Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 Hei! Leser i flere av trådene at mange av dere gir barna kveldsmat hver dag. Selv husker jeg også dette fra jeg var barn, men tror det var fra jeg var "stor" og la meg senere enn det mine barn gjør i dag. Vi rekker ikke kveldsmat her i huset, og forstår ikke hvorfor alle er så opptatt av dette måltidet for de aller minste (spebarn forstår jeg selvsagt). Mine barn er 3,5 år og 6 år. Vi spiser middag ca. 17:30, og barna legges kl. 19. for oss blir det dermed ikke aktuelt med kveldsmat. Hvordan gjør dere andre dette? Og hvorfor er alle så opptatt av dette måltidet? Skal sies at våre barn spiser godt til middag, og er også glad i frokost. Når barna blir så store at de skal i seng rundt 20 og senere, forstår jeg at kveldsmat kan innføres. Men for oss og våre rutiner er ikke dette naturlig.
Gjest annemor30 Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Hei! Leser i flere av trådene at mange av dere gir barna kveldsmat hver dag. Selv husker jeg også dette fra jeg var barn, men tror det var fra jeg var "stor" og la meg senere enn det mine barn gjør i dag. Vi rekker ikke kveldsmat her i huset, og forstår ikke hvorfor alle er så opptatt av dette måltidet for de aller minste (spebarn forstår jeg selvsagt). Mine barn er 3,5 år og 6 år. Vi spiser middag ca. 17:30, og barna legges kl. 19. for oss blir det dermed ikke aktuelt med kveldsmat. Hvordan gjør dere andre dette? Og hvorfor er alle så opptatt av dette måltidet? Skal sies at våre barn spiser godt til middag, og er også glad i frokost. Når barna blir så store at de skal i seng rundt 20 og senere, forstår jeg at kveldsmat kan innføres. Men for oss og våre rutiner er ikke dette naturlig. spiser midd. ved 16 tiden. unga er sultne igjen ved 18-18.30 tia.. derfor kveldsmat.. det eller opp om natta med sultne onger og da vil jeg sove..
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 spiser midd. ved 16 tiden. unga er sultne igjen ved 18-18.30 tia.. derfor kveldsmat.. det eller opp om natta med sultne onger og da vil jeg sove.. Forstår selvsagt at ingen vil stå opp om natta med sultne unger... Men at barna blir sultne etter 2 timer mener jeg er helt merkelig. Men barna spiser da kanskje ikke mye til middag? I vår barnehage spiser barna ca. 14, og barna er dermed ikke sulte til kl. 16. Middagen serveres sent her selvsagt også grunnet jobb, men tidligere erfaringer viser at barna våre heller vil spise senere for da spiser de rikelig med middagsmat. Mine barn har aldri våknet på natta av sultenhet når de er såpass store.. For det kan jo være at de ikke spiser så mye til middag om det er noe de ikke er så glade i.
Gjest Gjest_L@dy_* Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Hos oss spises det også sjelden kvelds. Middag spises forholdsvis sent, så det blir middag og kvelds i ett. Datteren blir snart 4 år.
Gjest *Mim* Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Vi spiser nesten alltid kveldsmat uten at jeg kan si at jeg er noe spesielt opptatt av akkurat dette måltidet. Vi spiser middag i fire - fem-tida, og ungene (7, 10, 12 og 18) blir sultne før de skal legge seg fra åtte og utover. Vil jo helst ikke at de skal legge seg sultne, så da gir vi dem kveldsmat, som regel brødmat.
Umuriel Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Hvis vi spiser middag kl 17 får han brødskive kl 19. Hvis vi spiser middag kl 18 blir det også kveldsmaten. Ikke så rart han er sulten igjen etter to timer, han er jo en aktiv gutt i vekst og får spise når han er sulten.
Eowyn Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Femåringen spiser kvelds stort sett hver kveld. Men får ikke dersom han står opp etter leggetid,siden vi bestandig spør han før leggetid om han er sulten. Jeg vet jo det at å legge seg sulten er ikke noe særlig derfor vil jeg ikke at han skal gjøre det.
monja Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 (endret) Her er det ikke middag før 17 - 17.30 så for minstemann på 1 år dropper vi kveldsmat. Han legger seg likevel klokka 18. Størstemann på 4 1/2 år får en skive om han blir sulten mellom middag og leggetid klokka 19.30, noe som nesten aldri hender. Endret 1. juni 2009 av monja
Gjest imli Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Vi spiser middag rundt 15.30, så her får ungen (og vi selv) kveldsmat. Det kommer jo helt an på når man spiser middag, det er jo ikke slik at kveldsmat i seg selv er så superviktig. Poenget er jo at ungene må ha mat før de legger seg. Om det er middag eller brødskiver er jo det samme.
Elizia Skrevet 1. juni 2009 #10 Skrevet 1. juni 2009 Her er det alltid kveldsmat. Uansett hvor sein middagen er. Vi forsøker å spise middag innen kl 17.00 og da bør 3 åringen få noe å spise før han sovner kl 20.00. Blir oftest en brødskive, youghurt eller en banan.
frihed Skrevet 1. juni 2009 #11 Skrevet 1. juni 2009 Middag kl 16 og kvelds kl 1830. Jentene mine er 2,5år og 8mnd
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. juni 2009 #12 Skrevet 1. juni 2009 Hei! Leser i flere av trådene at mange av dere gir barna kveldsmat hver dag. Selv husker jeg også dette fra jeg var barn, men tror det var fra jeg var "stor" og la meg senere enn det mine barn gjør i dag. Vi rekker ikke kveldsmat her i huset, og forstår ikke hvorfor alle er så opptatt av dette måltidet for de aller minste (spebarn forstår jeg selvsagt). Mine barn er 3,5 år og 6 år. Vi spiser middag ca. 17:30, og barna legges kl. 19. for oss blir det dermed ikke aktuelt med kveldsmat. Hvordan gjør dere andre dette? Og hvorfor er alle så opptatt av dette måltidet? Skal sies at våre barn spiser godt til middag, og er også glad i frokost. Når barna blir så store at de skal i seng rundt 20 og senere, forstår jeg at kveldsmat kan innføres. Men for oss og våre rutiner er ikke dette naturlig. Hvorfor så opptatt av hva andre gjør? Dere dropper kveldsmat og det fungerer for dere, mens andre spiser kveldsmat og det fungerer best for dem.
cilja Skrevet 1. juni 2009 #13 Skrevet 1. juni 2009 Man merker vel fort om barna er sultne eller ikke. Vi spiser middag ca 16 og kveldsmat ca 19. Begge barna spiser vanligvis godt til begge måltidene. Selv om vi av og til har sen middag, så tilbyr jeg alltid barna noe å spise før puss og lalle. Liker ikke tanken på at jeg kanskje sender småsultne barn til sengs.
Gjest annemor30 Skrevet 2. juni 2009 #14 Skrevet 2. juni 2009 Forstår selvsagt at ingen vil stå opp om natta med sultne unger... Men at barna blir sultne etter 2 timer mener jeg er helt merkelig. Men barna spiser da kanskje ikke mye til middag? I vår barnehage spiser barna ca. 14, og barna er dermed ikke sulte til kl. 16. Middagen serveres sent her selvsagt også grunnet jobb, men tidligere erfaringer viser at barna våre heller vil spise senere for da spiser de rikelig med middagsmat. Mine barn har aldri våknet på natta av sultenhet når de er såpass store.. For det kan jo være at de ikke spiser så mye til middag om det er noe de ikke er så glade i. vil si di spiser godt til alle måltidene jeg.. til å være mine barn seff hehe
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 2. juni 2009 #15 Skrevet 2. juni 2009 Hvorfor så opptatt av hva andre gjør? Dere dropper kveldsmat og det fungerer for dere, mens andre spiser kveldsmat og det fungerer best for dem. Godt spørsmål. Egentlig av ren nyskjerrighet, og om det faktisk er vi som er helt unormale..... Og selvsagt - det som fungerer for oss, trenger ikke fungere for andre. Til slutt - ventet vel egentlig på en tilbakemelding som dette når jeg la inn innlegget.
Gjest Poker face Skrevet 2. juni 2009 #16 Skrevet 2. juni 2009 vi spiser heller ikke kvelds mat. jeg jobber sene dager og da er det middag sent. det blir jo kvelds mat på en måte da
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2009 #17 Skrevet 2. juni 2009 Hvis barnet spiser nok resten av dagen er det å foretrekke å ikke spise kvelds (dersom det er en time eller to til leggetid er det greit nok, men aldri skive-tannpuss-seng) dette på grunn av at kroppen da må jobbe med å forbrenne mat mens den egentlig skulle hvile. Noen barn spiser derimot miniatyrmengder med mat i hvert måltid og da kan kveldsen være vinn eller forsvinn mtp normal vekst og riktig ernæring.
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. juni 2009 #18 Skrevet 2. juni 2009 Godt spørsmål. Egentlig av ren nyskjerrighet, og om det faktisk er vi som er helt unormale..... Og selvsagt - det som fungerer for oss, trenger ikke fungere for andre. Til slutt - ventet vel egentlig på en tilbakemelding som dette når jeg la inn innlegget. Ja, det jeg mente var at du ikke akkuratt trenger å forsvare deg for at dere ikke spiser kveldsmat.
Rotemor Skrevet 2. juni 2009 #19 Skrevet 2. juni 2009 Hei! Leser i flere av trådene at mange av dere gir barna kveldsmat hver dag. Selv husker jeg også dette fra jeg var barn, men tror det var fra jeg var "stor" og la meg senere enn det mine barn gjør i dag. Vi rekker ikke kveldsmat her i huset, og forstår ikke hvorfor alle er så opptatt av dette måltidet for de aller minste (spebarn forstår jeg selvsagt). Mine barn er 3,5 år og 6 år. Vi spiser middag ca. 17:30, og barna legges kl. 19. for oss blir det dermed ikke aktuelt med kveldsmat. Hvordan gjør dere andre dette? Og hvorfor er alle så opptatt av dette måltidet? Skal sies at våre barn spiser godt til middag, og er også glad i frokost. Når barna blir så store at de skal i seng rundt 20 og senere, forstår jeg at kveldsmat kan innføres. Men for oss og våre rutiner er ikke dette naturlig. Enig i mye her... Kveldsmat er sjelden kost (hihi) Jeg har både store og små. den lille spiser så og si aldri kveldsmat. De store får av og til en påminnelse om å ta seg en brødskive til kvelden...Aldri vært så opptatt av det der. ett glass juice eller melk eller frukt blir gitt hvis jeg er i tvil om minsten kanskje kan være på grensen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå