Gå til innhold

Vondt i korsrygg ved jogging

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg sliter veldig med ryggen når jeg jogger, en løpetur en gang i blant går bra, men hvis jeg pusher meg litt eller løper litt oftere enn det, får jeg kjempevondt i korsryggen. Det føles som om jeg har en stålplate i korsryggen etter løpeturen, og dette vedvarer i flere dager etterpå.

Jeg er ganske svai i ryggen, og sliter også med å sitte stille for lenge om gangen. Når jeg f.eks sitter på en kontorstol, liker jeg å sitte "bak frem" på stolen, med magen mot ryggen av stolen, slik at jeg får beholde den naturlige svaien i ryggen i stedet for å sitte rett.

Hva kan jeg gjøre av øvelser for å unngå dette problemet? Bør jeg kutte ut jogging helt? Gåturer i skog og mark er jo bra, men føler ikke jeg får opp pulsen nok og får trent skikkelig ved bare å gå. Ellers er jo sykling greit, men der blir det også å sitte lenge, noe som "irriterer" ryggen min.

Er type "bodypump" trening bra for ryggen, altså trening i studio med vektstang? Andre ting/ øvelser / trening jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sko med god demping? Og løping på skogsstier og grus er mye bedre enn på asfalt. Bare tenk på hvor hardt nedstøtet blir når du treffer asfalten, selvfølgelig går det hardt utover knær og rygg. Særlig om du har en lut holdning i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...