Gjest Dutta Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 (endret) I følge en artikkel i vg hvor en 8-åring ble angrepet og bitt flere ganger av en hund, sier Ellen Simonsen i FOD (Foreningen for omplassering av dyr): "- Det kan selvsagt skje at unger leker litt vilt, og at hunden vil være med på leken. Jeg kan ikke si noe mer før jeg vet mer om hva som skjedde. - Det er vel neppe snakk om lek når barn blir påført alvorlige skader? - Dette er en snill hund, men det kan skje at en hund klyper eller biter litt. Det tar vi alvorlig, og synes det er veldig leit. Det er vondt å blitt bitt. Det gjelder også når en hund blir bitt." Jeg har alltid vært opptatt av dyrs rettigheter som levende vesner, men jeg reagerte sterkt på uttalelsene referert til i artikkelen. Jeg håper indelig godeste Ellen Simonsen er feilsitert. Mener hun virkelig at det er greit at hunder biter? Jeg personlig mener det er helt uakseptabelt at en hund biter, og at hunden i dette tilfelle burde vært avlivet imiddelbart. Jeg forstår heller ikke hva i all verden hun mener med at "det gjelder også når en hund blir bitt" - hva har det med saken å gjøre? Det eneste jeg er enig med henne i er at det ikke er FODs ansvar hva dyret gjør etter at det er omplassert (så fremst det er gjort grundige vurderinger før omplassering), og at ansvaret her påhviler hundeier. Link til artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544023 Link fikset. Phaedra,mod Endret 1. juni 2009 av Phaedra
Gjest pia24 Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Jeg ble mektig provosert av de samme uttalelsene. Vedkommende burde lagt seg langflat og sagt at det hadde skjedd en svikt i vurderingen av denne hunden. Skremmende at det ikke blir plukket opp under vurderingen av hunden at den kan oppføre seg slik før den omplasseres. Fy!
Gjest Wacmoc Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Kjente jeg ble sint da jeg leste artikelen. FOD har det med å omplassere de fleste hunder selv om alle ikke egner seg til å bli omplassert. Ting må gå ganske langt før jeg mener en hund bør avlives, men dette er garantert et tilfelle. Hunden gikk til angrep på hunden, og dro han bortover etter beinet. Dette var overhode ikke leking, klyping eller "litt biting". Dette var et angrep fra hunden sin side, og jeg syntes det var helt drøyt at ikke FOD forsvarte seg selv, eller inrømte at de hadde driti seg ut. Mister mer og med respekt for dem, og når de først har omplassert en hund som ikke burde bli omplassert, så bør de som sagt legge seg langflat når hunden angriper. For all del, det kan jo være at hunden var snill, og at dette var første gangen dette skjedde, men fortsatt, hunden har gått til angrep på en liten gutt, og bør bli avlivet for å hindre at det skjer igjen.
MellonCollie Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Jeg ble mektig provosert av de samme uttalelsene. Vedkommende burde lagt seg langflat og sagt at det hadde skjedd en svikt i vurderingen av denne hunden. Skremmende at det ikke blir plukket opp under vurderingen av hunden at den kan oppføre seg slik før den omplasseres. Fy! Signerer denne. Jeg håper virkelig dette er snakk om feilsitering, for dette er hpåløse uttalelser.
Tabris Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har ikke lest artikkelen, så jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne hunden. Men på generalt grunnlag hender det jo at en hund "klyper eller biter litt" uten at det er noe galt med det. Når min hund og jeg leker, så biter hun. Det er lekebiting, så det går aldri hull på huden og hun stopper med en gang jeg sier at det er nok. Men, jo, hun "klyper og biter litt", under kontroll. Som mange andre hunder.
MellonCollie Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har ikke lest artikkelen, så jeg skal ikke uttale meg om akkurat denne hunden. Men på generalt grunnlag hender det jo at en hund "klyper eller biter litt" uten at det er noe galt med det. Når min hund og jeg leker, så biter hun. Det er lekebiting, så det går aldri hull på huden og hun stopper med en gang jeg sier at det er nok. Men, jo, hun "klyper og biter litt", under kontroll. Som mange andre hunder. Joda, jeg er enig i det. Men det blir veldig feil å komme med en slik uttalelse i forbindelse med at en 8 år gammel gutt har fått relativt alvorlige bittskader. Jeg oppfatter det som hun ufarliggjør situasjonen, i stedet for å se på hva som har gått galt i dette tilfellet.
Tabris Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Joda, jeg er enig i det. Men det blir veldig feil å komme med en slik uttalelse i forbindelse med at en 8 år gammel gutt har fått relativt alvorlige bittskader. Jeg oppfatter det som hun ufarliggjør situasjonen, i stedet for å se på hva som har gått galt i dette tilfellet. Ja, der kan jeg være enig. Jeg har lest saken nå, og synes dette går langt over "klype og bite litt".
Goose Green Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Ja, der kan jeg være enig. Jeg har lest saken nå, og synes dette går langt over "klype og bite litt". Enig! Slike hunder er det bare å skyte på flekken der og da. Dessuten er Rottweilere noen styggebeist!
Black Eyed Susan Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Jeg klikket på linken, men fikk ikke opp artikkelen. En hund skal selvfølgelig ikke bite. Når det er sagt er det ikke alltid bare hundene det bør settes krav til. Det er faktisk slik at mange barn er slemme mot dyr også, og jeg har vært vitne til at en hund bet fordi den ble plaget. Hunden ble avlivet, men etter min mening burde den ikke vært det.
Gjest Wacmoc Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Jeg klikket på linken, men fikk ikke opp artikkelen. En hund skal selvfølgelig ikke bite. Når det er sagt er det ikke alltid bare hundene det bør settes krav til. Det er faktisk slik at mange barn er slemme mot dyr også, og jeg har vært vitne til at en hund bet fordi den ble plaget. Hunden ble avlivet, men etter min mening burde den ikke vært det. Hvis du bare går på vg.no ligger artikkelen på siden.
Gjest pia24 Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Vær så snill og les artikkelen før dere kommenterer. I denne saken er det tydelig at FOD har gjort en stor tabbe. Her er det ikke tvil om at det er hunden som er problemet og ikke barnet. Barnet er vokst opp med hunder, og vet derfor hvordan han skal forholde seg til hunder. En hund som biter slik at det gir de resultatene vi ser på bildet i artikkelen, er ikke en hund som "biter og klyper litt" når den blir ivrig og leken.
Black Eyed Susan Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 FOD har gjort en stor tabbe? Hvorfor det? Når FOD ga fra seg hunden var den snill, hva som har gjort at den plutselig bet denne gutten vet ikke de, du, eller jeg. Etter bildene å dømme har ikke hunden bare kløpet litt, men den har heller ikke bitt slik en rottweiler er i stand til å gjøre. Teoretisk sett er det vel også et lite holdbart argument å si at gutten ikke har gjort noe for å terge fordi han selv har hund. Syns det er uholdbart å ønske hunden død før man vet fakta.
Gjest Miley Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 FOD har gjort en stor tabbe? Hvorfor det? Når FOD ga fra seg hunden var den snill, hva som har gjort at den plutselig bet denne gutten vet ikke de, du, eller jeg. Etter bildene å dømme har ikke hunden bare kløpet litt, men den har heller ikke bitt slik en rottweiler er i stand til å gjøre. Teoretisk sett er det vel også et lite holdbart argument å si at gutten ikke har gjort noe for å terge fordi han selv har hund. Syns det er uholdbart å ønske hunden død før man vet fakta. Fakta er at hunden skadet gutten, noe den ikke burde eller skal gjøre uansett. Hypotetisk, om ungene plagde hunden burde hunden ha trekt seg unna, ikke klemt gutten opp i hekken og prøvd å trekke han med seg etter beinet.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #14 Skrevet 1. juni 2009 Fakta er at hunden skadet gutten, noe den ikke burde eller skal gjøre uansett. Hypotetisk, om ungene plagde hunden burde hunden ha trekt seg unna, ikke klemt gutten opp i hekken og prøvd å trekke han med seg etter beinet. Vil ikke kommentere hva som er sagt i avisen av hverken mor eller fod. Jeg ser på bildene og konstanterer at dette ikke er bitt av en Rottis, gjort i den hensikt for å drepe gutten. Leken rottis kan gå voldsomt for seg. barn og rottis skal ikke leke sammen alene.Og iallefall ikke ukjente barn som ikke kjenner til hunden. Har stor hund selv,og lekebiting foregår. Vi leker hvem som vinner. Dette har stor betydning for hunden. Ja, je har fått meg både kutt og,sår og blåmerker. Det skjer med stor hund. dette er lek mellom en voksen og hund. Dette går ikke med barn og hunden. Lek er viktig for hunden. Hundene kan ha sett guttene leke, oi dette vil vi være med på, for dette er gøy. De er kansje vant til voldsom lek med eier. En gutt på 8 kan ikke hanskes med en rottis. Er det to hunder, blir det ekstra gøy. Hadde gutten vert vant til slike hunder, så hadde han vist hva han skulle ha gjort når det ble voldsomt. Det jeg reagerer mest på er at hundeen var løs. Det er båndtvang. Uansett,så bestrider jeg at hunden bet for å drepe. Bilder vise det. Jeg forsvarer ikke hunden,men prøver å forklare. hunden hadde drept han om den hadde villet det. Selvsagt blir en mor redd når noe slikt skjer, skulle bare mangle
Jane F. Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 Men jeg skjønner ikke helt. Det står at det var to hunder som angrep. Var de eid av samme mann, eller to fremmede hunder. Kan jo hende at hundene sloss seg i mellom og så kom ungene inn mellom på et vis. Uansett så lenge ungene ikke provserte hundene så burde eier tenke to tre ganger før han lar hunden leve.
Black Eyed Susan Skrevet 1. juni 2009 #16 Skrevet 1. juni 2009 Fakta er at hunden skadet gutten, noe den ikke burde eller skal gjøre uansett. Hypotetisk, om ungene plagde hunden burde hunden ha trekt seg unna, ikke klemt gutten opp i hekken og prøvd å trekke han med seg etter beinet. "Burde" blir bare tull i en sammenheng hvor vi ikke kjenner fakta . Jeg stusser på eieren til hunden jeg, det er vel strengt talt h*n som har vært fraværende. Om en unge slår en annen, og denne slår igjen, burde den heller trekt seg unna. Enig i det, men jeg tror neppe det kommer på tale å avlive.....
Gjest pia24 Skrevet 2. juni 2009 #17 Skrevet 2. juni 2009 Uavhengig av hvordan en rottweiler har bitt slik den er stand til mener jeg at FOD burde plukket opp slik oppførsel FØR hunden blir omplassert. For å trekker sammenligninger til hunder som blir omplassert i andre land, går de gjennom en atferdsvurdering FØR de omplasseres. Dersom det er det MINSTE TVIL om at hunden har en atferd som gjør at den ikke kan omplasseres av ulike grunner avlives hunden. Nei, jeg tror ikke en hund plutselig kan begynne å oppføre seg slik uten å ha vist noen form for tendenser til dette tidligere. Det er uten av interesse om hunden hadde drept dersom den var i stand til det. Som voksen hadde jeg ikke akspetert så voldsom lek med en hund, uavhengig av om jeg skulle vært i stand til å takle det med min fysiske styrke.
Gjest annemor30 Skrevet 2. juni 2009 #18 Skrevet 2. juni 2009 Uavhengig av hvordan en rottweiler har bitt slik den er stand til mener jeg at FOD burde plukket opp slik oppførsel FØR hunden blir omplassert. For å trekker sammenligninger til hunder som blir omplassert i andre land, går de gjennom en atferdsvurdering FØR de omplasseres. Dersom det er det MINSTE TVIL om at hunden har en atferd som gjør at den ikke kan omplasseres av ulike grunner avlives hunden. Nei, jeg tror ikke en hund plutselig kan begynne å oppføre seg slik uten å ha vist noen form for tendenser til dette tidligere. Det er uten av interesse om hunden hadde drept dersom den var i stand til det. Som voksen hadde jeg ikke akspetert så voldsom lek med en hund, uavhengig av om jeg skulle vært i stand til å takle det med min fysiske styrke. ER jo mye rare eiere ute å går da... Kanskje denne hunden VAR snill FØR den kom til nåværende eier feks??
Malum Skrevet 2. juni 2009 #19 Skrevet 2. juni 2009 Jeg tror heller ikke denne hunden bet for å drepe. En hund av denne rasen har et kjevetrykk på flere tonn, og kunne gjort mye større skade enn det disse bildene viser, hvis hensikten hadde vært noe annet enn å leke. Om gutten har vokst opp med hunder har liten betydning. Denne hunden kjente han ikke. Alle hunder kan utgjøre en potensiell fare for barn. Jeg reagerer på to ting: at hunden gikk løs, og at Ellen Simonsen går i forsvar på den måten hun gjør. Hun hadde tjent mye på å uttale seg en smule mer diplomatisk. Om ikke hunden bør avlives bør den i hvert fall omplasseres på nytt - til noen som vet nok om forsvarlig hundehold til at hverken hunden eller barn blir utsatt for en episode som dette igjen.
Gjest Glør Skrevet 2. juni 2009 #20 Skrevet 2. juni 2009 (endret) Om hunden bet for å drepe er irrelevant, dette er uansett ikke lek. En normal hund vil stoppe lenge før den bryter huden, og de fleste hunder vil ikke engang lage ett blåmerke. Ellen Simonsen har forøvrig rett i at klyping og biting kan skje, men den uttalelsen er fullstendig malplasert i denne saken. Denne hunden må ha bitt gjentatte ganger, og hardt, for å få alle de merkene. Endret 2. juni 2009 av Glør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå