Gå til innhold

Dressing til hamburger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

God kveld godtfolk!

Jeg vil først, i ubeskjedenhetens navn, si at jeg trolig lager verdens beste hamburgere. Men mine hamburgermåltid mangler noe. En dressing\saus.

Typiske hamburgerdressinger liker jeg ikke i det hele tatt. Noen som har noen forslag til alternativer?

Glad i sterke saker, så gjerne noe med futt i. Har ikke funnet noe som frister på noen butikker, så er redd jeg kanskje må lage selv, om ikke noen vet om en lur butikk med en lur dressing? :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker enten en tomatsalsa med chili i eller en tzatzikiaktig yoghurtdressing med maaasse hvitløk.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker enten en tomatsalsa med chili i eller en tzatzikiaktig yoghurtdressing med maaasse hvitløk.

Ooooo hvitløk nam *sikle*

Skrevet

Denne er ikke sterk, men kan være vel verdt et forsøk. Målene er bare sånn omtrent, jeg smaker til etterhvert. Nok til omtrent fire burgere.

1 ss majones (helst Hellmanns)

2-3 ss lettrømme

ca 1 ts dijonsennep

ca 1 ts hvitvinseddik

1 fedd hvitløk, knust og finhakket

ca 2 ss hakket frisk dill

salt og pepper

Bland alt, la gjerne stå en times tid før servering slik at smakene får "satt seg". Jeg pleier også innimellom å varmebehandle hvitløken litt før jeg knuser og hakker den; da baker jeg feddet i ovnen på 180 grader i noen minutter. Dette gir en rundere smak på dressingen.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Aioli kan kanskje være noe?

Skrevet (endret)

Mager kesam blandet med sweet chilli saus synes jeg er en god og og annerledes dressing som passer til det meste. Hvor sterk den bli kommer an på blandingsforholdet, bare å prøve seg frem.

Endret av Skya
Gjest Tor Erik
Skrevet (endret)

Uansett, jeg støtter veldig forslaget over med aioli, men det kan jo ha en sammenheng med at jeg lager urteburgere. Men uansett er aioli godt til stekt/grillet mat.

Kombinert med gode tomater og stekesaften/skyen fra nystekte eller -grillede burgere, så er det all dressingen man trenger.

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Uansett, jeg støtter veldig forslaget over med aioli, men det kan jo ha en sammenheng med at jeg lager urteburgere. Men uansett er aioli godt til stekt/grillet mat.

Da er det ikke aïoli i det hele tatt, for den skal inneholde ekstra virgin olivenolje.

sitat endret

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet
Mager kesam blandet med sweet chilli saus synes jeg er en god og og annerledes dressing som passer til det meste. Hvor sterk den bli kommer an på blandingsforholdet, bare å prøve seg frem.

:jepp:

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Takker for tips!

Tror nok ikke aioli er noe for meg, er nok rimelig kresen. Skal prøve sweet chilli\kesam-varianten.

Og om du tror noen andre burgere er bedre så er det bare fordi du ikke har smakt mine enda ;) Men den oppskriften Tor Erik kom med banker i alle fall de vanlige "1 t-skje med salt og pepper"-oppskriftene. Huffameg.

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Og kanskje en tomatsalsa med chilli hørest godt ut. Har du en fin oppskrift? (der løken kan sløyfest?;))

Gjest Ludovie
Skrevet
Og om du tror noen andre burgere er bedre så er det bare fordi du ikke har smakt mine enda ;) Men den oppskriften Tor Erik kom med banker i alle fall de vanlige "1 t-skje med salt og pepper"-oppskriftene. Huffameg.

Jeg er uenig i at hamburgere må inneholde spennende smakstilsetninger for å være gode. Jeg liker aller best burgere laget av grovkvernet oksekjøtt med en del fett, pluss salt og pepper.

Ellers var det mange gode dressingforslag her! :)

Gjest Tor Erik
Skrevet
Jeg er uenig i at hamburgere må inneholde spennende smakstilsetninger for å være gode. Jeg liker aller best burgere laget av grovkvernet oksekjøtt med en del fett, pluss salt og pepper.

Ellers var det mange gode dressingforslag her! :)

Gjest Tor Erik
Skrevet

Sorry for den tomme posten over, jeg ville bare tilføye at jeg er fullstendig enig med ludovie. Godt grovkvernet kjøtt og salt og pepper + en kullgrill = fantastiske burgere.

Oppskriften jeg viste til er jo mer urteburgere enn tradisjonelle, men pass deg for at du ikke ender med frikadeller pga for mye ingredienser.

Om det er noen puritanere der ute kan godt kalle aioli for hvitløksmajones om man ikke lager den med olivenolje. Det er jo overhodet ikke det samme egentlig.

Skal man først spikke fliser(noe jeg støtter), så er jeg ikke sikker på at det skal være ekstra virgin. Hverken franske eller italienske oppskrifter er vel veldig kategoriske på det?

Tor Erik

Skrevet

Nam, her var det mange gode oppskrifter!

Skrevet

Har kuttet ut dressing og begynt heller å ha masse annet tilbehør. Men en dressing som jeg kom på som kan passe på hamburger er Ranch-dressing som du kan kjøpre på feks Ultra.

Skrevet

jeg bruker aioli + en tomatsaus laget av hakkede tomater, tomatpuré, god olivenolje, salt og pepper og litt sukker som dressing. kan ha chili i tomatsausen om du ønsker det, og hvitløksmengden i aiolien kan du jo også styre selv.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...