Gjest utlogget bruker Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 Synes dette er et pinlig problem så jeg har valgt å logge ut for å ta det opp. Jeg er veldig mye plaget av luft i magen. Så og si hele tiden. Blir spesielt verre av øl eller brus, men der er kanskje vanlig å få mye luft i magen av dette. Når jeg er hjemme så er det jo ikke noe problem å slippe ut denne luften, men det som gjør dette til et stort problem er at når jeg er sammen med andre så samler det seg opp og magen lager de rareste rumlelydene. Og at jeg til tider må holde veldig igjen for at det ikke skal komme en promp. Veldig slitsomt at jeg ikke kan være sammen med venner uten å bekymre meg for det her. Har testet meg for både gluten- og laktoseintoleranse, men det har jeg ikke. Har et sunt og variert kosthold. Håper noen har noen innspill til hvorfor jeg er så plaget med det her, og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det.
Saeria Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Har du prøvd denne: http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...6080/96047.html
Mir Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 kutta ut mye brødmat ... for mye fiber kan vel få folk ekstra luftige.. Iallefall for meg! Spiser ikke frukt, ikke brød.. moderat grønnsaker til middag, ellers er det full ståhei. Tenk etter om det oppstår etter du har spist noe spesielt, du kan jo skrive ned, kanskje du ser et mønster etter allerede en uke hvis du er veldig plaget. skjønner deg så godt og det er utrolig kjedelig å gå sånn... huff
Gjest TS Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Har du prøvd denne: http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...6080/96047.html Jeg har ikke prøvd den. Har du prøvd den og vet at den virker? Skjønner det slik at den ikke skal taes over lang tid, så det vil jo bare ta bort problemet enkelte ganger. Men kunne kanskje kjøpt en sånn å bruke den gangene jeg skal være med venner el. Har prøvd fennikelkapsler som ikke hadde noen effekt på meg.
Gjest TS Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 kutta ut mye brødmat ... for mye fiber kan vel få folk ekstra luftige.. Iallefall for meg! Spiser ikke frukt, ikke brød.. moderat grønnsaker til middag, ellers er det full ståhei. Tenk etter om det oppstår etter du har spist noe spesielt, du kan jo skrive ned, kanskje du ser et mønster etter allerede en uke hvis du er veldig plaget. skjønner deg så godt og det er utrolig kjedelig å gå sånn... huff Spiser ikke så mye frukt, men spiser en del grønsaker og grove kornprodukter. Trodde det skulle være bra for magen jeg? Men dette har egentlig vært et problem en stund, også før da jeg hadde et mye dårligere kosthold, så jeg tror egentlig ikke det har med hva jeg spiser å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Har hatt ulike typer kosthold jeg også, og samme problem som deg, TS. Tror det er arvelig. Hvorfor har enkelte mennesker mer luft i magen enn andre?
Mir Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 jo grønnsaker og grove kornprodukter er bra for de fleste. Jeg har nok arvet dette av mamma, hun har også hatt luftplager i alle år. Hvis man får for mye fiber så kan man få mer luftplager.... Mat har ofte innvirkning, selv om man ikke ser noe mønster, så synes jeg det er verdt å prøve. Både mamma og jeg har ikke så store plager nå som vi har kuttet ned på fiber. Som nevnt tidligere, spiser fortsatt grønnsaker til middag, men for mye går ikke for meg, og ikke brød da. Prøving og feiling... :/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå