smile Skrevet 2. juni 2009 #1 Skrevet 2. juni 2009 Vi er så i tvil. Vi synes parkett/tarkett er penest, men den blir jo ikke pen om det blir mange små hakk i den. Dette er et hus vi skal bo i så det er ikke noe vi pusser opp for å selge. (da hadde vi valgt laminat som er billigere) Den flotteste parketten koster flesk så det har vi ikke råd til, det ligger selvfølgelig et økonomisk poeng i å tenke laminat her også. Så vil vi egentlig ikke ha vanlig 3 stavs for det passer egentlig ikke til huset og stilen vår. Vanskelig dette.... Så hva anbefaler dere? Parkett eller laminat? Jeg er redd laminaten er hard og kald, men den tåler jo også mer.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 Ja, laminat er kald og hard. Jeg ville absolutt ikke valgt dette til en bolig dere faktisk skal investere litt i og bli boende i. Vi har valgt "plank" til vårt hus. Dvs parkett uten staver. Veldig tøft, og gir et litt røffere uttrykk.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 Jeg verken kjenner eller ser forskjellen på laminat og parkett... Det jeg derimot merker stor forskjell på, er hvor lett det blir hakk. Jeg har bodd med laminat i 20 år, og nå har jeg flyttet til et sted med parkett. Og duverden som jeg savner laminaten... Parketten blir det jo hakk i for ingenting. I tillegg er parkett vanskeligere når det kommer til vask - den tåler fint lite vann. Jeg ville helt klart valgt laminat. Som sagt så ser jeg ikke forskjell på det og parkett, ei heller kjenner jeg forskjell når det gjelder å gå på. Så da ser jeg ingen grunner til å velge det alternativet som er dyrest og vanskeligst å holde pent
Gjest Elastica Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 (endret) Jeg ville valgt naturlige materialer i en bolig jeg skulle hatt lenge. Naturlig slitasje i naturlige materialer gjør ingenting, synes jeg. Endret 2. juni 2009 av Elastica
smile Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2009 Det er plank jeg sikler mest på ja, men det er så vanvittig dyrt!!! Hmm, flere meninger??
Concertina Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 Jeg ville valgt naturlige materialer i en bolig jeg skulle hatt lenge. Naturlig slitasje i naturlige materialer gjør ingenting, synes jeg. Og jeg ser absolutt forskjell på parkett og laminat, og ikke minst så hører man og føler man forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #7 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har tidligere hatt laminat og nå har jeg parkett. For første gang på over 10 år så har jeg sluttet å bruke innesko. Jeg synes det er en nytelse å gå på gulvet. Jeg har mattlakkert parkett. Siden jeg har åpen løsning så har jeg parkett både i stua og kjøkkenet. Jeg vil aldri gå tilbake til laminat. >Min parkett er sånn at små riper og hakk vil synes minimalt. Jeg har denne typen bare i hvitlasert ask. Veldig fornøyd.
smile Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har tidligere hatt laminat og nå har jeg parkett. For første gang på over 10 år så har jeg sluttet å bruke innesko. Jeg synes det er en nytelse å gå på gulvet. Jeg har mattlakkert parkett. Siden jeg har åpen løsning så har jeg parkett både i stua og kjøkkenet. Jeg vil aldri gå tilbake til laminat. >Min parkett er sånn at små riper og hakk vil synes minimalt. Jeg har denne typen bare i hvitlasert ask. Veldig fornøyd. Nettopp derfor jeg også vil ha parkett fordi det er godt å gå på selv om en dyrere laminat kan være bra. Har du handlet hos dne linken du oppgav? Det var ikke så verste priser der ift maxbo. Kan du anbefale de?
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 4. juni 2009 #9 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har akkurat vurdert dette selv i forbindelse med at vi bygger om, og skal ha nye gulv på mange rom. Hva synes du at du har råd til? Og hvor mye skal du ha, mange rom eller bare stue? Ser at en liten tass/tulle er på vei og han/hun skal sikkert tilbringe noen timer på dette gulvet. Det er noe å tenke på. Har dere husdyr? Jeg har sjekket ganske mye (men ikke bestemt oss helt enda) så bare spør.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Nettopp derfor jeg også vil ha parkett fordi det er godt å gå på selv om en dyrere laminat kan være bra. Har du handlet hos dne linken du oppgav? Det var ikke så verste priser der ift maxbo. Kan du anbefale de? Linken viser bare type gulv jeg har siden det ikke er tradisjonelt. Jeg har fra Fjord.... Husker ikke helt navnet. Kjøpt på Interiørland. Betalte rundt 550 kr/kvm Jeg har ask som tresort og det skal visst være hardere enn eik.
smile Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 5. juni 2009 Jeg har akkurat vurdert dette selv i forbindelse med at vi bygger om, og skal ha nye gulv på mange rom. Hva synes du at du har råd til? Og hvor mye skal du ha, mange rom eller bare stue? Ser at en liten tass/tulle er på vei og han/hun skal sikkert tilbringe noen timer på dette gulvet. Det er noe å tenke på. Har dere husdyr? Jeg har sjekket ganske mye (men ikke bestemt oss helt enda) så bare spør. Vi skal ha gulv til dagligstue og kjøkken som skal gå i ett. Jeg tror det er rundt en 50m2. Så hva vi har råd til er vi liksom i tvil på. Det er jo et gulv vi sikkert skal ha i 20 år, men vi vil egentlig ikke over 4-500kr pr m2. Vi så på et laminat til nesten 400,- i går men så ser jeg på linken til gulsspesialisten, de har fine parkett planke-gulv til den prisen!!! Vi har små barn ja så det blir også en slitasje og i tillegg skal vi nok ha hund igjen etterhvert så det er helt klart med på å egentlig velge laminat. Som de sa på butikken, egentlig står vel spørsmålet i om en skal velge noe som er pent og godt å gå på (parkett) fremfor å velge fornuftig som er laminat.....
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Vi skal ha gulv til dagligstue og kjøkken som skal gå i ett. Jeg tror det er rundt en 50m2. Så hva vi har råd til er vi liksom i tvil på. Det er jo et gulv vi sikkert skal ha i 20 år, men vi vil egentlig ikke over 4-500kr pr m2. Vi så på et laminat til nesten 400,- i går men så ser jeg på linken til gulsspesialisten, de har fine parkett planke-gulv til den prisen!!! Vi har små barn ja så det blir også en slitasje og i tillegg skal vi nok ha hund igjen etterhvert så det er helt klart med på å egentlig velge laminat. Som de sa på butikken, egentlig står vel spørsmålet i om en skal velge noe som er pent og godt å gå på (parkett) fremfor å velge fornuftig som er laminat..... Både hund og barn er drepen for parkett... Barn som drar legoklosser bortetter gulvet (eller som meg og min søster gjorde: laget "skøyter" av legoklosser...). Hunder som blir begeistret for noe (se! En Flue!!) og spinner opp hele parketten. Det er ikke pent med et gulv fullt i riper og skraper. Det er finere med uskadd laminat enn herpet parkett.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Med små barn som tilbringertid på gulvet, velg iallefall ikke et heltregulv uten å sjekke kvaliteten skikkelig. Ei venninne av meg valgte et furugulv i heltre og det er ganske fint, men det er en reel sjangse for å få flis dersom beina trekkes bortover gulvet. Jeg ville valgt parkett, men valgt den tjukkeste typen (14 mm) det kan slipes to-tre ganger. Når barne er ferdig med bilkjøring/klossebygging på gulvet kan det slipes. Et laminatgulv kan bli kaldt med mindre man har varmekabler under, parkett er mye bedre for de små. Og velger man et litt matt type med matt lakk synes ikke striper så godt. Og det er jo faktisk et gulv som er i bruk og et hus man lever i og ikke en pyntegjenstand. Nå kan man faktisk få eikeparkett til 169 på bygg24.no, det er riktignok b-vare og en må beregne litt mer, men det blir nok under 200 pr kvadrat uansett. Ellers bør det ikke være noe problem å få parkett til under 400 til vanlig heller.
Grønt blad Skrevet 6. juni 2009 #14 Skrevet 6. juni 2009 Jeg ville uten tvil valgt parkett. Jeg har bodd i i hus med både parkett og laminat. Laminaten var kals og har å gå på, mens parketten var lunere og ikke så hard.
Thomas Andrè Skrevet 6. juni 2009 #15 Skrevet 6. juni 2009 Min erfaring er at det blir nesten like fort merker i laminat som i parkett. Men legg varmefolie under laminaten, da blir det mykt og deilig og varmt og gå på
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. juni 2009 #16 Skrevet 6. juni 2009 Hvis dere skal ha hund ville jeg ALDRI valgt parkett! Har selv to hunder og parkett og det ser virkelig ikke ut på gulvet (var parkett her da vi flyttet inn) kom fra leilighet med laminat og savner det virkelig. De moderne laminat gulvene ser veldig fine og naturlige ut. Det er ikke fint med et gulv med masse riper i. Og sliping av parkett er nesten like dyrt som å legge nytt gulv (i følge min samboer som jobber i bransjen). Vi velger hvertfall laminat når vi skal legge nytt gulv om noen år.
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2009 #17 Skrevet 6. juni 2009 Helt uten tvil parkett. Synes heller ikke det gjør noe med små skraper i parkett, det er jo tre og det er naturlig med slitasje, synes jeg. Det koster jo litt mer, men jeg synes det er absolutt verdt det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå