Gå til innhold

tvangstanker rundt forhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt besatt av tanken at han jeg er sammen med vurderer å gjøre det slutt.

Jeg har i bunn og grunn ingen grunn til å tro det men denne tanken har tatt helt av. Det føles ut som om jeg har kjærlighetssorg. Har spist ei halv skive på over ett døgn og er kvalm,urolig,høy puls og nedfor.

Kan man virkelig ha tvangstanker rundt ett forhold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er helt besatt av tanken at han jeg er sammen med vurderer å gjøre det slutt.

Jeg har i bunn og grunn ingen grunn til å tro det men denne tanken har tatt helt av. Det føles ut som om jeg har kjærlighetssorg. Har spist ei halv skive på over ett døgn og er kvalm,urolig,høy puls og nedfor.

Kan man virkelig ha tvangstanker rundt ett forhold?

Tvangstanker kan man ha om absolutt alt!

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har noen gode råd..? Hvordan håndtere dette på egen hånd? Hadde en samtale med en på mental helse i nesten en time idag. Det gikk litt bedre da. Men nå om kvelden så skjelver jeg og gråter jeg bare.

Når jeg prøver å snu om på tankene så merker jeg at hjernen febrilskt fremdeles prøver å overbevise meg om at ting går til helvete.

Er så vanskelig å forklare og tror ikke mange skjønner problemet..gjør det knapt selv så kan vel ikke forvente at andre skjønner det.

Skrevet
Noen som har noen gode råd..? Hvordan håndtere dette på egen hånd? Hadde en samtale med en på mental helse i nesten en time idag. Det gikk litt bedre da. Men nå om kvelden så skjelver jeg og gråter jeg bare.

Når jeg prøver å snu om på tankene så merker jeg at hjernen febrilskt fremdeles prøver å overbevise meg om at ting går til helvete.

Er så vanskelig å forklare og tror ikke mange skjønner problemet..gjør det knapt selv så kan vel ikke forvente at andre skjønner det.

Tvangstanker er jo helt jævelig det, så skjønner problemet ditt, men vet ikke helt om jeg har noen gode tips..Kjenner noen som sliter med tvangstanker og de går til psykolog og bruker medisiner for det, men mulig de har tvangstanker som er hyppigere og om flere ulike ting da...Men tvangstanker kan jo gjelde ting som oppleves som helt usaklig for personen selv ( at en selv ikke fatter hvorfor en tenker og funderer så mye på en bestemt ting) eller det at tankene går på ting som er viktig for en, sånn som et forhold, og at hodet går på høygir i forhold til alt rundt det..Men du kunne vel kanskje prøvd å satt deg ned, vurdert forholdet ditt - latt alle tankene strømme på, og så si hvis du kommer til "nei, svært mye tyder på at han ikke vil gå fra meg", så prøver du å slå deg til ro med det i f.eks en tidsperiode da, at du frem til dagen etter prøver å slå vekk de tankene som kommer og at du neste dag gir deg selv et tidsrom på dagen hvor du lar tankene komme fritt og vurderer det igjen..Jo mer du klarer å kutte ut å tenke på det, distrahere deg selv, ikke diskutere med deg selv jo bedre er det i alle fall...At du rett og slett prøver å stoppe tankerekken din før du har tenkt så mye og lenge at du blir kjip i form da...Men er absolutt ikke lett da, vet ikke om det var noen gode råd heller hehe...Tror kanskje det beste er profesjonelle folk og eventuelt medisiner...men om du ikke har tvangstanker på noen andre områder enn akkurat på dette forholdet, er jo det bra, og kanskje lettere å få jobbet seg igjennom det på egenhånd da...Lykke til i alle fall :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Det er først i løpet av det siste døgnet at denne tvangstanken har dukket opp. Sikkert litt fordi jeg tok opp en liten ting som jeg var litt skuffet over. En filleting men som jeg ville bare nevne og så bli ferdig med. Han trøsta meg og alt var vel normalt. Ingen krangling eller noe.

Men tanken om at jeg satte meg i et såpass dårlig lys da jeg nevnte denne filletingen og at han kommer til å vil gjøre det slutt har tatt fullstendig overtak.

Jeg skal prøve å sette meg ned å vurdere på den måten du foreslår,selv om jeg kjenner jeg er livredd for hva jeg finner ut.

Jeg klarer knapt å tenke rasjonelt akkurat nå.Jeg har vært plaget med tvangstanker før og fått behandling for det med terapi og medisin. Jeg har nettopp avsluttet terapi for angst,depresjon og dårlig selvtillit og tok min siste dose medisin for ett par mnd siden.

Frykten for at jeg aldri kommer til å bli helt frisk fra alt dette skremmer meg.

Nei,nå ble det vel mye syting.

Uansett,tusen takk for svar og oppmuntrende ord :)

Skrevet
Tusen takk for svar :)

Det er først i løpet av det siste døgnet at denne tvangstanken har dukket opp. Sikkert litt fordi jeg tok opp en liten ting som jeg var litt skuffet over. En filleting men som jeg ville bare nevne og så bli ferdig med. Han trøsta meg og alt var vel normalt. Ingen krangling eller noe.

Men tanken om at jeg satte meg i et såpass dårlig lys da jeg nevnte denne filletingen og at han kommer til å vil gjøre det slutt har tatt fullstendig overtak.

Jeg skal prøve å sette meg ned å vurdere på den måten du foreslår,selv om jeg kjenner jeg er livredd for hva jeg finner ut.

Jeg klarer knapt å tenke rasjonelt akkurat nå.Jeg har vært plaget med tvangstanker før og fått behandling for det med terapi og medisin. Jeg har nettopp avsluttet terapi for angst,depresjon og dårlig selvtillit og tok min siste dose medisin for ett par mnd siden.

Frykten for at jeg aldri kommer til å bli helt frisk fra alt dette skremmer meg.

Nei,nå ble det vel mye syting.

Uansett,tusen takk for svar og oppmuntrende ord :)

¨

Det du sier har jo absolutt ikke noe med syting å gjøre da :) Men skjønner at man bestandig sikkert frykter at man ikke blir helt frisk ja, får prøve å ta en dag av gangen og bygge videre på at man har blitt bedre :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du er ikke alene! :klemmer: Faktisk godt å høre at det ikke bare er meg... Jeg har hatt det slik flere ganger og det er helt forferdelig. Har ingen gode råd enn å prøve å puste rolig og tenke på at alt tyder faktisk på at han VIL være sammen med deg.

Hvis det dukker opp flere ganger, synes jeg du skal snakke med kjæresten din om det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...