Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Hei. Jeg er stolt mamma til en gutt på 1 år. Han er en aktiv unge som lærer fort og som utvikler seg for hver dag som går. Jeg har merket helt i fra svangerskapet at han er en urolig krabat. Han var veldig aktiv i magen og lå sjeldent i ro. Det samme når han var nyfødt og frem til nå. Han sover lite og stryrer med noe hele tiden. Han er ikke så opptatt av å leke, men det som interesserer han er å rive ned ting, kaste leker, hoppe i sofaen etc. I tillegg får han store raserianfall flere ganger for dagen, ofte i forbindelse med legging, bleieskift, eller at han ikke får viljen sin. Han synes i tillegg at det er morsomt når vi sier nei, med streng stemme og fortsetter å gjøre det han ikke for lov til med et smil rundt munnen. Vi prøver å la han "rase i fra seg" hver dag på lekeplassen og ute blandt andre barn. Vi prøver også å være flink å leke med han på gulvet og vi ser jo at han lærer fort og er en oppegående og flink gutt som er interessert i hva som foregår rundt seg. Jeg vet jo at det er fullstendig normalt at en 1-åring er aktiv og at alle barn er forskjellige, men likevel har tanken streifet meg at kanskje ligger det noe mer bak...har lest litt på nettet om aktive barn og ADHD osv, men får liksom ikke de symptomene til å stemme 100 %. Håper ikke noen tror at jeg er en lat mamma med en helt vanlig gutt, men jeg har ikke sovet sammenhengene siden jeg ble gravid med han og føler at jeg "krangler" med han hele tiden. Noen råd?
Vodecka Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Hørtes ut som min sønn... Han var 3,5 år da han sov heile natta! Han har vist seg å være en aktiv gutt som trenger lite søvn. Var litt inne på tanken med ADHD for det kan være arvelig, men jeg har bare akseptert han som han er. Kanskje ikke verken svar eller råd til deg, men...
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 jeg har noen gode råd: 1) slutt å krangle med han! 2) få deg noen netter hvor du kan få sovet ut 3) sett grenser og løs problemene mor/sønn, hvor du er den veiledende og som vet hva som er rett og galt! 4) lær han og leke Jeg hadde også aktivt barn fra svangerskapet og som ble testet ut for ADHD etter 8 år, men det viser seg at samhold/relasjoner/konfliktnivå kan gi akkurat de samme symptomene. Ikke tenk på ADHD så tidlig, det vil bare begrense deg i hvordan du vil oppdra han på. Så på han som en som alle andre, ikke før sent i barnehageårene vil du/dere se om han avviker fra de andre og derpå hva dette kan være for noe.
Gjest Poker face Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 kanskje han har godt av å gå i barnehage. pedagoger kan følge han opp å se om det er noe man må ta tak i? kan tenkes du trenger 1 helg uten han, slik at du kan sove ut - og få litt energi tilbake
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå