Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror du vil oppleve at store deler av Afrika og Sør Amerika har et litt ufortjent rykte. Jada, kriminalitet er det her, absolutt, men det er det i Oslo og New York også. Men størstedelen av de man møter er ekstremt vennlige og hjelpsomme!

Hvis du reiser med Kilroy feks, kan du jo melde deg på noen sånne gruppeturer også (feks i Sørlige Afrika). Og bor du på backpackerhosteller skal du være bra avvisende for ikke å bli kjent med noen.

Hvis man skal sitte inne og være redd for alt som kanskje kan skje, tror jeg man går glipp av mye, både på reise, og i livet generelt. Sørg for å ha en plan på hva du skal gjøre hvis noe går galt, og sørg for å ha nummeret til forsikringsselskapet tilgjengelig hvis uhellet skulle være ute, så vil de kunne hjelpe deg med ganske mye. Men ellers kommer man langt med bare sundt bondevett. ikke gå med pass og billetter på kroppen- lås de inn på hotellet. og gå aldri helt uten verdisaker på de stedene du er mest redd for å bli ranet på gata. I Rio feks vil mange fortelle deg at du skal legge igjen alle verdisaker hjemme, eller på hotellet. Blir du ranet da, og ikke har noe å tilby ranerne er du mye værre ute, enn om du feks har på deg en gammel klokke, sølvring, samt har noen sedler i lomma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg tykkjer det verkar som om jenter som reiser saman går glipp av langt meir enn meg. Dei er ofte berre dei to saman, og gjer alt saman, medan eg har total fridom til å møte folk og gjere ting på impuls. Eg har vel kun reist aleine i Japan i praksis, for alle andre stader møter eg nokon på hostellet og heng med dei. Og eg har aldri site inne etter det er mørkt, ein møter nokon og går ut med dei. Mine forholdreglar går på ting som:

- aldri vere full (kan godt vere fnise-brisen)

- aldri bruke stoff

- alltid ha kontroll på kor næraste skandinaviske konsulat/ ambassade er

- ikkje gå ut aleine etter det er mørkt

- alltid ha kopi av pass ein annan plass enn passet

- ikkje ta med alle kredittkort og pengar saman

sikkert fleire også, men det er dette eg hugsar no i alle fall. Ikkje bli hysteriske, som regel er ein saman med nokon, i alle fall om ein vil sjølv.

Skrevet

Jeg hadde gått inn på et forum om backpacking og etterlyst en reisevenn som du kan reise noen etapper sammen med. :) Kanskje du finner flere som har tenkt seg på samme tur som deg.

Gjest Gjest_
Skrevet

Jeg har reist alene i Australia, noe som var helt supert. Følte meg aldri utrygg selv om det ble fylleturer hver kveld. Det eneste som er kjipt med å reise alene er at man ikke har noen å dele opplevelsen med i ettertid.

Skrevet

Så supert å få så mange svar! Føler meg ikke helt dust nå -har nemlig fått litt skeptiske reaksjoner på at jeg skal reise alene i et helt år, men nå føler jeg mer mer trygg i min sak. :)

Tror mest det er snakk om at flere av mine venner ikke har reist så mye på denne måten, de har studert i utlandet og feriert -men ikke traska lange veien med sekk og telt på ryggen.

Noen reisevenn kommer jeg ikke til å skaffe meg, mest fordi turen jeg skal på handler litt om at jeg skal få mer erfaring innen det jeg studerer (men har ingen ting med skolen å gjøre) -og med en litt spesiell agenda så vil det bli vanskelig å reise sammen med noen. Ikke bare fordi jeg vil reise alene, men fordi jeg etterhvert vil ha en ganske spesifikk reise"plan" som jeg tror ville blitt annerledes om jeg skulle hatt følge!

Har forøvrig sjekka hjemmsidene til lonleyplanet og skjønner hvorfor de er en av de bedre, så kan nok hende det blir litt shopping av reisebøker alikevel.

Er litt spennende å høre at flere av dere har reist så mye -skulle gjerne hørt mer, men ikke så enkelt å skrive masse om det her det skjønner jeg! ;) Jeg har reist så altfor lite -så jeg er helt på tuppa nå! Kunne backpacka meg verden rundt om jeg hadde tid og penger!

Når det gjelder bloggen så vel, jeg har alltid vært så opptatt av at folk ikke skal vite hvem jeg er her inne i alle år, og bloggen min avslører meg med navn og det hele så vet ikke helt..

Men takker -helt herlig å høre at jeg "ikke er alene" :)

Gjest Glør
Skrevet
Eg tykkjer det verkar som om jenter som reiser saman går glipp av langt meir enn meg. Dei er ofte berre dei to saman, og gjer alt saman, medan eg har total fridom til å møte folk og gjere ting på impuls.

Det er mi erfaring også. Da jeg reiste i India reiste jeg i perioder med venninne, og perioder aleine, og jeg foretrekker å reise alene, siden ein står friere og lettere kommer i kontakt med mennesker. Så lenge ein følger kleskoder i landet, og tenker seg litt om, så går det greit. Noen ganger får man uønsket oppmerksomhet, men da er det bare å ignorere det, eller oppsøke folk, så man ikke er alene, så går det greit. Hvis jeg skal ut g reise igjen hadde jeg heller reist alene, enn med ei venninne.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er vel en av dem som liker å reise med gode venner, selv om en ikke alltids før oppfylt sine reiseønsker til det fulle, er det godt mulig ens venner faktisk har bedre reiseforslag.

Reise er for meg en tur med god mat mat, fine opplevelser, og godt selskap. (Jeg har også reist mye alene, men sitter alltid savn etter gode venner, på hver eneste tur...) Ta var på deg selv når du reiser, og velg hvilke land og hvor i landet du skal reise med omhu.

Skrevet

Hvis du skal bruke hele året på rundreise i USA må du ha visum, de tillater kun opphold på visa waiver programmet i 90 dager... Men dette har du sikkert sjekket allerede :)

Skrevet

Jeg har reist alene i flere verdensdeler, og ville gjort det igjen. Selvsagt må man tenke seg om hva gjelder klær, rus osv, men med fornuftige forholdsregler bør det ikke være noe problem.

Skrevet
Hvis du skal bruke hele året på rundreise i USA må du ha visum, de tillater kun opphold på visa waiver programmet i 90 dager... Men dette har du sikkert sjekket allerede :)

Hei! Jepp- jeg har nok det. Den vanlige tiden er 90 dager, men du kan få utvidet til 6mnd. Om du har jobb kan du være der ett helt år -jeg skal forsøke å dra som presse! ;) Skal også søke om Green Card, man vet jo aldri! :)

Skrevet
Hei! Jepp- jeg har nok det. Den vanlige tiden er 90 dager, men du kan få utvidet til 6mnd. Om du har jobb kan du være der ett helt år -jeg skal forsøke å dra som presse! ;) Skal også søke om Green Card, man vet jo aldri! :)

Da ser det ut som du har full kontroll :)

Skrevet
Da ser det ut som du har full kontroll :)

Hehe, det kan jeg ikke akkurat si jeg har. ;) Har kontroll på det jeg vet at jeg kan forsøke, men det er virkelig en av de største utfordringene dette med å få lov til å være der ett år. Venter det første svaret fra Den Amerikanske Ambassaden i Norge nå om et par dager (forhåpentligvis), -gruer meg selv om jeg ikke har søkt enda, bare spurt om råd..kan fort få et negativt svar.. :trist:

Når jeg først er i gang, noen som har søkt om Green Card noen gang som er her på KG?

Og vet noen om det finnes en Lonley Planet butikk i Oslo (eller andre byer på østlandet evt. Trondheim)?

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe, det kan jeg ikke akkurat si jeg har. ;) Har kontroll på det jeg vet at jeg kan forsøke, men det er virkelig en av de største utfordringene dette med å få lov til å være der ett år. Venter det første svaret fra Den Amerikanske Ambassaden i Norge nå om et par dager (forhåpentligvis), -gruer meg selv om jeg ikke har søkt enda, bare spurt om råd..kan fort få et negativt svar.. :trist:

Når jeg først er i gang, noen som har søkt om Green Card noen gang som er her på KG?

Og vet noen om det finnes en Lonley Planet butikk i Oslo (eller andre byer på østlandet evt. Trondheim)?

Det vil så og si være umulig for deg å få green card. Green Card forutsetter at en amerikansk sponsor ikke klarer å finne liknende kvalifikasjoner som du innehar i USA. Besitter du slike kvalifikasjoner vil du være med i trekningen av et visst antall green card som deles ut.

(I tillegg finnes det er lotteri som ikke tar hensyn til kvalifikasjoner, men her søker personer fra alle verdens land regelmesig)

Skrevet

Hvis du tenker å kjøpe bøker tror jeg Nomaden i Oslo har temmelig bra utvalg :) De har også nettbutikk, hvor det for tiden er 20% rabatt på alt av Lonely Planet-bøker, så kanskje det kan være verdt en titt?

Synes reisen din høres utrolig spennende ut, håper det blir en fantastisk opplevelse for deg :)

Skrevet
Hvis du tenker å kjøpe bøker tror jeg Nomaden i Oslo har temmelig bra utvalg :) De har også nettbutikk, hvor det for tiden er 20% rabatt på alt av Lonely Planet-bøker, så kanskje det kan være verdt en titt?

Synes reisen din høres utrolig spennende ut, håper det blir en fantastisk opplevelse for deg :)

Tusen takk :)

Nomaden hadde jeg helt glemt!! Noen år siden jeg bodde i Oslo nå... ;)

Fikk første svarmail fra Den Amerikanska Ambassaden i dag -de er kjappe!! Hadde mer spm. da, så sendte ny mail nå ;)

Dette med Green Card er vanskelig, men det går an. Lotteriet stengte 1.desember i 2008 for 2010, så der skal jeg nok ikke prøve meg.

Greia er at det er mulig å få "Permanent residens" eller Green Card om man har en arbeidsgiver, og det er faktisk mulig som journalist eller innen andre yrker, man trenger ikke være fysiker eller lege -heldigvis.

Men akkurat dette får jeg svar på av ambassaden, så er bare og spørre i vei til jeg får noen tips og litt svar! ;)

Det jeg også lurer på fra de som har reist i mer enn et par uker -hvor mye har dere med dere? Og hva?

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk :)

Greia er at det er mulig å få "Permanent residens" eller Green Card om man har en arbeidsgiver, og det er faktisk mulig som journalist eller innen andre yrker, man trenger ikke være fysiker eller lege -heldigvis.

Det stemmer at man kan få green card for andre yrker enn de tradisjonelle høystatusyrkene. Men pga det høye antallet søkere om denne type visum er det også loddtrekning her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...