Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor nøye er det?

Har noen egg som det står dato på 21.05 og noen med 28...

Skal koke dem til å ha med reker.

Kan jeg bruke dem med datoen 21?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja :)

Egg har veldig god holdbarhet, og kan holde seg fint i både dager og uker over holdbarhetsdato. Så lenge plomma er forholdsvis "fast", dvs at den er hel og fin når du "åpner" egget, er det helt fint å bruke.

Skrevet

Men siden jeg skal hardkoke dem, så får jeg jo ikke sett på plomma...

Jeg har brukt egg etter datoen før, men da har det vært slik at jeg kan åpne og se på egget/plomma.

Skrevet

Beklager, overså det jeg. Men jeg tror jeg kan garantere deg at de er helt fine :) Har selv brukt egg som har gått ut på dato for både to og tre uker siden, null problem.

Skrevet

Tusen takk'

da gleder vi oss til reke kos!

Skrevet

Så vidt jeg har hørt viser holdbarhetsdatoen hvor lenge egga er holdbare om de blir oppbevart i romtemperatur. Blir de oppbevart i kjøleskap er de holdbare i minst en måned ekstra.

Jeg skal ikke garantere at det stemmer, men jeg har iallefall aldri blitt sjuk selv om egga jeg har spist har vært flere uker over dato.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vi testet en gang med et egg som vi hadde i kjøleskapet 2 måneder over tiden, da vi knuste det var det like fint, så det skulle gå bra ;)

Skrevet (endret)

Norge endret system for noen år siden for å tilpasse det til datosystemet EU bruker. Det gamle systemet hadde 1,5 mnd lengre holdbarhetsdato enn det nye, og også det var en "føre var"-dato. Egg er fektisk gode i flere mnd etter datoen!

Jeg klippet dette fra egg.no:

Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping.
Endret av Pingting
Skrevet

du kan også ta flyte testen.

putt det i en bolle med vann.. jo lenger nedi bollen det er jo ferskere er det.. flyter det på toppen ville jeg ikke ha spist det

Skrevet

Tusen takk for gode svar alle :)

Nå kommer snart gjengen og vi setter oss til bords.

Eggene så gode ut, så dette tror jeg blir bra.

Skrevet

Ja, flytetesten fungerer bra. Egg som flyter bør ikke spises. Ligger det på bunn, eller står på høykant, går det helt fint. :)

Skrevet

Egg er som regel holdbare et år etter verping, så du kan trygt spise egg som har gått ut så nylig :=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...