Gå til innhold

Å bli noen andre..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har netopp fått utskrevet 5mg Cipralex fra legen- etter samtale. Jeg er overhodet ikke vant med medikamenter i det hele tatt, og har knapt tatt en paracet i hele mitt liv.. Jeg er i en periode med mange eksamener og forberedelser. Jeg har 4 dager til min neste eksamen, og planen er å starte behandlingen i morgen. En halv Cipralex om dagen (2,5mg) i en uke, og 1 hel fra uken deretter igjen. Jeg er moderat deprimert, og har vansker for å komme meg ut av sofaen. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet sprek , vært svært skoleflink og hatt det bra på mange måter. Depresjonen kommer nok av en traumatisk hendele for et halvtårs tid siden.

Vel, jeg ønsker såklart å kunne gjøre en god innsats på de kommende eksamene. Men er redd for at Cipralex'en kan påvirke meg i en sånn grad at det vil bli vanskeligere for meg å gjennomføre. Har lest litt rundt på internett om bivirkninger som dårlig hukommelse ol.

Noen erfaringer? Gode råd som jeg kan prøve på i tilegg til medisinene? Jeg vet trening og sånt skal hjelpe, og er så aktiv som jeg bare klarer. Til tross for at jeg er godt plantet ned i sofaen nå, desverre- og har vansker med å komme meg opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke vente med å starte til etter at du har hatt eksamen? Noen blir mildt sagt dårlige når de starter med antidepressiva.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva du burde gjøre akkurat nå i eksamensfasen din har jeg ingen formening om da jeg tror man må kjenne detaljene i livssituasjonen din og effekten av å begynne på disse pillene svært godt for å kunne si noe meningsfult om det. På lengre sikt mener jeg rett og slett at du er best tjent med å prøve andre ting først siden en rekke ting er dokumentert å være mere enn effektivt nok til å få deg ut av depresjonen uten harde medisiner og fordi bivrkningene kan være problematiske, opptrapping og nedtrapping kan være veldig problematisk og man må ofte prøve ut 2 eller 3 medisiner før man finner den som treffer og det i seg selv er en lang prosess med lang tid uten særlige fremskritt.

Her er flere ting som har god dokumentasjon:

ACT has, as of October 2006, been evaluated in over 30 randomized clinical trials for a variety of client problems [5]. Overall, when compared to other active treatments designed or known to be helpful, the effect size for ACT is a Cohen's d of around 0.6[6][7], which is considered a medium effect size. Effect sizes that large are not surprising when comparing well designed treatments to wait list controls, but they are not common when the comparison conditions are themselves evidence-based approaches (across the whole empirical clinical psychology literature the average effect size for such comparisons approaches zero). However, these comparisons and their effect sizes (Cohen's d around 0.6) should be viewed with caution, because most of the trials are not clinically representative (e.g., they are based on small number of patients) and might be contaminated by the allegiance effect.

Denne typen terapi er basert på meditasjon og psykologiske prinsipper man finner innen yogisk og buddhistisk psykologi.

Selv om man ikke har en studie som kan fungere som det endelige beviset taler resultatene av 30 studier sterkt, spesielt når resultatene er så eksepsjonelt mye bedre enn for andre typer terapi i studie etter studie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acceptance_an...mitment_Therapy

Her er en bok for egenarbeid med denne terapien:

http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...6459503-9114809

BACKGROUND: Sudarshan Kriya Yoga (SKY) is a procedure that involves essentially rhythmic hyperventilation at different rates of breathing. The antidepressant efficacy of SKY was demonstrated in dysthymia in a prospective, open clinical trial. This study compared the relative antidepressant efficacy of SKY in melancholia with two of the current standard treatments, electroconvulsive therapy (ECT) and imipramine (IMN). METHODS: Consenting, untreated melancholic depressives (n=45) were hospitalized and randomized equally into three treatment groups. They were assessed at recruitment and weekly thereafter for four weeks. RESULTS: Significant reductions in the total scores on Beck Depression Inventory (BDI) and Hamilton Rating Scale for Depression (HRSD) occurred on successive occasions in all three groups. The groups, however, did not differ. Significant interaction between the groups and occasion of assessment occurred. At week three, the SKY group had higher scores than the ECT group but was not different from the IMN group. Remission (total HRSD score of seven or less) rates at the end of the trial were 93, 73 and 67% in the ECT, IMN and SKY groups, respectively. No clinically significant side effects were observed. DISCUSSION: Within the limitations of the design (lack of double blind conditions), it can be concluded that, although inferior to ECT, SKY can be a potential alternative to drugs in melancholia as a first line treatment.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10708840

Dette er en enkel yogisk pusteteknikk man gjør ca. 20 min utter om dagen

Den kan du lære hos art of living. Om du ikke har muligheten til å lære av dem kan du lære deg bastrika av en annen yogalærer siden det er en nesten lik øvelse med røflig samme effekt.

En lang rekke kliniske studier har bekreftet at Johannesurtpreparater virker beroligende og motvirker nedstemthet og angst. I mange av disse studiene har Johannesurt gitt tilnærmet like god effekt og færre bivirkninger enn medikamenter mot depresjon. Dette gjelder vel og merke midler mot depresjon av den gamle typen. Det er ikke gjort noen sammenligning med nyere midler mot depresjon, de såkalte lykkepillene.

http://www.lommelegen.no/321622/johannesurt

Hvis du søker på nettet på herbs og depression vil du finne flere andre urter som har dokumentert effekt på depresjon, men langt færre eller ingen bivirkninger enn vanlige lykkepiller.

akkupunktur kan være noe som kan hjelpe deg gjennom eksamensfasen.

Yoga eller qigong eller tai chi vil også kunne gjøre masse for depresjonen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...