort, del paprikaene i to og fjern frø og stilk, legg de på grillen med skinnet ned til det blir sort og bobler seg. Det går fort, så pass godt på. Ta de nygrillede paprikaene og putt dem i en plastpose til avkjøling. Når de har blitt kalde nok til å håndteres plukker/gnir du av det sorte skallet. Det løsner fint etter å ha blitt grillet.

Legg paprika uten skinn i en bolle og kjør det til en saus med stavmikser, justerkonsistensen med sitronsaft og olivenolje. Smak til med salt og pepper, evt andre krydder du tror vil passe. Har du vært nøye med å fjerne alt det sorte skinnet har du nå en skinnende knallgul saus.

Den passer også ypperlig til fisk, særlig stekt/grillet hvit fisk.

Sausen er best om den er kald, men ikke helt kjøleskapskald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...