Gjest Amatørkokken Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Jeg skal holde selskap og har valgt klassikeren svinesteik av økonomiske grunner. Jeg har beregnet 200 gr per person fordi vi skal ha kjøttkaker ved siden av, i tillegg selvsagt til grønnsaker, surkål, poteter osv. Ser på div. nettsteder at man beregner 250 gr. kjøtt per person men da antar jeg at dette gjelder dersom man kun serverer steik? Det står i alle fall ikke annet en steik + tilbehør i oppskriftene. Steik + kjøttkaker tilsammen blir rundt 400 gr per person og det burde da være rikelig???
Kvist Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 400g kjøtt pr person bør absolutt være rikelig ja. Det er jo det en pakke kjøttdeig veier. Jeg hadde aldri i verden klart å spise så mye kjøtt på en dag. Men det jeg stussa mest på var at du valgte steik og kjøttkaker av økonomiske grunner, og så beregner så volsomme mengder. Er det bare storspiste menn som kommer? Min erfaring er at retter som er mer basert på grønt generelt er billigere enn retter som er basert på kjøtt, selv om det er rimelig kjøtt.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Det er noen litt sære gjester som kommer ja... To-tre er storspiste menn, men det største "problemet" er faktisk et tre halvstore tanteunger. De kan f.eks. finne på å lesse oppå bare steik eller bare kjøttkaker og stappe i seg i mengder - selvfølgelig uten å skulle smake på noe slags tilbehør som potet eller grønnsaker (man kunne jo døøøø av å få i seg en bit rosenkål eller brokkoli...) Ergo må jeg beregne ganske stor mengde kjøtt for ikke å risikere den pinlige situasjonen å gå tom. Det samme gjelder kaker. Jeg har plutselig fått noia og lurer på om jeg må bake mer... Har beregnet 4 stykker kake pr gjest (ulike sorter selvsagt). Dette ville vært rikelig for meg, men....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå