Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok i forrige uke en dag fri på jobb på grunn av dødsfall i nermeste familie. Skal jeg da skrive egenmelding eller skal det automatisk være en godkjent fridag med lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

§ 4 PERMISJON KNYTTET TIL DØDSFALL I FAMILIEN

§ 4-1 Dødsfall i nær familie.

I forbindelse med dødsfall i nær familie gis velferdspermisjon med lønn inntil 3 dager.

Som nær familie regnes ektefelle, barn, barnebarn, foreldre, besteforeldre, søsken, svigerinne, svoger, svigerforeldre og svigerbarn, Samboer og samboers slekt likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles slekt. Det kan i tillegg gis tjenestefri med lønn for eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse / bisettelse / urnenedsettelse finner sted..

Skrevet

Hvor er disse paragrafene hentet fra?

Skrevet

lurte jeg på og, i vår overenskomst er det kun en dag.

Gjest Eurodice
Skrevet

Statens personalhåndbok.

Skrevet
Statens personalhåndbok.

Og den er ikke allmenngyldig. Hos oss (privat næringsliv) er det kun dødsfall i rett oppadgående og nedadgående, samt samboer/ektefelle som direkte kvalifiserer til velferdspermisjon med lønn begravelsesdagen.

Man må uansett søke om velferdspermisjon FØR begravelsen. Ellers vil det være skoft, faktisk, og man vil måtte ta det som ulønnet fri/avspassering. Egenmelding skal ikke brukes til begravelser.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tok i forrige uke en dag fri på jobb på grunn av dødsfall i nermeste familie. Skal jeg da skrive egenmelding eller skal det automatisk være en godkjent fridag med lønn?

Som allerede påpekt, kan du ikke bruke egenmelding til slike dager. Når du lar være å møte opp uten å si fra, får du bare godta at du ikke får betalt for den dagen.

Gjest annemor30
Skrevet
Og den er ikke allmenngyldig. Hos oss (privat næringsliv) er det kun dødsfall i rett oppadgående og nedadgående, samt samboer/ektefelle som direkte kvalifiserer til velferdspermisjon med lønn begravelsesdagen.

Man må uansett søke om velferdspermisjon FØR begravelsen. Ellers vil det være skoft, faktisk, og man vil måtte ta det som ulønnet fri/avspassering. Egenmelding skal ikke brukes til begravelser.

Denne loven er et tolknings spørsmål... HVEM bestemmer hvem som er nær en??

Skrevet
Denne loven er et tolknings spørsmål... HVEM bestemmer hvem som er nær en??

Ledelsen + persoalavdeling. Ergo bruker de streng tolkning, slik at det ikke skal bli forskjellsbehandling.

Gjest annemor30
Skrevet
Ledelsen + persoalavdeling. Ergo bruker de streng tolkning, slik at det ikke skal bli forskjellsbehandling.

Tull! ingen andre enn meg selv kan bestemme hvem som er nær for meg!

Skrevet

Det er ikke lett å miste noen i Norge.

jeg mistet nylig min far, og hadde fra før 50 % sykemelding. jeg orket ikke gå på jobb den fjerde dagen etter dødsfallet heller, og sa jeg var syk og sliten. Jobben sier dødsfall ikke er noen sykdom, og jeg må komme meg på jobb....

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke lett å miste noen i Norge.

jeg mistet nylig min far, og hadde fra før 50 % sykemelding. jeg orket ikke gå på jobb den fjerde dagen etter dødsfallet heller, og sa jeg var syk og sliten. Jobben sier dødsfall ikke er noen sykdom, og jeg må komme meg på jobb....

Dødsfall er ingen sykdom, men det er da ikke jobben din som bestemmer uansett hvorvidt du er syk. Er du i sykemeldt fra før må du til lege for å få ev. 100 % sykemelding. Og en kan selvsagt få en sorgreaksjon som gjør at en trenger litt fri. Men diagnosen kan ikke være sorg dersom du skal ha sykepengerett.

Men det viktige er uansett, er du sykemeldt fra før må du til lege, du kan ikke benytte egenmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...