Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å planlegger en reise om ikke så altfor lenge. Jeg skal være borte litt over ett år, alene i en ny verdensdel.

Det jeg har tenkt litt på er at jeg faktisk kan møte mye jeg hadde sluppet om jeg var en mann. Føler at jeg må passe mer på meg selv og ta flere forhåndsregler.

Det jeg lurer på er om dere hadde reist solo som kvinne? Hadde du turt?

tenker også litt på farlige/mindre farlige steder å reise i forhold til ..alt -tyveri, voldtekt osv. Afrika? Europa? USA? Asia? Australia?

(det er godt mulig denne passer bedre på reiseliv, men siden jeg ikke snakker om en konkret reise -men heller et generelt tema innen reise, så velger jeg å legge den her. Bare å flytt den om dere vil ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ikke reist alene nei. Det er så mye som kan skje, både av kriminelle ting og rene ulykker at jeg ikke ville ønsket å være alene uten at noen kunne støtte, organisere og fikse om noe skulle oppstå.

Jeg ville absolutt ikke reist alene som kvinnelig backpacker til Afrika, Sør-Amerika eller Midt-Østen.

Gjest Marlo
Skrevet

Hadde ikke hatt noe problem med å dra alene som kvinne nei.

Men - jeg hadde nok värt noe forsiktig med hvor jeg ville reist og slikt

Skrevet

Hadde holdt meg unna iallefall Afrika og deler av Sør-Amerika. Nord-Afrika kan være greit fordi de er ofte mer vestlige, men lenger ned hadde jeg aldri satt foten min alene.

Vær forsiktig da =)

Skrevet

Jeg ville heller aldri i verden reist utenfor vest-Europa alene. Faktisk tror jeg ikke jeg ville reist utenfor Norden alene.

To jenter, derimot, hadde vært bedre. Det kommer vel også an på hva du gjør og hvor i landa du reiser. F.eks. er det mer risikabelt dersom du fester mye på nattklubber, uten å ha noen som "dekker ryggen din".

Andre steder er det alltid mange andre reisende også. Å bestige Kilimanjaro ville nok t.o.m. vært veldig sosialt. De typiske backpacker-reisemålene vil du aldri være alene på.

Skrevet

Jeg ville ikke turt det nei. Men min søster reiste alene i et halvt år i Asia og Australia når hun var i midten av 20-årene. Dvs hun møtte noen venner også, startet turen med et par uker med en venninne og møtte en annen venninne i 2-3 uker litte senere. Jeg ville aldri gjort det, men hun hadde det veldig hyggelig, ble kjent med masse folk og storkoste seg. Hun er da også en fornuftig type som passet godt på seg selv og det tror jeg er viktig når man skal på en sånn tur.

Hele familien var da veldig lettet når hun var hjemme igjen!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har reist alene i alle verdensdeler, og ville gjort det igjen :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kjenner en som gjorde dette. Er usikker på hvor turen ellers gikk men en del av turen av i Asia.

Det hun gjorde var å henge seg på andre backpackere både når hun skulle fra sted til sted og når hun var på de forskjellige stedene.

Når man reiser alene er det lurt å være observant på omgivelsene rundt seg og sette seg godt inn i kulturen dit man skal slik at man ikke utsetter seg for unødvendig risiko bare fordi man er uvitende. I Thailand f.eks. fikk jeg en leksjon av de lokale jentene om å ikke gå alene og denne ble gjentatt av andre vi ble kjent med der nede. Så streng var de på dette at jeg til og med ble fulgt til Tuk-Tuk hvor de lekset opp for sjåføren at jeg skulle kjøres helt til døren og ses vel inn. Dette gjaldt de gangene jeg ikke orket å være like lenge ute som reisefølget - jeg har aldri vært der alene.

Hvis du er oppmerksom på dine omgivelser, aktpågivende og fornuftig tror jeg du kan få en fin tur alene. Jeg ville ikke reist backpacking selv - mest fordi jeg ikke er utadvendt nok i fremmede situasjoner.

Skrevet

Hadde ikke hatt noe problemer med det. De aller fleste steder er det helt greit å reise til alene som kvinne, og i guider som Lonely Planet lister de også opp egne hosteller o.l som bare er for kvinner.

Det er enkelte steder i verden jeg ville tenkt meg om før jeg dro til, men slike steder ville jeg vært i tvil om jeg skulle reise til sammen med andre også.

Man lærer utrolig mye av å reise alene og for de fleste tror jeg det er en fantastisk opplevelse.

Skrevet

Hei igjen!

Jeg skal forøvrig til Amerika på min reise, men planlegger å dra til andre steder senere -sannsynligvis også alene. Jeg liker best å reise alene på mange måter, har mer frihet over hvor jeg skal og hva jeg vil gjøre på den måten.

Ser flere nevner at man vil jo møte andre som reiser også, og det er det jeg tenker -at selv om man drar alene så er man jo egentlig aldri alene så mange backpackere som det finnes der ute?

Tenker ikke så spesielt på akkurat meg og min reise her altså -men moro og interessant å høre hva dere ville gjort!

Så vil gjerne ha flere svar! ;)

Skrevet

Jeg har backpacket meg gjennom store deler av Sør-Øst Asia alene, Mexico og Marokko. I de to sistnevnte følte jeg meg litt utsatt og synlig, men har aldri følt meg utrygg andre steder. Har aldri noensinne følt meg truet på noen måte av lokalbefolkningen i Asia, men i Mexico følte jeg meg ikke alltid trygg og det ble mye sitting inne på rommet. Andre reisende kan også være et problem...

Om man tar sine forhåndsregler, bruker hodet litt og vanlig sunn fornuft, er reising alene ikke et problem og ikke minst at man tar hensyn til lokale verdisett.

Når jeg reiste, var jeg f.eks veldig forsiktig med alkohol og gikk ALDRI hjem alene om kvelden. Var også veldig obs på bekledning.

Har også reist med andre venner og det har vært flotte turer, men de turene jeg har tatt på egenhånd har definitivt vært de beste :Nikke:

Det er helt klart noen steder jeg ikke ville reist solo til, men det er ikke mange av dem.

Lykke til videre i planleggingen, kjenner reiselysta mi begynner å våkne til live her...

Skrevet
Ser flere nevner at man vil jo møte andre som reiser også, og det er det jeg tenker -at selv om man drar alene så er man jo egentlig aldri alene så mange backpackere som det finnes der ute?

Selvfølgelig møter man andre reisende, men det er likevel ikke det samme som å ha et reisefølge. Man kjenner jo ikke andre reisende heller og kan ikke stole på at tilfeldige fremmede nødvendigvis vil stille opp om noe skjer med en selv. Blir man f.eks. akutt syk er det greit med noen som kan fikse og ordne og ikke reiser videre neste dag fordi de har en billett.

Skrevet

Det hadde jeg absolutt ikke hatt noen betenkeligheter med, nei.

Så lenge du er litt reisevant, bruker sunn fornuft og tar visse forhåndsregler (som man igrunn burde gjøre når man reiser sammen med andre også) så er det absolutt ikke noe problem.

Og ikke hør på de som sier at du skal holde deg unna Afrika og Sør Amerika - da kommer du til å gå glipp av masse! Sett deg bare nøye inn i de ulike stedene du vil besøke på forhånd, slik at du vet hva må få med deg, og hva man eventuelt skal passe seg for.

Du kommer dessuten sikkert til å bli kjent med mange andre backpackere du kan reise sammen med.

Det kommer til å bli en opplevelse for livet - gled deg!!

Lonely planet er forresten et must! :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Selvfølgelig møter man andre reisende, men det er likevel ikke det samme som å ha et reisefølge. Man kjenner jo ikke andre reisende heller og kan ikke stole på at tilfeldige fremmede nødvendigvis vil stille opp om noe skjer med en selv. Blir man f.eks. akutt syk er det greit med noen som kan fikse og ordne og ikke reiser videre neste dag fordi de har en billett.

Det er helt klart at tilfeldige medpassasjerer ikke føler dette ansvaret for en vilt fremmed. Samtidig er det noe med "safety in numbers" - hvis man ferdes fra sted til sted og ikke nødvendigvis tusler rundt alene, f.eks. sover alene på et nattog fremfor å dele kabin med noen man allerede har blitt kjent med og dermed unngår å bli ranet.

Jeg reiser på en fast sydentur alene en gang pr år men har valgt samme reisemål og hotell fordi jeg etterhvert begynner å bli kjent og få venner der. Jeg ser likevel problemstillinger som dukker opp som de som reiser flere ikke har: Hvordan løse det at jeg ikke kan gå fra en veske for å gå på do på en flyplass, eller at man må ha penger med på stranden og ikke nødvendigvis kan bringe disse med i vannet når man bader. Alt kan løses (flybagen er så liten at den kan være med på do og man tar med akkurat nok penger på stranden til at ikke ferien blir ødelagt dersom de skulle bli stjålet) men det er lurt å ha tenkt gjennom problemstillingen før man drar.

Gjest reiseguri
Skrevet

Null problemer å reise alene jente, fantastisk opplevelse!! Har reist mye alene. Lett å treffe andre backpackere som du kan reise med en stund. Bruk sunn fornuft, altså ikke drikk deg snydens full, ikke gå alene i mørke bakgater og ikke ha med deg mye verdisaker. I tillegg prøv å ankom nye reisemål når det er dagslys og hvis ikke det går ha et ferdig booket hostel til du ankommer.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg kunne godt ha reist alene som kvinne. Særlig i Europa, Australia og USA. + Canada. Jeg kunne også ha reist alene som kvinne i Afrika, Asia og Sør-Amerika, men jeg ville kanskje ikke begynt med de verdensdelene.

Skrevet

Ser det er flere som nevner Lonely Planet -mener dere da resisehåndbøkene eller nettsida generelt?

For jeg tror ikke at jeg skal drive å drasse med meg masse reisehåndbøker, men skal ha med meg en mini-pc. Skriver en blogg om reisen som jeg allerede nå har starta på nemlig.

Og hvorfor er Lonely Planet den beste?

Jeg skal jo til USA og tenker at de ligner så mye på oss at det ikke er skumlere en å vandre rundt i Oslo eller København, drar vel innom Sør Amerika også, men kjenner folk der så den turen blir "ferien" på slutten av reisen.

Skrevet

Første gong eg backpacka aleine var eg 21 år og reiste til Uganda og Kenya. Skulle også til Tanzania men bilen blei totalvraka i ei ulykke. Har også backpacka aleine i Israel og Egypt, store delar av Europa og Japan. Har aldri i heile mitt liv vorte rana, voldtatt, fråstjelt noko, dopa etc. Har aldri vore særleg redd heller. Men så er eg aldri full, og eg brukar ikkje narkotika, og eg held handa over drinken også i Noreg. Det er berre å vere forsiktig, så går det meste godt. Ikkje la baggasje vere uvakta og ikkje sov kor som helst. Bruk sunn fornuft. No skal eg flytte aleine til Australia, og er lite bekymra for det også. Har nyleg budd aleine i Portugal. Livet mitt er i alle fall for kort til å ikkje gjere det eg drøymer om fordi noko kanskje kan hende. Så kos deg på tur, bruk sunt bondevet og ha det kjekt :)

Skrevet

Med lonely planet mener iallefall jeg først og fremst reisehåndbøkene. Og du trenger ikke kjøpe en bok pr land, men feks shoestringbøkene deres (South America on a shoestring, etc)- disse dekker enormt mye, fra overnattingssteder, spisesteder, steder av iinteresse, aktiviterer osv. Det er gode kart i dem, og tusenvis av nyttige webadresser. Jeg reiser sjelden noe sted uten. De er suverene.

Skrevet

Jeg kunne reist alene i Europa og Nord-Amerika (og sikkert også Australia), men ikke andre steder. Man må uansett ta sine forholdsregler, og er man forsiktig kan det sikkert være forsvarlig å reise alene i andre områder. Men man kommer til et punkt hvor forholdsreglene virkelig begynner å begrense moroen ved å reise. Om man må sitte inne hver kveld fra 6-7 f.eks., kan det bli stusselig.

I Afrika og Sør-Amerika hadde jeg aldri reist alene som kvinne, kanskje med mindre jeg hadde vært i området mye og visste nøyaktig hvor det var trygt og hva man måtte gjøre for å sikre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...