Gjest Vega Skrevet 25. juli 2003 #1 Del Skrevet 25. juli 2003 Skal enten bygge ut, eller bygge et eget bygg - 50 - 60 kvm. Men hvor lang tid tar slike bygningstillatelses-søknader og hvor skal de sendes? Må de ha hele tegningen, eller holder det å føre opp antall kvm - altså størrelsen på bygget? For å få bankfinansiering - må bygningstillatelse først gis, eller er det ingen rekkefølge på dette? Er helt grønn på sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegehi Skrevet 25. juli 2003 #2 Del Skrevet 25. juli 2003 Hei! Det er byggteknisk avdeling i kommunen som skal ha søknaden, det finnes egne skjema for dette. Her skal det fylles ut en masse ting (størrelse, avstander til nabo, hvor går det rør osv, osv). Anbefaler deg å gjøre som vi gjorde, ring dem og be om forhåndskonferanse (tror du har rett på å få det helt gratis innen 2-3 uker). Han vi var hos, fylte ut masse for oss på skjemaet. I tillegg må du ha nabovarsel og tegninger (vi laget tegning i Paint av interiøret, tok digitalbilder av eksisterende hus og tegnet på tilbygget med sprittusj på utskrift) Ville satset på 50m2, da det krever en mindre søknad enn 60. De økte nemlig størrelsen på enkle tiltak fra 30 til 50, kostnaden for å sende inn en større søknad er myyye høyere! (tror den enkle kostet 600 og den store ca. 7000, ihverfall i vår kommune). Husk på at i tillegg kommer gebyr for vann/kloakk-tilknytning for de eksta kvadratene, selv om de ikke skal brukes til bad. Uansett blir huset større, og da må man også betale mer... Vi bygget på 30m2 i fjor, og var ikke klar over dette. Lite hyggelig å vente regning på 600 og få på 7.500 for vann/kloakk! En godkjent søknad er gyldig i 3 år, så vi søkte først kommunen og deretter banken, da vi ikke var sikre på å få bygge (var litt nærme naboen) Lurer du på hvordan denne prosessen var for oss, så kan du godt sende meg en PM :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 25. juli 2003 #3 Del Skrevet 25. juli 2003 Ups. Betale også ... hum. Der hadde jeg sittet i saksa når jeg skulle laget budsjett. Tilbygget skal ikke brukes til bolig akkurat - men verksted, arbeids/hobbyrom. Kanskje jeg må undersøke i den kommunen der det gjelder. Og jeg som haaater skjemaer - er grundig lei nå, etter masse styr og søknader og budgivning, og kontrakt osv. Egentlig burde jeg bodd i en hule... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 25. juli 2003 #4 Del Skrevet 25. juli 2003 Takk for det opplysende svaret forresten - må fordøye det litt, så dukker det nok opp flere spørsmål. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå