Gå til innhold

Ris med smak. Som kokes sammen med ...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Aida_*
Skrevet

Jeg er på jakt etter oppskrift hvor ris ev. blir stekt litt først med krydder eller kokt med buljong eller krydder. Altså at risen har masse smak i seg når den serveres.

Noen tips?

Skriv gjerne om hvilken type ris.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Aida_*
Skrevet

Takk. Skal prøves :-)

Skrevet

Hei!

Det finnes en indisk krydderblanding til ris som du får kjøpt fra santa maria! Tror den heter "indian rice" eller no sånt.

Ellers så har jeg brukt (senest i går) den indiske krydderblandingen "Chicken Tikka spice mix" fra santa maria til ris! Først varmet jeg opp oljen, deretter hadde jeg i 1/3 av posen i oljen, stekte det litt og hadde i risen, stekte det litt og så hadde i vann. Risen får en fin gul/oransje farge og er kjempegod og litt sterk. Vår nye favoritt! Jeg brukte basmatiris. Men jeg tror at risen trenger noe mindre vann når den stekes i olje først...

Gjest Gjest_aida_*
Skrevet

Takk :)

Pilaffrisen falt i smak hos ungdommen her. Skal også prøve den indiske varianten. Bruker alltid Basmatiris. Blir liksom litt mer enn bare ris når man gjør det på den måten.

Gjest Tor Erik
Skrevet (endret)
Takk :)

Pilaffrisen falt i smak hos ungdommen her. Skal også prøve den indiske varianten. Bruker alltid Basmatiris. Blir liksom litt mer enn bare ris når man gjør det på den måten.

Du trenger ikke kjøpe de ferdigpakkene. Lag det selv.

Du kan bruke alskens krydder, men det vanligste er nok østlige varianter. Karri, Cumin, kafirlimeblader, kardemomme, koriander, pepper, og det du kan komme på som er godt sammen. (er du fantasiløs, så snik på pakkene til de andre.)

På den måten slipper du smaksforstere, salt og alskens B-kvalitetskrydder. I tillegg bestemmer du selv hva du liker, og du har krydder på lur til andre oppskrifter.

Løk og hvitløk er også godt.

Det du gjør er å varme en gryte med litt olje i, IKKE for varm du skal ikke svi noe. Deretter lemper du i krydderiene dine (og evt hakket løk og hvitløk) og lar dette surre forsiktig.

Så når det lukter deilig og evt løken er blank heller du i risen. og lar den også surre litt og trekke smak. Deretter tar du 1.5 gang så mye vann oppi, og salt (du KAN bruke buljong/kraft her), koker det opp under lokk, lar det putre i 10 minutter før du flytter gryten til siden (evt skur av platen). Vent til risen er ferdig.

Samme prinsippet uansett hva krydderier du bruker.

Eventuelt kan du selvsagt lage Risotto.

mmm, kjenner jeg må poste noen oppskrifter og bilder på dette.

Tor Erik

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet

Pleier å lage tacoris jeg da, koke risen med vann og taco krydder ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...