Gå til innhold

Hagearbeid, klesvask ute o.l. i pinsen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

For de fleste av oss er pinsen bare en forlenga helg så hva er greit å gjøre?

Henge ut klesvask?

Luke bedd?

Klippe plen?

Sole seg steder der det er innsyn fra naboer?

Vaske bil?

Beise hus?

etc ...

Vanlige søndager er jo alt dette greit etter 12 (hvertfall i borettslaget her), men gjelder dette også pinsen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De færreste aner vel hva pinse er for noe engang. Jeg lever som vanlig. Tar alltid hensyn til naboer med tanke på bråkete gjøremå. Min egen private regel sier at vi ikke bråker utendørs (gressklipper, snøfreser, snekring osv) før kl. 12 (noen liker å sove lenge) og etter klokka 20 (hensyn til barn som skal legge seg tidlig). Jeg tror ingen naboer plages av oss, og sånne hensyn tar vi året rundt, pinse eller ikke pinse.

"Regler" om husvask, klesvask og luking i blomsterbed er gamle avlegse tanker fra da oldemor var liten.

Skrevet

Jeg har hatt en prest på besøk som både har beiset hus og jobbet i hagen i dag. Plenen ble også klippet og prestefruen og jeg har luket bed. Tror ikke han hadde kommet på at det ikke var 'lov' å arbeide i dag, selv om det hadde vært noe som bråkte litt.

Han har også tidligere hjulpet til her, også på søndager så vidt jeg kan huske.

Gjest Eurodice
Skrevet
Jeg har hatt en prest på besøk som både har beiset hus og jobbet i hagen i dag. Plenen ble også klippet og prestefruen og jeg har luket bed. Tror ikke han hadde kommet på at det ikke var 'lov' å arbeide i dag, selv om det hadde vært noe som bråkte litt.

Han har også tidligere hjulpet til her, også på søndager så vidt jeg kan huske.

Det er vanlig lørdag i dag, da. Man kan arbeide med hva man vil, bare ta alminnelig hensyn mht. bråkete aktiviteter. I morgen, søndag, er første pinsedag, og mandag annen pinsedag. Dette er en viktig høytid for kirken.

Skrevet
Det er vanlig lørdag i dag, da. Man kan arbeide med hva man vil, bare ta alminnelig hensyn mht. bråkete aktiviteter. I morgen, søndag, er første pinsedag, og mandag annen pinsedag. Dette er en viktig høytid for kirken.

Det er ikke en vanlig lørdag, det er Pinseaften. Og ifølge loven som ble linket til over her så ble Pinseaften etter kl. 16 likestilt med alle helligdager. Altså ikke noe bråkete arbeid.

Nå var det altså ikke snakk om noe spesielt bråkete arbeid for vår del (uteom gressklippingen, men den var unnagjort lenge før kl. 16). Men så var det heller ikke bare bråkete arbeid TS spurte om. Og presten og frue var også forberedt på å hjelpe til med ulikt arbeid i morgen og/eller mandag, men vi ble ferdige med det som skulle gjøres i dag, så da ble det ikke noe av.

Skrevet

Henge ut klesvask?

Luke bedd?

Klippe plen?

Vaske bil?

Beise hus?

etc ...

Vanlige søndager er jo alt dette greit etter 12 (hvertfall i borettslaget her), men gjelder dette også pinsen?

Om du er min nabo må du gjerne gjøre alt over. Kanskje med unntak av å klippe plenen før kl 8 om morgenen, men det er ikke spesifikt for for pinsen (og markeringen av Den Hellige Ånds komme - om noen lurer hva pinsen dreier seg om).

Skrevet

Henge ut klesvask?

Luke bedd?

Klippe plen?

Vaske bil?

Beise hus?

etc ...

Jeg syntes alt som ikke bråker er greit på helligdager. For noen er klesvask ute et problem, derfor henger jeg ikke ut vasken min slik at andre ser den.... Jeg gjør hagearbeid, men holder meg unna plenklipp, hekkesaksa og kantklipperen :jepp:

Sole seg må da virkelig være helt greit..... Vaske bil kan jo diskuteres... Hvis man har naboer tett oppå seg og setter igang med høytrykksspyleren, vil dette bråke mye... Vasker man derimot bilen innvendig - forstyrrer man ingen...

Beis også gjerne huset ditt, det forstyrrer ingen... :)

Syntes ikke bråk fra gressklippere hører hjemme på vanlige søndager heller jeg da... Det burde ikke være vanskelig å la naboer få ro en dag i uka....

Skrevet (endret)

Jeg er ikke opptatt av helligdager, og godtar det meste, men her har naboen holdt på med gravemaskin i hele dag, og det har irritert vettet av meg. :kjefte:

Har man fri (helg eller helligdag) skal man kunne sitte på terrassen og føre en samtale uten å måtte rope.

Endret av Bodillen
Skrevet

Jeg holder meg unna alt bråkete arbeid, samt å henge ut klesvasken synlig for andre uansett om det er vanlig søndag eller annen helligdag.

Vi bor på et byggefelt, så jeg synes det er greit å følge disse normene.

Men hva med trompetspilling for full guffe?

Naboen min, som faktisk er religiøs (adventist) spilte i går trompet - med terrassedøren åpen. Jeg satt da og slappet av på min terrasse, og det var ikke helligdagsfred for meg ihvertfall.

Vakkert er det ikke, så for meg kommer det i samme kategori som gressklipping og motorsag!

Skrevet

Nå får jeg henge ut klesvasken, og så sette på en ny maskin. Må få unna klesvasken nå, da jeg skal jobbe ekstra, og så reiser vi vekk på torsdag. Med tre barn og fire som trener og spiller fotball blir det litt vaske. Nå er det knall tørkevær ute. Klærne henger slik at bare nærmeste nabo ser de, men de hadde og klær til tørk.

Gjest Gjest
Skrevet

Klær henger jeg ut når det måtte passe meg.

Naboene må være fryktelig sære om de ikke tåler å se klær på tørkestativet, synes nå jeg.

Her på feltet er det heldigvis ingen som bryr seg.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor klesvask ute skal være noe problem...? :klø: Når de aller fleste jobber fulle dager i uken er helgene helt nødvendige for å ta unna klesvask og annet husarbeid. Kan ikke forstå at noen skal bli provoserte av at man gjør det på en søndag. Vedder på at de som bryr seg om de er glade for å tanke drivstoff på søndager når det er billigst og kjøper seg en is på stasjonen uten tanke på de som jobber søndager... ;)

Skrevet

Synes det er greit å holde seg unna bråkete aktiviteter som gressklipping o.l i alle fall.

Skrevet

Mine naboer kan gjøre hva de vil av forslagene over, og det kan de gjøre når de vil. Noe jeg også gjør. Helligdag og aktivitet var mye strengere før. Jeg følger imidlertid med og tar hensyn til naboen, lurer jeg på noe så spør jeg og venter da selvfølgelig det samme tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner heller ikke hvorfor klesvask ute skal være noe problem...? :klø: Når de aller fleste jobber fulle dager i uken er helgene helt nødvendige for å ta unna klesvask og annet husarbeid. Kan ikke forstå at noen skal bli provoserte av at man gjør det på en søndag. Vedder på at de som bryr seg om de er glade for å tanke drivstoff på søndager når det er billigst og kjøper seg en is på stasjonen uten tanke på de som jobber søndager... ;)

tar du litt hver dag,kan du slappe av i helgene

Gjest Gjest
Skrevet

Henge ut klesvask?

Luke bedd?

Klippe plen?

Vaske bil?

Beise hus?

etc ...

Still arbeide sm ikke forstyrrer. Beise og luke forstyrrer ingen. Noen vil ha fred i helger noe jeg respekterer. Det erfull rulle med bråk hele uken, så må vi beg. å ta hensyn. Denne pinsen har vi hatt flott vær, og vi har kost oss ute. Så flott vær var et meldt at vi planla selskap på terassen. Desverre ødla to naboer dette. VI SISTE INNE.Den ene naboen bygger garage. Det har vert snekring hele helgen med hamring og elektrisk sag. Den andre skal beise huset, så han har vaska hus og garage med høytrykk i hele dag. Da han var ferdig komkona med høytrykk på bil og campingvogn. Dajeg trode freden kom, så kom ungene ut med hver sin bil av et elle annt slaget. Fjernstyrt og de bråker noe så inn i helvete. Jeg vr f.....da jeg og mine gjester åtte gå inn.

Jeg skalprinte ut loven om heligdagsfred og legge i postkassen deres, så irritert har jeg vert.

dette er en lov kommunen bør sende ut til sine beboere innimellom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...