Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 For noen år siden fikk jeg plutselig mange "byller" under huden på kroppen,som ble røde og store og det ble arr etter det.Det kom nye hele tide,gjorde vondt og kom ofte blod ut av de når jeg klemte.Jeg ble veldig trist pga. det for det var ikke akkurat fint.Og huden blir ødelagt selv om den blir borte.Virket som det var en hormonell forstyrrelse? Så forsvant de og etterlot seg arr.Så når jeg ble gravid fikk jeg en.Heldigvis ikke fler.Og nå har det plutselig dukket opp en igjen.jeg sluttet midt i et brett av cerazette og kanskje hormonene har "slått seg vrang" etter det?Andre som har hatt det,og noen som vet hva som hjelper?
kristian82 Skrevet 2. juni 2009 #2 Skrevet 2. juni 2009 For noen år siden fikk jeg plutselig mange "byller" under huden på kroppen,som ble røde og store og det ble arr etter det.Det kom nye hele tide,gjorde vondt og kom ofte blod ut av de når jeg klemte.Jeg ble veldig trist pga. det for det var ikke akkurat fint.Og huden blir ødelagt selv om den blir borte.Virket som det var en hormonell forstyrrelse? Så forsvant de og etterlot seg arr.Så når jeg ble gravid fikk jeg en.Heldigvis ikke fler.Og nå har det plutselig dukket opp en igjen.jeg sluttet midt i et brett av cerazette og kanskje hormonene har "slått seg vrang" etter det?Andre som har hatt det,og noen som vet hva som hjelper? Høres ut som noe som kalles kongekviser/underhudskviser, husker ikke hva fagbegrepet er..Men det er sånne kuler (kan minne om store kviser) som man får under huden,og i motsetning til kviser så får de ikke den samme "toppen" så er ikke så lett og klemme ut..i tillegg gjør det sykt vondt å klemme på de...Setter seg gjerne på steder som i lysken, under armen osv..Kan bli små arr/ endret farge på huden der de har vært...Er av en eller annen grunn, mulig stressrelatert, noen som plages av dette med jevne mellomrom..Tror det går ann å få noe for det, og hvis det er veldig plagsomt/ lurer på om det kan være noe annet, så er det jo greit med en liten tur til legen..Fikk en sånn "byll" du snakker om en gang i blant for noen år siden, men ikke de siste årene - jeg har ikke gått på p-piller så tror ikke det trenger å være dem hehe
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2009 #3 Skrevet 2. juni 2009 På fagspråket kalles en slik byll furunkel eller abcess. Det er "underhudskviser", vanlig betegnelse er en kong. Det har ingenting med noe kongelig å gjøre ;-).
kristian82 Skrevet 2. juni 2009 #4 Skrevet 2. juni 2009 På fagspråket kalles en slik byll furunkel eller abcess. Det er "underhudskviser", vanlig betegnelse er en kong. Det har ingenting med noe kongelig å gjøre ;-). Nei, absolutt ikke kongelig nei hehe
Gjest Bond Skrevet 2. juni 2009 #5 Skrevet 2. juni 2009 Noe lignende kalles også Hidradenitis suppurativa, svettekjertelbetennelse på norsk. Det finnes jo forskjellige grader av dette, og bilder av de verste tilfellene er nok ikke noe man glemmer så enkelt. Så anbefaler ikke å sjekke bildedelen av google hvis man leter etter hidradenitis..
Gjest Kristoffer Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Hidradenitis suppurativa (svettekjertelbetennelse) er en kronisk hudsykdom som rammer 1-4% av befolkningen. Svettekjertelbetennelse kjennetegnes av gjentatte ømme byller i armhulene, lysker, innsiden av lårene og under brystene. Et sted mellom 1-4% av befolkningen er rammet av hidrosadenitt. Forekomsten i en større fransk studie var 1%. Hidrosadenitt debuterer etter puberteten, og vanligvis i en alder mellom 20-30 år. Det er uvanlig å utvikle sykdommen når man har passert 50. Les mer om årsak, symptomer og behandling svettekjertelbetennelse i artikkelen under. http://www.dermatologi.no/hudsykdommer-h-m-hidrosadenitt.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå