Gå til innhold

Fange sommerfulger til å slippe ut

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Hei! Jeg skal gifte meg i junli og jeg har tenkt å samle sammen masse hvite sommerfugler som er ute på våren nå. Disse skal slippes ut utenfor kirken når vi kommer ut.

Men så er jo spørsmålet, hva spiser disse sommerfulgene og hvor lenge holder de seg i live?

Noen som vet? :lete:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

ikke gjør det. Stakkars små kryp... kast roseblader eller noe i stedet.

Gjest Gjest_Elin_*
Skrevet

Kanskje du kan ha dem i et slags nett over litt blomster og planter, også litt frukt?

Gjest Faerie
Skrevet

Du kan ikke mene dette i fullt alvor? :klø:

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Gjest 1: Jeg spurte ikke om hva folk syntes om dette så meningene dine kan du ha for deg selv.

Elin: Takk for råd :) Spiser de frukt altså? Er det kanskje best å samle larver også la dem vokse ut eller overlever de i noen ukers tid?

Tenkte litt på at det jo grenser for hvor mange jeg klarer å samle på kort tid så det hadde jo vært greit om de levde en stund, eller ble til sommerfugler fra larver :)

Gjest KateW
Skrevet

:fnise:

Jeg ville holdt meg til såpebobler eller hvite roseblader. Så slipper du å få Amnesty på nakken for å ha holdt levende ting i bur.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg blir helt kvalm av å lese hvordan andre behandler levende vesener som pyntegjenstander.

Skrevet

Hvorfor begrense deg til sommerfugler?

Det er vår, tenk på alle som har kattunger å gi bort! Hva med å samle inn en 20-30 små søte hvite kattunger og slippe dem ut! Det må da være den perfekte starten på et ekteskap!

Skrevet

God idé med hvite kattunger! Eller hva med små, nusselige lam? Langt enklere å fange enn sommerfugler.

Gjest Gjest
Skrevet

Jaja, så er vi vel bridezillaer hele gjenger her på bryllupsforumet, du har fått fram poenget ditt "Hanne", sammen med maaaange andre orginale påfunn fra folk her inne.

Skrevet

:ler:

Jeg skjønner at du ikke har spurt etter meninger om dette, men du må skjønne at folk reagerer. Vis du absolutt må ha sommerfugler, så googl litt, men jeg ville heller satset å kastet noe annet i luften. Feks roseblader. Det er mye mer romantisk enn sommerfugler.

Stakkars søte små da :rødme:

Gjest HanneTS
Skrevet
:fnise:

Jeg ville holdt meg til såpebobler eller hvite roseblader. Så slipper du å få Amnesty på nakken for å ha holdt levende ting i bur.

Det er jo ikke snakk om å ha det i bur. Jeg kunne jo kanskje ha et nett over deler av hagen hvor jeg samlet dem. Så får de en kort tur i en boks eller noe til kirken på dagen, jeg vil jo ikke dem noe vondt på noe slags måte!

Det vil vel egentlig ikke få det noe verre enn en hund som blir fraktet i bur i bilen... ?

Det eneste er jo at det er mye arbeid å samle dem, og jeg er usikker på hvor lenge de lever, hva de lever av? Jeg vil jo at de skal ha det godt, det er ikke som om jeg tenkte å ha dem i et trangt glass inne i huset!

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo ikke snakk om å ha det i bur. Jeg kunne jo kanskje ha et nett over deler av hagen hvor jeg samlet dem. Så får de en kort tur i en boks eller noe til kirken på dagen, jeg vil jo ikke dem noe vondt på noe slags måte!

Det vil vel egentlig ikke få det noe verre enn en hund som blir fraktet i bur i bilen... ?

Det eneste er jo at det er mye arbeid å samle dem, og jeg er usikker på hvor lenge de lever, hva de lever av? Jeg vil jo at de skal ha det godt, det er ikke som om jeg tenkte å ha dem i et trangt glass inne i huset!

Hvordan har du tenkt å fange sommerfuglene uten å skade dem? Å fange dem med håv, skader sommerfuglene. De kan ikke fly med brukne vinger...

Har du tenkt å samle inn larver? Hvordan har du tenkt å holde liv i dem? Er det greit synes du, å samle dem inn og eksperimentere og prøve seg fram, så mange av dem dør?

Er det ok å sette levende vesener i fare bare fordi det er så pent og romantisk atte?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mye festligere med bier =) og de trenger du ikke stresse med å holde i live heller - bare hør med en birøkter om ikke du kan få låne noen =)

Gjest HanneTS
Skrevet
Hvordan har du tenkt å fange sommerfuglene uten å skade dem? Å fange dem med håv, skader sommerfuglene. De kan ikke fly med brukne vinger...

Har du tenkt å samle inn larver? Hvordan har du tenkt å holde liv i dem? Er det greit synes du, å samle dem inn og eksperimentere og prøve seg fram, så mange av dem dør?

Er det ok å sette levende vesener i fare bare fordi det er så pent og romantisk atte?

Jeg var ikke klar over at de ble skadet av å bli fanget med håv? Trudde det var hva en brukte for å samle inne sommerfugler jeg?

Om jeg samler inn laver tenkte jeg at jeg kanskje kunne ha dem i en del av hagen hvor jeg legger et ikke for tett nett over, som et telt, litt slik som en over her foreslo.

Men det er jo grunnen til at jeg spør her er jo fordi jeg faktisk ikke vet helt hvordan dette funger!

Og ja, jeg syntes det er greit. Jeg har ikke noe ønske om å skade dem. Og alvorlig talt, de blir ikke noe mer mishandlet enn en hund som bor med en famile og som er i bur i bilen...

Gjest Marlo
Skrevet

Jo det er anderledes enn å ha en hund i bur i bilen.

De kan ikke skade seg i bur ... sommerfugler kan skade seg - selv under ett nett.

Gjest KateW
Skrevet

Dersom du faktisk mener dette alvorlig, så har sommerfugler et støvlag på vingene som blir borte dersom de holdes innesperret, som i et nett eller lignende. Eller når de blir fanget.

Dette støvlaget bruker sommerfuglene til å orientere seg med, og når det blir borte vil de dø.

Skrevet
Dersom du faktisk mener dette alvorlig, så har sommerfugler et støvlag på vingene som blir borte dersom de holdes innesperret, som i et nett eller lignende. Eller når de blir fanget.

Dette støvlaget bruker sommerfuglene til å orientere seg med, og når det blir borte vil de dø.

Ja, jeg skulle akkurat til å skrive det. Det er sant.

Du må heller kaste noe annet i luften, sant? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...