Gå til innhold

Barnearbeid? lavt lønnet...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_søster_*
Skrevet

Hei.

Søsteren min på 12 år var med en venninne og solgte is i en ferjekø i dag for narvesen, foreldrene hennes jobbet visst der eller noe.

I 4 timer gikk de rundt og bar på disse kjøleveskene med is, og fikk utbetalt KUN 100 kr for dette! I tillegg kom ferjetur på en halvtime per vei + 40 kr for ferje, så hun tjente altså 60 kr.

Jeg fikk helt sjokk - er dette lov? trodde det fantes noe minstelønn for slikt?! Vurderer å ta kontakt med disse foreldrene og høre hva de tenker om dette, for jeg syntes rett og slett det var uakseptabelt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Det er ikke lov for barn under 13 år å jobbe, med mindre det er i film/teater eller lett gårdsarbeid.

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med dine egne foreldre heller. Du er tydeligvis mest opptatt av lønnen hennes, som jo var fornærmende lav, men jenta stakk vel ikke av hjemmefra for å gjøre dette? Det var dine foreldre som lot henne få jobbe, og det er hun for ung til.

Skrevet

Sikker på at lillesøster er ærlig om lønnen sin? Jeg vet om flere som lyver til foreldre om arbeidstimer og lønn for å få mer til seg selv og mindre til sparekonto.

Skrevet

En 12 års gammel jente tåler fint å jobbe 4 timer en sommerdag. Det hun ikke har lov til, er å ta seg en jobb så hun jobber fast og ofte.

Barn tjener mindre enn voksne, en på 13 vil ha mye lavere timelønn enn en på 22, selv om de gjør samme jobb.

Regner med dine foreldre har sagt det er OK at jenta jobbet. Lønna var nok kanskje litt lav, jeg synes iallefall hun burde sluppet å betale ferge selv. Men samtidig synes jeg det er OK at en jente på 12 lærer at penger må man faktisk jobbe for, og gjennom noe slikt lærer seg verdien av 100 kr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...