Gå til innhold

cyster på eggestokkene

Fremhevede innlegg

Gjest jane25
Skrevet

hei!

jeg, som mange andre har vanncyster på eggstokkene...

men vet at det ikke er noe farlig, men hvor mange ganger det normalt å få det.. jeg har fått den 7 ganger nå på ca 3 år, og 3 av di gangene har det gjort ubeskrivlig vondt da de ble borte.. andre gangene har jeg ikke merket noe da de blir det...

men nå har jeg da fått igjen, bare et mnd etter de ble borte sist.. og det gjør sinnsykt vondt da jeg har sex, ikke sååå veldig gøy lissom.. ja, så lurte egetlig bare på da hvor mange ganger kan di komme? og hvofor???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har ikke disse plagene selv men er du sikker på at du ikke har endometriose?

Regner med du har vær til undersøkelse, men siden denne sykdommen er vanskelig å diagnostisere og forbindes med en del andre kanskje de kan være dette som er plagen din? Sjekk ut på:

Endometriose foreningen

Håper du finner ut av det :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du har PCO/PCOS så kan du ha cyster ganske ofte, det dannes da ofte cyster i hver syklus. Men disse behøver ikke å bli så store at de gir store smerten, men kan altså gjøre det.

Har du hatt UL for å sjekke cystene?

Gjest jane25
Skrevet

takk for svar... har tenkt at det kunne ha vært endrometriose, men legen tror ikke det... men akuratt nå er legen mer opptatt av at jeg ikke har mensturasjon mer.. (hakke hatt det siden okt.08) men de tok nye prøver her om dagen da, så får kansje vite noe mer.. håper jeg.. synes det er litt kjipt...

Gjest jane25
Skrevet

jeg leste på symtopmer på PCOS nå, disse:

Høye nivåer av mannlige hormoner (androgener)

Ingen eller uregelmessig menstruasjon

Ingen eller uregelmessig eggløsning

Små cyster (væskefylte blærer) i eggstokkene

Økt vekst av kroppshår, særlig i ansikt, bryst, mage, rygg, tomler og tær (kalt hirstuisme)

Kviser, fet hud og flass

Smerter i underlivet

Vektøkning eller overvekt – har ofte eple-form hvor den ekstra vekten samles rundt magen. Vektøkningen skjer gjerne hurtig og kvinnen har vansker med å gå ned i vekt.

Diabetes type 2

Høyt kolesterol

Høyt blodtrykk

Tynt hår og tegn til skallethet

Mørke flekker på halsen, armene, brystene eller lårene

Hudfliker i armhulene eller halsen

Apné – sterk snorking og korte pustestopp mens man sover

Depresjon og humørsvingninger

Fordi PCOS er en svært sammensatt diagnose, vil noen få ha alle symptomene, mange vil ha noen og andre svært få. Enkelte har også ingen symptomer på sykdommen.

og jeg har 7 av dem... kansje jeg skal spørre om det kan være det neste gang.. skal på ny undersøkelse om 3 mnd, hvis ikke det er noe spess på blodprøve svarene...

Gjest Gjest
Skrevet

En gynekolog burde ha tenkt PCOS med en gang når du ikke har hatt mens på et halvt år synes nå jeg.

Blodprøver og en UL er oftest det de tar for å finne ut om du har PCOS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...