Gå til innhold

Sykkelsti i Bergen/Landås

Gjest Gjest_Bergenser_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bergenser_*

Jeg sykler av og til langs nattlandsveien, men som oftest bruker jeg fortauet fordi jeg er usikker på om det virkelig er sykkelsti langs denne veien. Helt oppe med brikelundsbakken er det greit - der er linjen mellom bilfelt og sykkelfelt merket med prikkete linje som markerer sykkelfeltet, men når bakken slutter begynner den heltrukne linjen og denne varer helt til etter haukelandstunellen (noen steder slutter den også brått uten tegn til at det var sykkelsti der i det heletatt.

Så da bruker jeg fortauet og oppfører meg deretter. Jeg sykler veldig rolig og forsiktig forbi fotgjengere, bruker klokke og dersom den ikke høres stopper jeg nesten opp og bruker stemmen - roper høflig "unnskyld? Ka jeg få komme forbi?" etterfulgt av "takk".

I dag ble jeg nesten slått ned av en gammel mann og hans hustru som var på tur hånd i hånd på fortauet. De hørte verken klokken min eller rop, så jeg gikk da av sykkelen, ut i veibanen, og opp igjen på fortauet når jeg var kommet forbi dem. Da utbrøt den eldre kvinnen noe uhørlig og fortsatte med å kjefte høylytt "der er sykkelsti! Se å bruk den og hold deg unna fortauet!"

Jeg pleier å svare når jeg blir snakket til, så da stopper jeg opp og snur meg til henne og sier - nei, jeg tror ikke det der er en sykkelsti, fordi linjen er heltrukket og det er heller ikke merket som sykkelsti. For to dager siden var det en syklist som ble påkjørt og alvorlig skadet etter å ha syklet i dette sykkelfeltet og jeg vil ikke risikere liv og helse. Da sykler jeg heller på fortauet. Som du kanskje ser er jeg veldig forsiktig."

"se og hold godt kjeft!" freser den eldre mannen. "kjøss meg i ræven!" og "se og fløtt deg så vi får komme videre!" Han knytter neven og gjør seg til som om han vil slå meg eller skremme meg med det, noe som absolutt ikke funker. Konen prøver å roe ham ned, hun er bare sint og vil ikke si noe mer til meg.

Så blir det ikke mye til diskusjon videre, det er ikke mulig å diskutere med slike rabiate mennesker. Hva er det som feiler slike folk? Det er mulig de har rett og jeg har feil mtp sykkelstien, men det er da virkelig ikke måten å gjøre det på?

Jeg påpeker at det var de som snakket til meg, jeg hadde kommet meg forbi dem på en helt ok måte som ikke på noen måte satt deres helse i fare og hadde de ikke snakket til meg hadde jeg heller ikke sagt noe til dem. Ikke hevet jeg stemmen, ikke var jeg sint eller irritert... jeg forstår ikke den sterke reaksjonen de hadde, men det er vel en annen sak.

Denne situasjonen fikk meg til å tenke at jeg vil vite sikker hva en sykkelsti er? Dvs, hvordan skal den merkes? Jeg sykler ikke hvor som helst dersom jeg ikke er sikker på at det er sykkelsti og at alle andre trafikanter vet at det er sykkelsti og oppfører seg deretter. Denne sykkelstien stopper bussen i og bussen har truffet syklister før. Bilister kjører hele tiden over på denne sykkelstien når andre bilister står midt i veien for å krysse det andre kjørefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at du er litt betenkelig. Sykkelstiene her er ikke helt lett å skjønne. Men det merkede feltet som går fra toppen og ned til sykehuset skal være sykkelsti. Etter hva jeg kan huske så stopper stien i krysset etter landåstorget men kommer tilbake et lite stykke etter. Det kan hende jeg tar feil altså men jeg er ganske så sikker på at det er sykkesti. Hvorfor i alle dager skal den merkingen være der da? Det er ikke alltid den er hel og det er ikke alltid den er delt, men så lenge det er oppmerket et lite felt så er det til sykkel.

De du desverre traff på kunne virkelig ha reagert litt annerledes synes jeg.

Som sagt det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Som sagt det er mulig jeg tar feil.

Akkurat - det er ikke mulig å være sikker. Jeg risikerer ikke liv og helse fordi jeg TROR det er sykkelfelt der. Hva hvis en eller annen bilist ikke tenker på at det er sykkelfelt (fordi det ikke er merket) og glemmer speilet sitt før han plutselig skjærer ut i veien foran meg?

Nei, da holder jeg meg heller på fortauet. Der det er tydelig merket sykkelsti eller lite biler skal jeg heller ta sjansen, men ikke på de greiene der.

Takk for svar forresten.

Er det noen som vet noe om lov om merking av sykkelfelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ja. Der ER lov å merke opp sykkelfelt. Utover dette hersker det totale anarki.

Nå har du dessuten fått et innblikk i at dem som ypper til bråk i drosjekøer og utesteder også blir gamle... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...